تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 شهریور 1401 ساعت 16:20

تصاویری خارق‌العاده از پنج برخورد کهکشانی

در این مطلب تصاویری از پنج برخورد کهکشانی را مشاهده می‌کنید که به طرز ماهرانه‌ای توسط تلسکوپ هابل ثبت شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران نوشت: ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) به مناسبت فرا رسیدن سال جدید، شش تصویر گیرا از برخورد کهکشان‌ها با یکدیگر منتشر کردند. این مناظر توسط تلسکوپ فضایی هابل به عنوان بخشی از بررسی اخیر HiPEEC (کاوشگر تصویربرداری هابل از محیط‌ها و خوشه‌های شدید) گرفته شده است، پروژه‌ای که هدف آن بررسی سرعت شکل‌گیری ستاره‌ها در منظومه‌هایی مانند این است.

ادغام‌هایی مانند مواردی که به تصویر کشیده شده‌اند بسیار رایج نیستند و برای یادگیری بیشتر در مورد چگونگی تولد ستاره‌ها بسیار ارزشمند هستند. ESA در بیانیه‌ای گفت: این سیستم‌ها آزمایشگاه‌های بسیار خوبی برای ردیابی تشکیل خوشه‌های ستاره‌ای در شرایط فیزیکی شدید هستند.

هنگامی که این برخورد‌های نادر اتفاق می‌افتد، تکه‌های ستارگان به‌طور تکان‌دهنده‌ای متراکم و درخشان ظاهر می‌شوند، شما می‌توانید آن نقاط درخشان را در این مجموعه تصاویر ببینید، تقریبا به‌گونه‌ای که گویی در حال درخشان شدن نشان‌های افتخار ناشی از ادغام‌های خشونت‌آمیز هستند.

برای مقایسه، اینجا در کهکشان راه شیری، این تکه‌های درخشان که به عنوان خوشه‌های ستاره‌ای شناخته می‌شوند، با جرم‌هایی ۱۰ هزار برابر خورشید ما ظاهر می‌شوند، اما در این برخورد‌های کهکشانی پر انرژی، خوشه‌ها می‌توانند میلیون‌ها برابر خورشید ما جرم داشته باشند و آن خوشه‌های فوق‌العاده درخشان به اطراف می‌چسبند. همانطور که ESA بیان می‌کند، حتی پس از برخورد، زمانی که سیستم کهکشانی حاصل شروع به محو شدن به مرحله‌ای آرام‌تر می‌کند، این خوشه‌های ستاره‌ای بسیار عظیم در سراسر کهکشان میزبان خود به عنوان شاهدان ماندگار رویداد‌های ادغام گذشته می‌درخشند. 

با مشاهده این خوشه‌ها با دوربین‌های فرابنفش و مادون قرمز نزدیک، دانشمندان می‌توانند سن و جرم آن‌ها را تشخیص دهند که به آن‌ها کمک می‌کند تا دریابند ستاره‌ها با چه سرعتی یا آهسته در آنجا شکل می‌گیرند. این فقط یک تکه از پازل است که بدانیم چگونه منظومه‌های ستاره‌ای به طور کلی متولد می‌شوند.

می‌توانید در ادامه تصاویر قدیمی‌تری از برخورد کهکشان‌های گرفته شده توسط هابل را ببینید.

کهکشان

کهکشان

کهکشان

کهکشان

کهکشان

1220 نمایش

نظر دادن