تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 دی 1401 ساعت 20:54

آشنایی با خواص و کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها

در حال حاضر با کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها، ساختار آن‌ بهبود یافته است. سیلیکات سدیم دارای چگالی بالایی است. همین عامل موجب شده که از این ماده به صورت گسترده در تولید مواد شوینده و بهداشتی استفاده شود.

کاربرد سیلیکات سدیم در تولید شوینده‌ها باعث می‌شود سختی آبی که در هنگام عبور از چرخه تصفیه آب حاصل می‌شود، خنثی گردد. به این ترتیب یون‌های فلزی همچون آهن و کلسیم که در آب وجود دارند، از بین رفته و آب سخت، نرم می‌شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، ما را همراهی کنید.

دلیل کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها چیست؟

کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها علت‌های زیادی دارد. همانطور که اشاره کردیم، در آب یون‌های فلزی و رسوباتی وجود دارد که باعث می‌شود آب سخت‌تر شود. وجود این یون‌ها در آب، قدرت پاک‌کنندگی آب را از بین می برد.

در این مرحله نیاز است از سیلیکات سدیم استفاده کنند تا یون‌های موجود در آب سخت خنثی‌سازی شود. این کار باعث می‌شود زمانی که شوینده‌های حاوی سیلیکات سدیم مصرف می‌شوند، پوست از هر گونه میکروب و آلودگی پاک شده و نرمی و لطافت زیادی به پوست می‌بخشد.

همچنین دلیل به کاربرد سیلیکات سدیم در پودرهای شستشوی لباس، جلوگیری از رسوب مواد شوینده روی پارچه‌ها و کاهش محتوای خاکستر است. به این ترتیب پارچه‌ها و لباس‌ها پس از شستشوی مکرر با مواد شوینده علاوه بر تمیز شدن، سفید نمی‌شوند.

 https://akharinnews.com/images/1401/10/26/a1.jpg

دلیل کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده ها

تاریخچه کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها

در مبحث کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها لازم است اشاره کنیم که صدها سال است که متاسیلیکات‌ها و سیلیکات‌ سدیم مایع را در ساخت شوینده مورد استفاده قرار می‌دهند. این مواد قادر هستند ذرات چربی را جدا کرده و معلق سازند.

همچنین کاربرد سیلیکات سدیم این است که سختی منیزیم و پتاسیم را کاهش می‌دهد و باعث افزایش کف کردن مواد شوینده از قبیل صابون می‌شود. علاوه بر این، به کار بردن سیلیکات سدیم موجب بالا بردن خاصیت قلیایی شوینده‌ها و قدرت پاک‌کنندگی می‌گردد.

مزیت­های کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها

کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها در مقایسه با سایر افزودنی‌ها بهینه‌تر است و مزایایی دارد. در ادامه به این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم:

کاهش هزینه­ها و بهینه سازی مصرف انرژی

سیلیکات سدیم از ترکیباتی است که قیمت مناسبی دارد و باعث تولید مواد شوینده با استحکام و دوام بالا می‌شود. این خاصیت علاوه بر تولیدکننده، برای مصرف‌کنندگان نیز مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی خواهد بود.

سیلیکات سدیم یکی از افزودنی‌های موثر و اقتصادی است که می‌تواند از مصرف بیهوده انرژی جلوگیری کند و کیفیت شستشو را بهبود ببخشد. بنابراین به منظور خنثی‌سازی اسیدهای چرب، به جای محلول‌های کربنات و هیدروکسید سدیم، محلول‌های آبی سیلیکات‌های سدیم به کار می‌رود. همچنین باعث صرفه‌جویی در زمان شستشو نیز می‌گردد. 

افزایش قدرت پاک‌کنندگی و کنترل ویسکوزیته

سیلیکات سدیم تمایل زیادی به ترکیب با مواد شوینده دارد و می‌تواند خاصیت پاک‌کنندگی را به مواد شوینده بیفزاید، بدون اینکه کثیفی و مواد شوینده روی لباس باقی بگذارد. از این رو، در تولید انواع مواد شوینده از این ماده استفاده می‌کنند.

کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها است. از این محصول به منظور بهینه‌سازی شستشو استفاده می شود. محلول‌های سیلیکات سدیم را می‌توان به راحتی به خمیر شوینده افزود و ویسکوزیته را کنترل کرد و چگالی موردنظر را به دست آورد.

این محصول مانند مواد ضد تجمع عمل کرده و مانع رسوب کثیفی روی پوست و لباس می‌شود. این خاصیت باعث شکسته شدن پیوند لکه‌ها شده و با نفوذ به باکتری‌ها و چربی‌ها، شستشو را کامل می‌کند.

از سیلیکات سدیم به عنوان امولسیون‌کننده قدرتمند استفاده می‌شود و همانند پلی بین آب و اسیدهای چرب عمل می‌کند. این ماده باعث افزایش امولسیون شدن در طی فرآیند پاکسازی می‌شود.

 https://akharinnews.com/images/1401/10/26/a2.jpg

مزیت کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده ها

جمع‌بندی

کاربرد سیلیکات سدیم در شوینده‌ها به علت تمیز کردن آن بسیار مورد توجه است. سیلیکات سدیم باعث می‌شود خاصیت ضدعفونی‌کننده شوینده‌ها و جذب رطوبت آن‌ها افزایش پیدا کند. این ماده باعث می‌شود عملکرد شستشو بهبود پیدا کند و در نتیجه مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

صنایع سیلیکات ایران از تولیدکنندگان معتبر سیلیکات سدیم است. اغلب تولیدکنندگان محصولات شوینده‌ و بهداشتی این ماده را از ما خریداری کرده و در تهیه محصولات خود استفاده می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

https://iransilicate.com/

 

610 نمایش

نظر دادن