تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 اسفند 1402 ساعت 14:06

مهمترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌سازی استفاده می‌شوند

به ترکیبات شیمیایی که برای رقیق کردن رنگ به آن افزوده می‌شوند، حلال رنگ می‌گویند. حلال رنگ اغلب به شکل مایع است و زمانی که به رنگ افزوده می‌شود، بافت متراکم آن را پراکنده می‌کند و باعث افزایش قوام رنگ و سهولت در اجرای آن می‌شود.

حلال‌های شیمیایی مورد استفاده در صنعت رنگ‌سازی بسیار زیاد هستند که در این مقاله تصمیم داریم به معرفی مهم‌ترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌ سازی استفاده می‌شوند، بپردازیم.

کاربرد حلال رنگ چیست؟

حلال‌های رنگ محصولاتی هستند که در فرآیند آماده‌سازی رنگ به آن افزوده می‌شوند و با شکستن پیوندهای فشرده رنگ، از میزان غلظت و ضخامت آن کم می‌کنند. این محصولات تنوع زیادی دارند و برای رنگ‌های پایه روغن، لاک‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌سازی استفاده می‌شوند، باعث پوشش دهی بالا در رنگ می‌شود و با رقیق کردن بافت منسجم رنگ، استفاده از آن را آسان‌تر می‌کنند. علاوه بر آن حلال‌ها موجب افزایش ماندگاری و طولانی شدن عمر رنگ می‌شوند.

انواع حلال رنگ

مهم‌ترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌ سازی استفاده می‌شوند، در دو نوع پایه آب و پایه روغن تولید می‌شوند و هر نوع از آن‌ها از نظر میزان قدرت، میزان حلالیت و همچنین از لحاظ سمیت با یکدیگر متفاوت هستند. اما وجه مشترک حلال‌های پایه‌ها و پایه روغن این است که به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

از آنجا که در صنعت رنگ‌سازی رنگ‌های متنوعی وجود دارد، حلال‌های رنگ نیز متنوع هستند به همین واسطه باید متناسب با ویژگی‌های یک رنگ از حلال مناسب برای آن استفاده کرد. به‌طورکلی از مهم‌ترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌ سازی استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لاک تینر برای رقیق کردن رنگ‌های لاکی
  • تینر حلال مناسب برای رنگ‌های روغنی
  • تینر اکریلیک برای رنگ‌های اکریلیک و مبتنی بر آب

معرفی انواع رنگ‌های صنعتی

در صنعت رنگ‌سازی با توجه به تنوع رنگ‌ها و ترکیبات شیمیایی آن‌ها از حلال‌های متنوعی استفاده می‌شود. مهم‌ترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌ سازی استفاده می‌شوند عبارتند از:

رنگ‌های صنعتی

رنگ‌های صنعتی رنگ‌های دو جزئی هستند که از ترکیب رزین، افزودنی‌ها و موارد دیگر تهیه می‌شوند. رنگ اپوکسی، رنگ پلی‌یورتان، رنگ پلی استر، رنگ ترموپلاسی، رنگ کوره‌ای، رنگ‌های مقاوم حرارتی، رنگ‌های آلکیدی هوا خشک و رنگ اکریلیک در دسته رنگ‌های صنعتی قرار می‌گیرند.

رنگ‌های ساختمانی

رنگ‌های ساختمانی تنوع بسیار زیادی دارند و برای رنگ کردن سقف، دیوار، سطوح مختلف خانه و به‌طورکلی در دکوراسیون خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع رنگ ساختمانی می‌توان به اکریلیک، بلکا، پلاستیک، روغنی، نانو، پتینه، مولتی کالر، کنیتکس و رنگ‌های ضد حریق اشاره کرد.

انواع حلال رنگ

مهمترین حلال‌های شیمیایی که در رنگ‌سازی استفاده می‌شوند

با توجه به تنوع بالای رنگ‌ها، حلال‌های متنوعی وجود دارند که هر یک به واسطه ویژگی‌های خاصی که دارند، برای رقیق کردن رنگ‌های مختلف مناسب هستند. از جمله مهم‌ترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌ سازی استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

متیل اتیل کتون

این محصول یک حلال چربی‌زدای سریع و خشک کننده است که برای رقیق کردن لاک‌ها، رنگ‌های اکریلیک، رزین‌های پلی‌استر، رزین‌های فایبرگلاس، اپوکسی و… مناسب است. متیل اتیل کتون همچنین برای تمیز کردن چسب، جوهر، رنگ لاتکس خشک شده، ابزارهای ترمیم فایبرگلاس و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استون

از دیگر انواع حلال‌ها می‌توان به استون اشاره کرد که برای پروژه‌هایی که نیاز به خشک شدن سریع رنگ دارند، بسیار مناسب است. این حلال به‌عنوان یک رقیق کننده برای رنگ‌های فایبرگلاس، اپوکسی و رزین‌های پلی استر مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان به واسطه آن چسب، سیمان، جوهرهای لاتکس و لاک‌ها را از روی سطوح پاک کرد.

