تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 خرداد 1402 ساعت 09:57

چرا کوسه‌های بزرگ سفید علاقه‌ای به خوردن انسان ندارند؟

در سواحل جنوبی کالیفرنیا، کوسه‌های سفید جوان تقریبا همه روزه به انسانها نزدیک می‌شوند؛ ولی به ندرت آنها را گاز می‌گیرند.

خبرآنلاین: تحقیقات اخیر دانشمندان حکایت از آن دارد که اگر چه تقریبا همه روزه انسان‌ها و کوسه‌های سفید جوان در کنار هم در آب‌های سواحل جنوب کالیفرنیا شنا می‌کنند، اما به ندرت موردی از حمله و گاز گرفته شدن انسان‌ها توسط این کوسه‌ها گزارش شده است.

کریس لو، بیولوژیست دریایی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و یکی از نویسندگان اصلی مقاله تحقیقاتی‌ایی که روز دوم ژوئن منتشر شد، در این باره گفته:« فکر می‌کنم که در نهایت می‌توان به این افسانه پایان داد که اگر زمانی در نزدیکی یک کوسه سفید در حال شنا باشید، کوسه به شما حمله‌ور خواهد شد.»

حمله کوسه به انسان‌ها به شدت نادر است. طبق گزارش دانشگاه فلوریدا درباره حمله کوسه به انسان‌ها، در سال ۲۰۲۲، تنها ۴۱ مورد گازگرفتگی بی‌دلیل انسان توسط کوسه در آمریکا گزارش شده که تنها یک مورد منجر به مرگ شده است. طبق گفته نویسندگان این مقاله، ذهنیت مردم دراین باره به نحو دیگری است و افراد خطر حمله کوسه به آنها را بسیار بالا می‌دانند. بخشی از مشکل این است که اطلاعات و داده‌های کمی وجود دارد که نشان دهد که انسان‌ها و کوسه‌ها چقدر به هم نزدیک می‌شوند.

shark.jpg

پرواز پهپاد برای زیرنظر گرفتن کوسه‌ها

برای درک این موضوع، محققان هر ماه و به مدت دو سال، یک پهپاد را بر فراز سواحل جنوبی کالیفرنیا به پرواز درآوردند تا زیر نظر بگیرند که در کدام بخش‌های دریا، انسان‌ها و کوسه‌های سفید بزرگ نزدیک به هم شنا می‌کنند. اکثر کوسه‌های سفید جوان، بیشتر در دو منطقه رویت شدند، یکی در کارپینتریا که دقیقا در جنوب سانتا باربارا واقع شده و دیگری در منطقه دل مار، در شمال سن دیگو. محققان دریافتند که در ۹۷% از روزهایی که پهپاد در این دو ساحل به پرواز درآمده، انسان‌ها و کوسه‌ها با هم تعامل داشته‌اند.

کوسه‌ها معمولا همگی در منطقه‌ای دور از شکاف‌های موج قرار می‌گرفتند (خطی که امواج شروع به اوج گرفتن می‌کنند) ولی در همان منطقه افراد زیادی هم حضور داشتند. در شرایطی که ماهیگیران معمولا در ساحل و مشغول استراحت بودند، شناگران، موج‌سواران و ورزشکاران پدل‌بورد، غالبا از پشت موج‌ها عبور می‌کردند و تقریبا به نزدیکی کوسه‌های سفید می‌رفتند.

لو به این نکته اشاره کرد که با این وجود در زمان انجام این بررسی و مطالعه، تنها یک گزارش غیررسمی از گازگرفتگی توسط کوسه‌های سفید در این سواحل مطرح شد و چند ماه بعد هم یک گزارش دیگر از گازگرفتگی توسط کوسه به ثبت رسید.

طبق گفته لو، به نظر می رسد که کوسه‌های سفید جوان، بیشتر متمایل به خوردن حیواناتی مثل لقمه‌ماهی‌ها هستند که در کف اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند و جالب اینجاست که این کوسه‌های جوان که تا قبل از رسیدن به بلوغ، طولشان به ۲.۷ متر نیز می‌رسد، ممکن است از انسانها بترسند.

چرا کوسه‌ها در نزدیکی سواحل تجمع می‌کنند؟

محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند که چرا کوسه های سفید جوان بیشتر در اطراف کارپینتریا و دل مار تجمع می کنند. طبق گفته لو، یک دلیل ممکن است فراوانی غذا در این مناطق باشد؛ ولی این کوسه‌های جوان ممکن است به این دلیل بیشتر به نزدیکی ساحل می‌آیند که در آنجا کوسه‌های سفید بالغ زیادی وجود ندارند که آنها را تهدید کنند.

sharks.jpg

کوسه‌های سفید بالغ که طول‌شان تا شش متر نیز می‌رسد، بیشتر در نزدیکی جزیره‌ها و مناطق شمالی‌تر زندگی می‌کنند تا بتوانند فک‌ها و شیرهای دریایی بیشتری برای شکار کردن بیابند. لو در عین حال به این نکته اشاره کرد که گرچه گازگرفتگی توسط کوسه‌های سفید بالغ نیز نادر است، اما در هرحال افراد باید در هنگام شنا در سواحل بیشتر مراقب باشند.

تحقیقات حاکی از آن است که رویارویی با کوسه‌های جوان هنگام شنا کردن در جنوب کالیفرنیا به شدت رایج است و خطرناک هم نیست. این امکان وجود دارد که فردی بدون اینکه بداند، در نزدیکی یکی از این کوسه‌ها شنا کند. لو گفته که آنها اغلب کوسه‌ها را دقیقا در کنار یا حتی پایین فردی که در حال شنا کردن است و از حضور این کوسه در نزدیکی او بی‌اطلاع است می‌بینند:« سال‌ها بود می‌گفتیم که بعید است که کوسه‌ها به اندازه‌ای که افراد فکر می‌کنند، خطرناک باشند و آنچه تحقیقات برای بار اول نشان می‌دهد گفته ما را تائید می‌کند.»

185 نمایش

نظر دادن