تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 فروردين 1401 ساعت 06:41

توصیه‌های غذایی طب سنتی برای ماه مبارک رمضان

۱. غذای افطاری در یک وعده میل شود.

۲. از خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر خودداری شود و روزه‌ داران برای خوردن وعده سحر کمی زودتر از خواب برخیزند.

۳. در وعده سحر از آشامیدن آب زیاد باید پرهیز نمود، زیرا موجب ایجاد نفخ و اختلال در هضم می‌شود.

۴. هنگام افطار نیز از آغاز کردن تغذیه با آب سرد، نوشابه و .. خودداری شود. به جای آن میتوان از مقداری آب جوش، آب گرم و عسل یا شیر گرم استفاده کرد.

۵. مصرف بعضی از غذاها که در هنگام افطار متداول است مثل آش رشته با روغن فراوان، زولبیا بامیه، کله پاچه، سیراب شیردان و .. مناسب نیست. به جای آن روزه داران با توجه به مزاج خود می‌توانند از آش‌ها و سوپ‌ها، حریره‌ها، مرباها و شیرینی‌جات طبیعی مثل عسل کشمش، مویز، خرما و .. استفاده نمایند.

۶. معده خالی در زمان ‌افطار تحمل غذای سنگین را ندارد بنابراین استفاده از غذاهایی با هضم راحت مانند آش، سوپ و حلیم در این وعده توصیه می‌شود.

۷. استفاده از غذاهای تند و پرادویه، شور و سرخ کرده، غذاهای آماده و بسته بندی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی، الویه، قارچ، انواع فست فودها، یخ، چای پررنگ، قهوه و کاکائو، انواع نوشابه ها و آبمیوه‌های صنعتی چه در این ماه و چه در ماه‌های دیگر سال به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود مگر به ضرورت. به جای آن روزه‌داران می توانند به تناسب مزاج خود از غذاها و شربتها و آبمیوه‌های طبیعی استفاده نمایند.

۸. از پرخوری و روی هم خوری چه در وعده افطار و چه در وعده سحر پرهیز شود و نوشیدنی و میوه حداقل با ۱، ۲ ساعت فاصله از غذا مصرف شوند.

منبع : طب اکبری ، تغذیه و روزه داری از دیدگاه طب ایرانی اسلامی

2946 نمایش

نظر دادن