لاک الکل

لاک الکل یک حلال قوی با حلالیت بسیار بالاست که از آن به‌عنوان یک پاک کننده و رقیق کننده کاربردی برای پوشش‌های اپوکسی و لاک استفاده می‌شود.

ترپنتین معدنی

از ترپنتین معدنی می‌توان به‌عنوان یک حلال قوی برای کاهش ویسکوزیته رنگ‌های پلی اورتان و رنگ‌های پایه روغن استفاده کرد. همچنین برای پاک کردن لکه‌های رنگ روغن و پلی‌اورتان از روی سطوح مختلف قابل استفاده است. به گونه‌ای که هیچ پسمانده‌ای از آن‌ها باقی نمی‌گذارد. از این حلال می‌توان برای پاک کردن ابزار و تجهیزات و برس‌هایی که هنوز مرطوب هستند و کامل خشک نشده‌اند استفاده کرد.

تولوئن

این حلال برای رقیق کردن رنگ‌های سختی مانند الکید، پلی استر و اپوکسی بهترین انتخاب است. تولوئن را می‌توان پس از اعمال رنگ بلافاصله برای پاک کردن سطوح استفاده کرد.

معرفی انواع رنگ‌های صنعتی

کدام حلال‌ها برای کدام رنگ‌ها مناسب هستند؟

به‌طورکلی قوی‌ترین حلال‌های رنگ، استون و MEK هستند که در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما در کنار این دو، حلال‌های دیگری هم وجود دارند که برای طیف خاصی از رنگ‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌شوند.

حلال رنگ پلاستیک

اتانول، استون، نفتا، متیل اتیل کتون، دی‌متیل فرمامید، گیلکول اترها، زایلین و تولوئن بهترین حلال‌های رنگ‌های پلاستیکی به‌شمار می‌روند.

حلال رنگ خودرو

بهترین رقیق کننده یا تمیز کننده در صنعت رنگ خودرو استون است. همچنین برای پاک کردن رزین‌های پلی‌استر و اپوکسی، رزین‌های فایبر گلاس، جوهر، رنگ لاتکس، لاک‌های خشک نشده و… می‌توان از استون استفاده کرد.

حلال رنگ روغن

استون، نفتا، تربانتین، متیل اتیل کتون و تولوئن از مهمترین حلال‌های رنگ روغنی محسوب می‌شوند.

حلال رنگ‌های صنعتی

از جمله حلال‌های رنگ‌های صنعتی می‌توان به کتون‌ها، تربانتین، الکل‌ها، استرها، گلیکول اترها و حلال‌های هیدروکربنی اشاره داشت.

حلال اسپری رنگ

تولوئن یا زایلین، اتیلن گلیکول و متیلن کلرید از حلال‌های مناسب برای رنگ‌های اسپری هستند.

خرید انواع حلال رنگ از آبتین شیمی

برای خرید انواع حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌سازی استفاده می‌شوند، حتماً به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید تا محصولاتی با کیفیت را بخرید. به این شکل می‌توانید از عملکرد مطلوب این محصولات برای رقیق کردن یا پاک کردن رنگ از روی سطوح بهره‌مند شوید.

به همین منظور می‌توانید برای خرید تربانتین و یا انواع حلال رنگ به سایت معتبر آبتین شیمی مراجعه کنید و محصولات متناسب با نیاز خود را از این سایت با کیفیت عالی و قیمت مناسب سفارش دهید. درصورتی‌که نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی داشتید، می‌توانید به‌صورت آنلاین با مشاورین این مجموعه به گفتگو بپردازید تا خریدی خوب و رضایت بخش را انجام دهید.

مهمترین حلال‌های شیمیایی که در رنگ‌سازی استفاده می‌شوند

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انواع رنگ و مهم‌ترین حلال‌های شیمیایی که در صنعت رنگ‌ سازی استفاده می‌شوند، پرداختیم. همان‌طورکه گفته شد رنگ‌ها ترکیبات متفاوتی دارند که برای رقیق کردن یا پاک کردن آن‌ها از روی سطوح باید حلال متناسب با ویژگی‌های یک رنگ را تهیه کرد. اگر قصد دارید که برای رقیق کردن یا پاک کردن انواع رنگ از حلال‌ها استفاده کنید، این محصولات را از سایت abtinchem.com با قیمت مناسب و کیفیت عالی بخرید.

180 نمایش

نظر دادن