تاریخ انتشار: شنبه, 03 مهر 1395 ساعت 10:58

برکت خدا را سرطان‌زا نکنیم!‌

آیا از عوارض استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز در نان اطلاع دارید و اینکه این افزودنی‌های غیرمجاز منجر به بروز برخی از بیماری‌ها نظیر سرطان خواهد شد؟  

پاسخ این پرسش را مینا اسدی کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم‌پزشکی ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌دهد و نخستین عوارض افزودن‌های غیرمجاز به نان را بروز بیماری‌های قلبی و عروقی بیان می‌کند.

وی جوش شیرین را یکی از افزودنی‌هایی عنوان کرد که به نان اضافه می‌شود و گفت: جوش شیرین باعث بروز کم‌خونی، پوکی استخوان، افزایش جذب فلزات سنگین از جمله سرب و جیوه و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بویژه در کودکان و زنان می‌شود.

به گفته اسدی، افزودن جوش‌شیرین به نان باعث جلوگیری از تکمیل فرآیند تخمیر شده و در نتیجه باعث ابتلای افراد به بیماری‌های معده و روده می‌شود.

وی افزود: نان‌های حاوی جوش‌شیرین به دلیل بالا بردن میزان سدیم می‌توانند موجب افزایش فشارخون شوند. جوهر قند یا بلانکیت که برای سفید‌شدن نان استفاده می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد دیابت و سرطان شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه به ارزش غذايی نان‌هاي سبوس‌دار اشاره کرد و گفت: ارزش غذایی نان‌های سبوس‌دار(نان‌های تیره) نسبت به نان تهيه شده از آرد سفيد بيشتر است، زیرا نان‌های سبوس‌دار دارای فیبر، مواد معدنی مثل آهن و منیزیم و ویتامین‌های گروه "ب" است.

به گفته وی، سبوس مانع جذب سريع قند و چربی مواد غذایی شده و در کنترل قند خون و پيشگيري از ديابت و چاقی مؤثر است. مصرف نان سبوس‌دار باعث پيشگيري از بروز سرطان و بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود.

اسدی اظهار کرد: سبوس گندم آلودگي‌هاي محيط روده را پاکسازي کرده و موجب درمان و پيشگيري از يبوست مي‌شود.

وی تصریح کرد: نان به عنوان قوت غالب، پای ثابت سفره‌های ایرانی است و باید نسبت به سلامت و کیفیت آن توجه بیشتری داشته باشیم، اما متاسفانه افزودنی سرطان‌زای موجود در نان تهدیدی برای سلامت مردم است.

5425 نمایش

نظر دادن