تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 دی 1401 ساعت 11:45

سخنگوی وزارت خارجه: به دولت عراق اعتراض کردیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اقدام غیراخلاقی نشریه فرانسوی گفت: اقدام این نشریه مصداق بارز نفرت پراکنی، توهین به ارزش‌ها و مقدسات دیگر ملت‌ها بود و همچنین مصداقی از خشونت طلبی و تحریک به خشونت بود.

به گزارش تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره اقدام غیراخلاقی نشریه فرانسوی گفت: ما هم اعلام موضع کردیم و هم اقدام عملی دیپلماتیک را انجام دادیم. در این ارتباط بیانیه‌ای را وزارت خارجه منتشر کرده است و ما بلافاصله پس از اطلاع از این اقدام سفیر فرانسه را احضار و اعتراض رسمی خودمان را به سفیر و دولت فرانسه ابلاغ کردیم. اقدام این نشریه مصداق بارز نفرت پراکنی، توهین به ارزش‌ها و مقدسات دیگر ملت‌ها بود و همچنین مصداقی از خشونت طلبی و تحریک به خشونت بود. اساسا اقدام این نشریه همزمان با توهین به ارزش‌های ما و شخصیت زنان و جایگاه آنان بود.

فرانسه داعیه حمایت از حقوق دیگران دارد اما به اصول حقوقی پایبندی ندارد

متاسفیم کشوری که مدعی حمایت از حقوق زنان است، با چنین اقدام زشت علاوه بر توهین به ارزش‌های اسلامی و ملی ما به جایگاه زنان اهانت کرد. متاسفیم که این نشریه در کشوری منتشر می‌شود که داعیه حمایت از حقوق دیگران دارد اما به اصول حقوقی پایبندی ندارد.

همزمانی این اقدام نشریه با اقدام رژیم صهیونیستی در هتک حرکت مسجد الاقصی هم نشانه‌ای است که دست صهیونیست‌ها در ورای چنین اقدامی دیده می‌شود. متاسفانه دولت فرانسه هم نه تنها برائت نکرده بلکه حمایت کرده است، ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

اعتراض ایران به عراق

وی در خصوص جعل نام خلیج فارس در بازی‌های فوتبال در عراق گفت: دستگاه دیپلماسی بلافاصله در این رابطه اقدام کرده است. خلیج فارس، خلیج فارس است و چیزی در قالب فوتبال به هیچ عنوان تغییر نخواهد داد. ما اعتراض خود را رسما به دولت عراق ابلاغ کردیم و این موضوع را مورد تاکید قرار خواهیم داد. خوشبختانه ما بلافاصله شاهد اقدام وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بودیم.

پیاده سازی قرارداد راهبردی ایران و چین

کنعانی درباره پیاده سازی قرارداد راهبردی ایران و چین توضیح داد: قطعا امضای برنامه جامع همکاری‌های 25 ساله دو کشور محصول وجود اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور است، تا بتوانند این برنامه را در نقشه یک مسیر راه مبنا قرار بدهند و بر همین اساس روابط دو کشور را تقویت کنند. در این مسیر اقدامات اولیه خوبی هم صورت گرفته و مذاکرات دوجانبه ادامه دارد. اخیرا مسئول همین برنامه از طرف چین به تهران آمده و گفتگوهای خوبی صورت گرفته است. اجرای توافق هم مورد توافق رهبران عالی دو کشور است و هم مذاکرات خوبی در این چارچوب صورت گرفته است.

برنامه سفر گروسی به تهران

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برنامه سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: ارتباطات ما و آژانس بین‌المللی برقرار است اما من اطلاعی از تنظیم برنامه سفر رئیس آژانس به تهران ندارم.

سفر رئیسی به سوریه

وی در خصوص دلیل تاخیر سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه گفت: در چارچوب توافق میان ایران و سوریه این سفر در حال برنامه ریزی است و ان شاالله انجام خواهد شد.

