تاریخ انتشار: شنبه, 13 اسفند 1401 ساعت 08:11

آخرین خنجر «سقوط» بر پیکر حاج قاسم و یارانش

سازندگان سریال سقوط حاضر نیستند، کپشنی که ذبح واقعیت در متن سریال را تطهیر می‌کند و شهید سلیمانی را نماد واقعی «زن، زندگی، آزادی» در کشور عراق توصیف می‌کند، حتی به اندازه یک ثانیه نشان دهند.

نهمین قسمت از سریال «سقوط» روز چهارشنبه از پلت‌فرم پرحاشیه «فیلیمو» منتشر شد. سقوط مانند سریال‌های پرحاشیه‌ پلت‌فرم مذکور ۹ هفته مستمر حاشیه تولید کرد و برای بیشتر دیده شدن با انتشار هر قسمت حواشی بر متن غلبه می‌کرد.

حمید فرخ‌نژاد حلقه اتصال سقوط و پهلوی

با آغاز آشوب‌ها در مهرماه ۱۴۰۱ «حمید فرخ‌نژاد» بازیگر پرحاشیه‌ این روزها برای ایفای نقش در این سریال با عوامل آن قراردادی را امضا کرد. او بر اساس اظهارات جنجالی‌اش پس از خروج از کشور اذعان داشت گران‌ترین دستمزد ممکن را برای حضور در این سریال دریافت کرده است. او همزمان با عقد قرارداد پیش از خروج از کشور از آشوب‌طلبان حمایت کرد و حتی در یک استوری اشاره کرد که احضار و بازجویی شده است.

در حالیکه بر اساس مستندات، او از ممنوع‌الخروجی خیل کثیری از هنرمندان آگاه بود و از قضا با دوستان خاصش که همواره در طول سال‌های اخیر برای ایفای نقش چهره‌های امنیتی حمایتش می‌کردند، ملاقات‌هایی داشت تا زمینه خروجش را از کشور را فراهم کند.

 

آخرین خنجر «سقوط» بر پیکر حاج قاسم و یارانش/ پایتخت داعش با عملیات ۲۰ نیروی امنیتی آزاد شد! +عکس و فیلم

 

از طرفی همکاری این بازیگر با عوامل سازنده که اتصالات آن کاملا مشخص است زمینه خروج فرخ‌نژاد را تسهیل کرد.

همکاری پیامکی سقوط با فرخ‌نژاد

کیهان روز بیست و چهارم دی ماه در واکنش به شیوه تبلیغاتی ساختارشکن فیلیمو نوشت : سامانه فیلیمو طی روزهای گذشته پیامک تبلیغی سریال تازه منتشر شده‌اش را با عنوان «بالاخره نوبت به سقوط رسید!» با محتوای سریال سقوط، داستان زنان اسیر در دست داعش منتشر کرده است. ، این پیامک تبلیغی در حالی منتشر شده است که این سامانه با آغاز آشوب‌های امسال از جمله‌ کسب و کارهایی بود که در تمامی حساب‌های کاربری مجموعه صبا ایده در اسم رمزسازی از هشتگ مهساامینی فعالیتی جدی در فضای مجازی داشت.

 

آخرین خنجر «سقوط» بر پیکر حاج قاسم و یارانش/ پایتخت داعش با عملیات ۲۰ نیروی امنیتی آزاد شد! +عکس و فیلم

 

سقوط با معیارهای عامه‌پسندانه و حتی تخصصی سریال سازی، جذاب و ماهرانه‌ ساخته نشد. خط داستانی این مجموعه شبیه سریال «خلافت» محصول کشور سوئد است.

 

آخرین خنجر «سقوط» بر پیکر حاج قاسم و یارانش/ پایتخت داعش با عملیات ۲۰ نیروی امنیتی آزاد شد! +عکس و فیلم

 

در سریال خلافت مامور امنیتی زن، دختری بریده از داعش را نجات می‌دهد. با وجود آنکه خلافت لایه‌های داستانی دیگری دارد اما سریال سقوط در اقتباسی ناشیانه همین بخش را مورد استفاده قرار داد.

با وجود ضعف‌های سریال حمید فرخ‌نژاد با انتشار پست‌ها و استوری‌های سیاسی تبدیل به بازوی تبلیغی سریال شد. پس از مدتی برخی خانواده‌های شهدای مدافع حرم به نقش آفرینی فرخ نژاد و همکاری او در این سریال معترض شدند.

