تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 آبان 1401 ساعت 11:37

جنگ اوکراین چگونه پروژه «اسرائیل جدید» را ناکام گذاشت؟!

صهیونیست‌ها طی سال‌های گذشته از پروژه‌ای تحت عنوان «اسرائیل جدید» صحبت می‌کردند که قرار بود در جنوب اوکراین اجرا شود اما بعد از شروع جنگ با روسیه همه چیز به سمت و سویی دیگر رفت.

به گزارش آخرین نیوز، صهیونیست‌ها از ابتدای تشکیل رژیم جعلی خود در اراضی غصبی فلسطین با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کردند که عمدتا اسرائیل را در برابر تهدیدات موجودیتی قرار می‌داد. گذشته از درگیری مستمر میان صهیونیست‌ها با اعراب و به طور خاص فلسطینیان و سپس ظهور گروه‌های مقاومت در داخل فلسطین و سراسر منطقه که خطر بزرگی برای رژیم اشغالگر محسوب می‌شوند، موقعیت جغرافیایی و جمعیتی فلسطین اشغالی یکی از بزرگترین چالش‌های این رژیم بوده که همچنان ادامه دارد.

با وجود اینکه جنبش صهیونیسم تلاش زیادی برای جذب یهودیان و انتقال آنها از سراسر جهان به فلسطین اشغالی کرده اما «مهاجرت معکوس» یا فرار بی‌بازگشت آنها از این سرزمین در همان سال‌های ابتدایی شکل گیری رژیم ساختگی اسرائیل نمایان شد و طی یک دهه گذشته تبدیل به یک پدیده معمول میان اسرائیلی‌ها شده است. چالش‌های اقتصادی و معیشتی از جمله دلایلی است که صهیونیست‌ها را به ترک سرزمین‌های اشغالی سوق می‌دهد اما طبق آمار و اطلاعات موجود احساس «ناامنی» و ترس مداوم از جنگ و همچنین احساس عدم تعلق به فلسطین عمده علت فرار اسرائیلی‌ها از این سرزمین می‌باشد.

طبق آماری که موسسه مطالعاتی رژیم صهیونیستی در قدس منتشر کرده از هر ۱۰۰۰ اسرائیلی ۲ نفر از اراضی اشغالی مهاجرت می‌کنند و در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۷ هزار اسرائیلی از فلسطین مهاجرت کردند. اغلب اسرائیلی‌ها همچنین به دنبال گرفتن تابعیت دوم هستند. طبق آماری که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده، نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی اقامت دائمی در آنجا ندارند و با وجود تلاش مقامات این رژیم برای جذب یهودیان از سراسر جهان، از بین ۱۴.۷ میلیون یهودی در سراسر جهان تنها ۴۷ درصد از آنها در فلسطین اشغالی هستند.

علاوه بر آن فلسطین اشغالی به دلیل نداشتن «عمق استراتژیک» منطقه‌ای آسیب‌پذیر در برابر حملات خارجی بوده و این یکی از بارزترین چالش‌ها و نگرانی‌های اسرائیل در هر جنگ آینده با گروه‌های مقاومت است. کل مساحت فلسطین اشغالی که صهیونیست‌ها اشغال کرده‌اند به ۲۱ هزار کیلومتر مربع می‌رسد و البته بیش از ۶۰ درصد آن شامل مناطق بیابانی می‌شود که برای زندگی مناسب نیست.

به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوای گرم اراضی اشغالی تقریبا همه درخت‌های کاشته شده در جنگل‌ها در فصل تابستان در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند.

علاوه بر آن رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی با اقلیت یهودی خود در محاصره کشورهای عربی با بیش از ۱۰۰ میلیون عرب قرار گرفته که حتی عادی‌سازی روابط با برخی از رژیم‌های کشورهای مذکور نیز نتوانسته تنش‌های امنیتی اسرائیلی‌ها را کاهش دهد.

این شرایط موجب شده تا مقامات اسرائیلی و سران جنبش صهیونیسم به دنبال یک راه حل ریشه‌ای برای بقای موجودیت خود باشند.

بر همین اساس نخبگان یهودی معتقدند که اسرائیلی‌ها برای حفظ موجودیت خود نیاز به سرزمین‌های وسیعی دارند که منابع زیادی داشته و درگیری بر سر آن نباشد. آنها منطقه جنوب اوکراین را به این منظور مناسب می‌دانند. «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در آوریل سال جاری میلادی و بعد از گذشت مدت کوتاهی از جنگ با روسیه اعلام کرد: ما نمی‌توانیم درباره سوئیس آینده صحبت کنیم اما قطعا به «اسرائیل بزرگ» تبدیل خواهیم شد، که این سخنان با واکنش مسکو همراه بود. «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه در این خصوص اعلام کرد که طرح پروژه‌هایی چون اسرائیل بزرگ در اوکراین نشان می‌دهد که باغ اروپا درحال تبدیل شدن به جنگل است.

منابع آگاه درباره این پروژه توضیح می‌دهند که قرار بود «اسرائیل جدید» در سال ۲۰۲۰ در قالب یک طرح یکپارچه ، اعلام شود. اما در فوریه ۲۰۲۲ با شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، همه چیز به سمت و سوی متفاوتی پیش رفت و شاهد تحول مهمی در روابط بین روسیه و اسرائیل و وقوع تنش‌های بی‌سابقه میان دوطرف بودیم که تا حد بستن دفتر آژانس یهود در روسیه نیز رسید.

درباره اینکه چرا صهیونیست‌ها جنوب اوکراین را برای اجرای پروژه موسوم به اسرائیل جدید انتخاب کرده‌اند اطلاعات نشان می‌دهد که از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۴۸ شوروی سابق درحال بررسی طرح ایجاد یک «جمهوری یهودی» در منطقه «کریمه» در جنوب اوکراین بود که درگیری میان اتحاد جماهیر شوروی و جنبش صهیونیسم به این پروژه پایان داد. بر اساس اسناد آژانس یهود بخش زیادی از اوکراینی‌های ساکن این منطقه از یهودیان وفادار به اسرائیل هستند.

در سطح داخلی اوکراین نیز تاجران و مقامات ارشد دولتی یهودی شروع به تبلیغ برای اجرای پروژه اسرائیل جدید کرده بودند. اما اما بعد از بازگشت کریمه به حاکمیت روسیه تنها ۵ منطقه برای پروژه اسرائیل جدید در جنوب اوکراین باقی ماند. بعد از همه پرسی که میان ساکنان جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک و خرسون برای پیوستن به روسیه انجام شد و آنها پذیرفتند که تحت قیمومیت روسیه باشند، پروژه اسرائیل جدید متوقف گشت و به این ترتیب عملا ۳ منطقه از قلمرو تشکیل دهنده اسرائیل جدید یعنی کریمه و زاپوریژیا و خرسون جدا شدند. با وجود اینکه یهودیان حامی صهیونیسم در اوکراین همچنان در تلاش برای تبلیغ و ترویج پروژه اسرائیل جدید هستند اما مسکو نسبت به عواقب منفی هرگونه جاه‌طلبی در مناطق جنوبی اوکراین هشدار داده است.

منبع: الف

329 نمایش

نظر دادن