تحولات اخیر در روابط ونزوئلا و آمریکا

کنعانی در خصوص تحولات اخیر در روابط ونزوئلا و آمریکا گفت: مناسبات دو جانبه کشورها به خودشان مربوط است. آنچه که به ما ارتباط دارد مناسبات دو جانبه ایران و ونزوئلا است که خوشبختانه برقرار است و اسناد همکاری‌های دوجانبه نقشه راه خوبی در تقویت روابط دو کشور است. بر همین مبنا پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و اراده سیاسی خوبی هم میان دو کشور در عالی ترین سطح وجود دارد.

تغییری در روابط با افغانستان رخ نداده است

وی در خصوص روابط با افغانستان گفت: سفارت افغانستان کما فی سابق در تهران فعال است و روابط میان ایران و افغانستان برقرار است. البته جابجاهایی در کادر دیپلماتیک صورت بگیرد در همین کادر بررسی می‌شود. در شرایط کنونی تغییری در روابط رخ نداده است.

اظهارات برخی مقامات آمریکایی علیه ایران

کنعانی در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی علیه ایران گفت: ما به اظهارات فردی و غیررسمی در چنین زمینه‌هایی صورت می‌گیرد بهایی قائل نیستیم. آنها باید بدانند با کشوری مقتدر و صاحب نقش صحبت می‌کنند و باید به نقش صلح آمیز ایران در منطقه توجه کنند.

حمایت برخی از نمایندگان پارلمان اروپا از اغتشاشات در ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمایت برخی از نمایندگان پارلمان اروپا از اغتشاشات در ایران گفت: ما متاسفانه شاهد استفاده نامطلوب و اسراف گونه مقامات اروپایی از همه مبانی و اصول در روابط بین‌الملل هستیم. ما ماهیت اینگونه اقدامات نمایشی را در راستای فعالیت‌های حزبی این کشورها می‌دانیم. ما این سوال را از افکار عمومی دنیا می‌پرسیم اگر مدعیان حقوق بشر به دنبال حمایت‌ از ارزش‌های عمومی و زندانیان سیاسی هستند، چرا از توان خودشان برای کفالت سیاسی در حمایت از زندانیان مظلوم فلسطینی در زندان‌های مخوف رژیم صهیونیستیی استفاده نمی‌کنند؟ چرا برای حمایت از زندانیان مظلوم در کشورهای متحد خودشان استفاده نمی‌کنند؟ چرا از این کفالت سیاسی برای حمایت از آوارگان منطقه در یمن و سوریه که ناگزیر به مهاجرت شدند و در زندان‌های اروپایی حضور دارند استفاده نمی‌کنند؟ این یک سوءاستفاده سیاسی از مبانی حقوقی است و توصیه ما این است که از این عمل دست بردارند. اینها اقدامات بی ارزشی است و باعث لوث کردن مبانی حقوقی می‌شود.

مناسبات ایران و قطر چندجانبه است

وی در خصوص سفر رییس بانک مرکزی به قطر گفت: مناسبات ایران و قطر چندجانبه است. سفر آقای فرزین و همراهی دکتر صفری به دوحه در چهارچوب تلاش برای تقویت مناسبات و همکاری‌های پولی دو کشور صورت گرفته و در این چهارچوب مذاکرات خوبی از جمله دیدار با رئیس بانک مرکزی قطر صورت گرفته است.

ایران بر عراق یکپارچه و نقشش در منطقه تاکید دارد

کنعانی در خصوص رایزنی‌ها با اربیل گفت: ایران با جمهوری عراق متحد مناسبات نزدیک و خوبی دارد. خوشبختانه اراده دو کشور بر این است که مناسبات گسترش پیدا کند. در خصوص منطقه اقلیم هم ایران رابطه قدیمی و دوستانه دارد. این گفتگوها و رایزنی‌ها تداوم دارد و هر زمان که برادران عراقی نیاز داشتند تا برای حل و فصل مشکلات نقشی ایفا کند، ایران از هیچ کمکی دریغ نکرده است. ایران بر عراق یکپارچه و نقشش در منطقه تاکید دارد و همواره از عراق متحد و یکپارچه دفاع کرده است.

