تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 اسفند 1401 ساعت 09:36

پایه گذار توافق ایران و عربستان سردار شهید سلیمانی بود

نخست وزیر اسبق عراق به نقش مهم سردار شهید قاسم سلیمانی در خصوص پایه ریزی توافق میان عربستان و ایران اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از صوت العراق، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر اسبق عراق در مقاله‌ای با اشاره به توافق میان ایران و عربستان تاکید کرد: نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در این خصوص قابل توجه و پررنگ است.

وی در ادامه نوشت: توافقی اخیری که در پکن میان ایران و عربستان حاصل شد ریشه‌های تاریخی دارد و بسیاری از افراد در دستیابی به این توافق راهبردی نقش دارند؛ توافقی که می‌تواند چهره منطقه بلکه جهان را تغییر دهد.

عبدالمهدی اضافه کرد: من در سال ۲۰۱۹ طی یک سفر رسمی به چین رفتم و قبل از دیدار با مقامات رسمی این کشور سردار شهید قاسم سلیمانی با من تماس گرفت و گفت که می‌توانی به عربستان بروی؟ من پرسیدم به چه منظور؟ گفت برای میانجیگری میان ما و عربستان و این یک مسأله فوری است. من گفتم بعد از بازگشت به بغداد به عربستان می‌روم. طرف چینی را در جریان این خواسته سردار سلیمانی گذاشتم.

وی نوشت: مواردی که سردار سلیمانی خواهان مطرح کردن آن شده بود عبارتند از: ما می‌توانیم به حمل بحران یمن از طریق دولت وحدت ملی کمک کنیم؛ از تقویت روابط عربستان و عراق استقبال می‌کنیم. گفتگو با کشورهای همسایه بر خلاف کشورهای خارج منطقه، آسان است. تعهد برای کاهش تنش‌ها به مدت ۱۰ سال. احترام متقابل. تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس. دستیابی به راه کار مشترک در سوریه و لیبی و دیگر مناطق. نشست وزرای خارجه.

عبدالمهدی اضافه کرد: سعودی‌ها دلیل سفر من به عربستان را پرسیدند و من آنها را در جریان گذاشتم. آنها وقتی فهمیدند سردار سلیمانی خواهان این مسأله شده است استقبال کردند.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی میان عربستان و ایران از طریق عراق رد و بدل شد و قرار شد که سردار سلیمانی پاسخ مقامات ایرانی را در این خصوص در زمان بازگشت به بغداد بدهد که متأسفانه عملیات بزدلانه آمریکا علیه فرماندهان پیروزی شکل گرفت و کیفی که اوراق سردار سلیمانی در آن بود در این حین گم شد.

239 نمایش

نظر دادن