تاریخ انتشار: یکشنبه, 04 دی 1401 ساعت 10:17

«زمستان سخت اروپا» از راه رسید!

مصائب و مشکلاتی که از ماه‌ها پیش به کشورهای اروپایی هشدار داده شده بود، با سرعت در حال پدیدار شدن است به طوری که دولت‌ها و شهروندان اروپایی را با مشکلات معیشتی و معضل سوخت و انرژی مواجه کرده است.

روزنامه وطن امروز نوشت: مصائب و مشکلاتی که از ماه‌ها پیش به کشورهای اروپایی هشدار داده شده بود، با سرعت در حال پدیدار شدن است به طوری که دولت‌ها و شهروندان اروپایی را با مشکلات معیشتی و معضل سوخت و انرژی مواجه کرده است. شروع عملیات نظامی ویژه روسیه علیه اوکراین که با تحریک آمریکا و ناتو علیه منافع ژئوپلیتیک مسکو در شرق اروپا آغاز شد، نقطه ورود کشورهای اروپایی به بحران بود. همراهی کورکورانه اتحادیه اروپایی با آمریکا در تحریم بخش نفت و گاز روسیه که به افزایش قیمت گاز و قیمت سوخت در کشورهای اروپایی منجر شد باعث بیدار شدن غول تورم در بیشتر کشورهای اروپایی شده است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند اقتصاد اروپا که به تازگی از زیر فشار سنگین کرونا اندکی رهایی یافته بود با شروع جنگ اوکراین و افزایش قیمت گاز و حامل‌های انرژی دوباره دچار شوک شده است به گونه‌ای که نرخ تورم در کشوری مثل انگلیس در ماه نوامبر به بالای ۱۰ درصد رسیده که یک رکورد محسوب می‌شود.

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی در اروپا بویژه در کشورهایی نظیر انگلیس و فرانسه که موتور اقتصادی اروپا محسوب می‌شوند، مردم این کشورها را با دشواری‌های زیادی مواجه کرده است. طبق گزارش رسانه‌های محلی، میزان وابستگی مردم به مراکز خیریه و بانک‌های غذایی رشد چند‌برابری داشته است. گفته می‌شود در انگلیس افزایش هزینه‌های مربوط به لوازم‌التحریر، پوشاک و هزینه سرویس‌های مدارس، باعث افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان شده و بسیاری از والدین به خاطر عدم توانایی در تامین هزینه‌ها از فرستادن کودکان خود به مدارس جلوگیری می‌کنند.

اما این همه معضل نیست. افزایش هزینه‌های زندگی از چند هفته گذشته موجی از اعتصابات را در بخش‌های مختلف خدمات عمومی به راه انداخته است. در بریتانیا اعتصاب پرستاران و کارکنان بخش بهداشت و درمان باعث اختلالات گسترده در خدمات‌دهی به بیماران شده است تا جایی که بسیاری از عمل‌های جراحی در بیمارستان‌ها با تاخیرات پی در پی همراه است و گفته می‌شود این اقدام جان بسیاری از بیماران را با خطر مواجه کرده است.

دبیرکل و مدیر اجرایی انجمن سلطنتی پرستاران انگلیس با هشدار درباره عواقب اعتصابات در این بخش که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است، گفته پرستاران با وضعیت مشکلی در معیشت خود روبه‌رو هستند و با ادامه اعتصاب‌ها این وضعیت برای بخش سلامت کشور نیز بحران‌زا خواهد شد.

اتحادیه پرستاران انگلیس با تاکید بر اینکه نمی‌توانند با تورم ۱۰ درصدی امرار معاش کنند تهدید کردند اگر دولت لندن به درخواست‌های آنها برای افزایش دستمزدها پاسخ مثبت ندهد، اعتصاب‌های بیشتری در راه خواهد بود.

علاوه بر پرستاران که برای دومین بار طی هفته گذشته دست به اعتصاب‌ زده‌اند، روز جمعه کارکنان فرودگاهی در انگلیس و کارکنان ریلی در فرانسه نیز در اعتراض به حقوق پایین و دستمزدها به موج اعتصابات پیوسته‌اند. اعتصاب کارکنان بخش حمل‌و‌نقل در انگلیس و فرانسه در آستانه تعطیلات کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس را بشدت تحت فشار قرار داده است.

شبکه یورو نیوز با اشاره به این اعتصابات گزارش داد سفرهای هوایی و ریلی در انگلیس و فرانسه در تعطیلات کریسمس احتمالا با اختلال و تاخیرهای فراوان انجام خواهد شد. لندن به منظور کاهش هرج و مرج و اختلالات احتمالی قصد دارد از نیروهای نظامی و کارکنان دیگر بخش‌های عمومی برای پر کردن خلأ این کارکنان استفاده کند!

از سوی دیگر، افزایش وحشتناک هزینه‌های زندگی در اروپا باعث آسیب به کسب و کارهای آنلاین شده است. دفتر اداره آمار ملی انگلیس اعلام کرده خریدهای آنلاین در ماه نوامبر ۵ درصد و میزان خریدهای خواربار نیز حدود ۶ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید انگلیسی‌ها نسبت به ماه‌های قبل است.

زمستان سخت اروپایی‌ها در حالی آغاز شده که هیچ چشم‌انداز روشنی نیز درباره بهبود این وضع در ماه‌های آینده قابل تصور نیست. شبکه اقتصادی بلومبرگ با اشاره به تصمیم اشتباه رهبران اروپایی در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه گزارش داد سقف قیمتی که اروپا برای نفت و گاز روسیه تعیین کرده، احتمالا بحران انرژی این قاره را بدتر می‌کند و آن را با کمبود عرضه مواجه خواهد کرد که باعث تشدید تورم و کمبود یا قحطی حامل‌های انرژی در قاره سبز خواهد شد.

رهبران اروپایی باید هر چه زودتر بین پیروی از واشنگتن یا رکود و حتی فروپاشی اقتصادی، یکی را انتخاب کنند؛ هر چند به نظر می‌رسد اروپایی‌ها تصمیم خود را گرفته‌اند و منافع ملت‌شان را قربانی منافع استراتژیک آمریکا و دشمنی غیرضرور با روسیه کرده‌اند.

593 نمایش

نظر دادن