شیوه تبلیغات فیلیمو برای به نمایش گذاشتن سریال سقوط نیز دست کمی از رفتارهای ساختارشکن فرخ نژاد نداشت.

 

آخرین خنجر «سقوط» بر پیکر حاج قاسم و یارانش/ پایتخت داعش با عملیات ۲۰ نیروی امنیتی آزاد شد! +عکس و فیلم

 

آغاز جدال با ساترا و نداشتن مجوز ساخت

با اینکه بسیاری ادعا می‌کنند این سریال امنیتی با حمایت مستقیم های نهادهای مرتبط ساخته شده اما انتشار نامه ساترا مبتنی بر نداشتن پروانه ساخت و نمایش نشان می‌دهد موضوع امنیتی سریال دستاویزی برای فیلیمو بود تا نهادهای قانونی را دور بزند و همین سریال دستاویزی شد تا ساترا در محاکم قضایی از فیلیمو شکایت کند.

چون مصوبات مجلس درحوزه قانون‌گذاری مشمول ساترا و فضای مجازی نمی‌شود برای فیلیمو در همان مراحل نخست بازپرسی قرار منبع تعقیب صادر شد تا بواسطه ساخت یک سریال امنیتی، هرج و مرج و عبور از پروانه ساخت و نمایش تبدیل به قوانین رسمی پلت فرم‌ها شود.

نادیده انگاری زحمات حاج قاسم در تیتراژ پایانی

یکی از انتقادات ویژه به سریال سقوط نادیده انگاری زحمات حاج قاسم و سپاه قدس در عملیات آزاد سازی موصل است. در نخستین‌ روزهای انتشار سریال مشرق گزارش مفصلی را در این باره منتشر کرد و انتقاداتی را نسبت هدفگذاری القایی این اثر منتشر کرد.

این انتقادات شبیه همان انتقاداتی بود که همزمان با عقد قرارداد فرخ نژاد منتشر شد. اما برای این نادیده‌انگاری "تیتراژ پایانی" سریال، استدلالی آشکار را به مخاطب ارائه می‌دهد. در پایان فصل نهم سریال در آخرین قسمت در تیتراژ تصویر سیاهی در صحنه برای چند صدم ثانیه نمایش داده می‌شود.

برای دیدن کپشن این سریال مخاطب حتی با متوقف کردن چندین باره هم نمی‌تواند آنرا بخواند.

 

آخرین خنجر «سقوط» بر پیکر حاج قاسم و یارانش/ پایتخت داعش با عملیات ۲۰ نیروی امنیتی آزاد شد! +عکس و فیلم

 

با پایین آوردن سرعت سریال می‌توان کپشن اضافه شده را با زحمت فراوان رویت کرد. در واقع سازندگان، این کپشن را برای مسیر انحرافی سریالشان استفاده کرده‌اند، اما چند صدم ثانیه آنرا نمایش می‌دهند.

تصور مخاطب این است که برای استفاده این کپشن مدیران فیلیمو که بدون مجوز پروانه ساخت آنرا ساخته و منتشر کرده‌اند تردید داشته‌اند و برای دوری از هر گونه برچسب حاکمیتی چند صدم ثانیه آنرا در انتهای سریال اضافه و سریعا آنرا حذف کرده اند.

شاید فیلیمو در بیانیه دیگری اعلام کند که نشر چند صدم ثانیه‌ای این بیانیه نوعی اشکال فنی بوده است اما اخراج روابط عمومی این پلت‌فرم در عدم حمایت از اعتصابات مرتبط به آشوب‌های اخیر گویای فرضیات دیگری خواهد بود.

سریال سقوط واقعیت درباره موصل را ذبح می‌کند و داعشی کاریکاتوریزه ارائه می‌دهد و از کاراکتری قهرمان می‌سازد که هیچ ارتباطی با وقایع مرتبط ندارد اما با همه اوصاف سازندگان حاضر نیستند، متن دست و پا شکسته‌ای که خیانت‌های متن سریال به مدافعان حرم را تطهیر می‌کند و شهید سلیمانی را نماد واقعی «زن، زندگی، آزادی» در کشور عراق توصیف می‌کند، برای چند ثانیه بیشتر به مخاطبان این سریال نشان دهند.

منبع: مشرق

284 نمایش

نظر دادن