تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 اسفند 1401 ساعت 12:15

سرنوشت نکبت‌بار «ایران اینترنشنال»

روزنامه غربگرای شرق احتمال داد در صورت عادی شدن روابط تهران- ریاض، شیشه عمر شبکه ایران اینترنشنال شکننده شود و این شبکه رسما در خدمت رژیم صهیونیستی قرار گیرد.

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:این روزنامه در نوشته‌ای که از فرخ نگهدار (رئیس گروهک متحد فدائیان خلق- مقیم لندن) منتشر کرده، می‌نویسد: «اهمیت توافق تهران و ریاض در پکن و نقش نوظهور چین در معادلات قدرت در خاورمیانه تا آنجاسـت که این توافق در تمام کشورها مورد توجه قرار گرفت. این شاید مهم‌ترین نقش‌آفرینی جمهوری خلق چین در مناقشات بین‌المللی از زمان تاسیس باشد. آنچه در پکن رخ داد، از چشم آمریکا هم یک نقطه عطف در مناسبات ابرقدرت‌هاست.

بیرون کردن ایران اینترنشنال از بریتانیا و لغو امتیازنامه فعالیت آن در بریتانیا یکی از اصلی‌ترین مطالبات ایران از عربستان بوده است. این درخواست تا حدود زیادی اجابت شده است. دولت بریتانیا تاکنون واکنشی در این مورد نداشته. هرچند بسیار بعید است که مخالف این انتقال بوده باشد. هرچند که برخی این موضوع را به «افزایش تهدید تروریستی» با شکایت خانم رحیم‌پور نسبت دهند.

منشور شش‌نفره ]سران چند گروهک ضدانقلاب[ انتشار یافت. طبق این منشـور موضوع فعالیت‌، برنامه عمل سیاسی و سمت‌گیری استراتژیک آنها بر محور مبارزه در خارج کشور و با هدف «افزایش انزوای بین‌المللی جمهوری اسلامی» تدوین شده است. بنابراین تغییر رفتار عربستان سعودی و اجلاس آژانس و رویکرد گروسی برای آنها هم دلسردکننده بوده است. مذاکرات هسته‌ای وین- البته اگر شروع شود. هم رویداد خلاف مسیری است که این منشور پیش پای امضاکنندگان گذاشته است.

انتظار نمی‌رفت مطالبه «گنجانیدن سپاه پاسداران در لیست نیروهای تروریستی» از برنامه عمل این شش نفر ناگهان حذف شود. این محوری‌ترین خواسته آنها بود تا همین دو هفته پیش.

خبرهایی بود که شرکت مادر تلویزیون ایران اینترنشنال‌، Volant Media درصدد متنوع کردن اسپانسرهای خویش است. به نظر می‌رسد این کار اکنون فوریت بیشتری گرفته است.

واکنش بسیار تند نفتالی بنت‌، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نسبت به عزم عربستان برای گشایش رابطه با تهران و اعتراض شدید نتانیاهو به گروسی که پس از بازگشت از تهران گفت حمله به تاسیسات اتمی ایران غیرقانونی است و مصاحبـه نامنتظره زراعتی با نتانیاهو شـاید دارد نشان می‌دهد که در صورت عادی شدن روابط تهران- ریاض‌، تل‌آویو بیش از هر جای دیگر شیشه عمر شکننده ایران اینترنشنال را در دست خواهد گرفت».

یادآور می‌شود اشاره روزنامه شرق از قول رئیس یک گروهک منحله به سرنوشت خفت‌بار و توأم با آوارگی و سرگردانی شبکه اینترنشنال و سران برخی گروهک‌های فعال در اغتشاشات چند ماه گذشته، در حالی است که روزنامه شرق و برخی خبرنگاران آن، از جمله هیزم‌کشان اغتشاشات مذکور بودند اما در مقابل هوشیاری و حضور در صحنه به موقع ملت ایران، چیزی جز سرشکستگی نصیب‌شان نشد.

گفتنی است اینترنشنال توسط معاون متواری وزیر ارشاد دولت اصلاحات اداره می‌شود و معمولا مطالب تحریف‌آمیز نشریاتی مانند شرق و اعتماد و هم‌میهن، مستند آن شبکه است.

303 نمایش

نظر دادن