تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 اسفند 1401 ساعت 11:37

دیدار اسد و پوتین، گامی برای ازسرگیری روابط با ترکیه؟

همزمان با ورود رئیس جمهوری سوریه به مسکو برای دیدار با همتای روس خود، یک مشاور نزدیک به وزارت خارجه روسیه هدف از انجام چنین دیداری را در راستای عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا ارزیابی کرده است.

به گزارش ایسنا، «رامی الشاعر»، دیپلمات سابق و مشاور نزدیک به وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با «عربی۲۱» در این باره گفت که پیش‌بینی می‌شود گفت‌وگوهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی در مسکو بر پرونده ازسرگیری روابط میان دمشق و آنکارا متمرکز باشد.

الشاعر در این باره گفت: کشورها با ۱۵ و ۱۶ ماه جاری میلادی به عنوان موعد اولیه برای برگزاری نشست معاونان وزرای امور خارجه به توافق رسیدند؛ اما تا بدین لحظه برگزاری این نشست تایید نشده است.

وی گفت که دولت سوریه در تلاش است تا هرگونه فعالیت دیپلماتیک مرتبط با حل و فصل مشکلات با ترکیه را تا پایان رایزنی‌های اسد و پوتین در مسکو به تعویق بیندازد.

الشاعر افزود: نشست معاونان وزرای خارجه باید در مسکو برگزار شود؛ اما تاریخ و دستور کار آن همچنان در حال بررسی است.

این دیپلمات نزدیک به وزارت خارجه روسیه پیش‌بینی کرد که بشار اسد پس از دیدار با پوتین در خصوص لزوم یافتن راه حلی برای بحران سوریه و بازگشت روابط با ترکیه به حالت عادی انعطاف نشان دهد.

وی ادامه داد: این اتفاق به حل بسیاری از مسائل، که مهم‌ترین آنها پرونده پناهندگان و آوارگان است، کمک می‌کند و نقطه آغازی برای توقف روند وخامت اوضاع اقتصادی سوریه خواهد بود.

بشار اسد شامگاه سه‌شنبه در یک سفر رسمی وارد مسکو شد تا با رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

پیشتر نیز منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که معاونان وزیران امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه روزهای ۱۵ و ۱۶ مارس (۲۴ و ۲۵ اسفند) در مسکو دیدار خواهند کرد.

290 نمایش

نظر دادن