ایران در خصوص هواپیمای اوکراینی بر اساس تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده است

وی در خصوص هواپیمای اوکراینی توضیح داد: لازم می‌دانم ابراز همدردی کنم با خانوادگان داغدار این حادثه تلخ. ایران همانطور که قبلا هم تاکید کرده، بر اساس تعهدات بین‌المللی خود و در چهارچوب قوانین داخلی وظایف خود را انجام داده و انجام خواهد داد. ایران بر تعهدات خودش تاکید دارد و بر همین اساس پس از بررسی علت وقوع این سانحه، دیدگاه خود را اعلام کرده‌ایم و تحقیقات فنی این سانحه بر اساس کنوانسیون شیکاگو انجام شده است. دادگاه ذی صلاح جمهوری اسلامی ایران هم بر مبنای صلاحت خود در حال رسیدگی عادلانه به این پرونده است و تاکنون چندین جلسه با حضور شاکیان و وکلای آنها برگزار شده است، همچنین از سفارت اوکراین هم برای حضور در جلسات دعوت به عمل آمده است.

همچنین به کشورهایی که در این مسئله دخیل هستند گفته شده که دارای حق حضور در جلسات هستند. در ارتباط با دلجویی از بازماندگان مبلغی در حدود عرف بین‌المللی و همچنین بیشتر از کنوانسیون بین‌المللی پرداخت شده و برخی‌ها مراجعه کرده و دریافت کردند.

موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره تفاوت گفته‌های مقامات آمریکا و ایران در خصوص برجام گفت: موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست. توافق یک مسیر دوجانبه است و کشوری که نقض تعهد کرده آمریکاست. سیاست ایران در قبال این موضوع روشن است و آمادگی جمع بندی مذاکرات را داریم و از خطوط قرمز خود ذره‌ای عدول نخواهیم کرد. تیم مذاکره کننده هم در این چهارچوب عمل کرده و عمل خواهد کرد. طبیعتا این فضا و این مسیر برای همیشه پیش روی طرف مقابل باز نیست.

وی ادامه داد: تبادل پیام‌ها به طرق مختلف میان دو کشور وجود دارد.

احتمال بازگشایی حج عمره برای ایرانیان

کنعانی در خصوص احتمال بازگشایی حج عمره برای ایرانیان گفت: هماهنگی ایران با مقامات عربستان در ارتباط با فریضه حج تمتع و عمره مفرده قبلا هم برقرار بوده است. مبتنی بر همین گفتگوها خوشبختانه ما در سال گذشته شاهد شرایط خوبی برای حجاج ایران بودیم. در خصوص عمره مفرده هم تماس‌ها برقرار است و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی موضوع اقدامات خود را انجام خواهد داد.

خواستار پاسخگویی دولت سوئد در خصوص دادگاه حمید نوری هستیم

کنعانی در خصوص دادگاه تجدید نظر آقای حمید نوری گفت: این موضوع حقیقت امر جزو موضوعات مورد پیگیری جدی ما است. در این رابطه تاکنون اتفاقات خوبی رخ نداده است اما ما خواستار پاسخگویی دولت سوئد در این ارتباط هستیم. ما خواستار این هستیم که حقوق ایشان با دقت مورد پیگیری قرار گیرد.

واکنش به اظهارات غیررسمی مقامات اروپایی علیه سپاه پاسداران

وی در خصوص اظهارات غیررسمی مقامات اروپایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: من در ارتباط با اظهارات غیررسمی از این دست مایل به اظهار نظر نیستم اما مایلم تاکید کنم آنهایی که خودشان اقدام تروریستی انجام داده و متهم به حمایت از تروریست هستند حق ندارند قهرمانان بین‌المللی را به تروریست متهم کنند. آنهایی که با نقض حاکمیت ملی یک کشور قهرمان مبارزه با تروریست را ناجوانمردانه ترور کرده، حق ندارند در خصوص قهرمانان مبارزه با تروریست ما از الفاظ ناشایست بکار ببرند.

مطالبات ایران از کره جنوبی هیچ ارتباطی به موضوع گفتگوهای برجام ندارد

کنعانی در خصوص بدهی کره جنوبی به ایران گفت: موضوع مطالبات ما از کره جزو موضوعات جدی است و همچنان منتظر هستیم که دولت کره به تعهدات خودش عمل کند. ما بارها تاکید کردیم که مطالبات ما از کره هیچ ارتباطی به موضوع گفتگوهای برجام ندارد و امید داریم که این کشور به تعهداتش عمل کند.

332 نمایش

نظر دادن