تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 اسفند 1401 ساعت 08:41

درگیری پلیس و معترضان در پاریس ادامه دارد

بحران اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه همچنان ادامه دارد.

به گزارش العالم به نقل از رویترز، پاریس شنبه شب و برای سومین شب متوالی شاهد تظاهرات چند هزار نفر از مردم این شهر علیه تغییر قانون بازنشستگی دولت فرانسه بود.

درگیری‌هایی بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در شامگاه شنبه روی داد و پلیس ضد شورش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرد؛ در مقابل، معترضان نیز سطل‌های زباله را در خیابان‌ها آتش زدند.

به دنبال درگیری شامگاه جمعه و بازداشت ۶۱ نفر، مقامات شهرداری پاریس برگزاری تجمعات در اطراف میدان کنکورد، از میدان‌های معروف این شهر، و خیابان شانزلیزه را ممنوع کرده بودند.

در اعتراضات شامگاه شنبه ۸۱ نفر بازداشت شده‌اند.

همزمان، تظاهرات‌های دیگری در اعتراض به تصمیم دولت امانوئل مکرون در شهرهای دیگر از جمله نانت و مارسی برگزار شد.

در شهر نانت پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به نوشته فیگارو، معترضان در مارسی شیشه یک بانک را شکستند و برخی از مغازه‌ها را غارت کردند.

دولت امانوئل ماکرون بدون رجوع به پارلمان تصمیم گرفت سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش دهد. این تصمیم دولت فرانسه اعتراضاتی در این کشور درپی داشته است.

در حالی که روز پنج‌شنبه، چندین شهر در فرانسه از جمله پاریس صحنه تظاهرات ضد این اصلاحات بود، الیزابت بورن نخست‌وزیر در سخنانی در پارلمان این کشور اعلام کرد که دولتش برای تصویب چنین اصلاحات مورد مناقشه‌ای به بند سوم اصل ۴۹ قانون اساسی متوسل می‌شود.

بر اساس این بند از قانون اساسی فرانسه، دولت می‌تواند متنی را بدون نیاز به رای پارلمان به تصویب برساند، مگر این که پارلمان در فاصله کمی، رای به استیضاح دولت دهد.

345 نمایش

نظر دادن