تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 بهمن 1401 ساعت 11:23

بی‌توجهی تیم اقتصادی دولت به توصیه رهبر انقلاب!

امروز دستورالعملی که شورای رقابت قرار بود قبل از آغاز بازار سرمایه منتشر کند و درحالی که بازار بورس و نمادهای خودرویی متعادل دنبال میشدند به یکباره در اواسط بازار منتشر شد و با واکنش بسیار منفی بورس مواجه و تمامی نمادهای خودرویی بازار را به صف فروش کشاند.  

 شورای رقابت درخصوص تنظیم بازار خودرو؛ تمام خودروهای سواری انحصاری هستند و مشمول این دستورالعمل!

دقایقی قبل دستورالعمل جدید شورای رقابت برای صنعت خودرو پس از کش و قوس‌های فراوان منتشر شد و در صورتی که این دستورالعمل صحت داشته باشد، هیچگونه نشانی از بورس کالا در بندهای آن دیده نمی‌شود و این درحالیست که در خبرهای غیررسمی گفته شده بود که قرار است عرضه خودرو در بورس کالا با چند تبصره جدید ادامه داشته باشد.

در ماده ۲ این دستورالعمل آمده است که: بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. این در حالی است که شورای رقابت برای حذف انحصار ایجاد شده نه اینکه با هموار کردن مسیر قیمت‌گذاری، این انحصار را تحکیم کند.

در بند ۳ از ماده ۳ آمده خودروهای سواری از این پس براساس ترازیابی (Benchmarking) با حداقل سه خودروی رقیب (مشابه) خارجی مقایسه و براساس شاخص رقابت‌پذیری، رتبه‌بندی می‌شوند. در محاسبه نرخ خودروها از متوسط شش ماهه نرخ ارز بازار متشکل استفاده می‌شود.

خودرو از بورس کالا حذف شد؟

اما در بند ۵ ماده ۵ که مهم‌ترین موضوع این روزهاست، شورای رقابت اعلام کرده است که از این پس، خودروسازان موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، ثبت‌نام و به فروش برسانند. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده است.

به گزارش آخرین نیوز، طی هفته های اخیر ضررهای سنگینی بر سهامداران نمادهای خودرویی در بازار سرمایه وارد شده است که سبب شده به عنوان نمونه نماد "خگستر" که پیش از این در قیمت بالای 500 تومان معامله می شده است اکنون در حوالی 360 تومان خرید و فروش شود!

سازمان بورس هم که پیشتر درمورد خبر منفی هفته های اخیر از سمت شورای رقابت، بر ضرر سنگین تحمیلی این تصمیم به سهامداران اشاره کرده بود، هنوز واکنشی به این موضوع جدید نشان نداده است.

گویا تصمیمات دوگانه که روزی سازمان بورس از عرضه ادامه دار خودرو در بورس کالا سخن میگوید، روزی هم وزارت اقتصاد اختیار را به مسئولان بورس می سپارد اما در ادامه وزارت صمت چیز دیگر میگوید و بعد هم شورای رقابت به نفع دلالان خودرو کار میکند، در دولت انقلابی هم به وفور یافت می شود!

آقایان مسئول مگر همین چند روز پیش نبود که رهبر معظم انقلاب از رفتار دوگانه و سخنان دوگانه مسئولان انتقاد کردند و توصیه کردند که از اینگونه رفتارها بپرهیزید؟!

299 نمایش

نظر دادن