تاریخ انتشار: شنبه, 26 شهریور 1401 ساعت 22:50

باتری که در ۳ دقیقه شارژ می‌شود و ۲۰ سال دوام می‌آورد!

دانشمندان دانشگاه هاروارد باتری مخصوص خودرویی ساختند که تنها در ۳ دقیقه شارژ می‌شود و تا ۲۰ سال دوام می‌آورد.

یک شرکت فعال در عرصه فناوری‌های نوین با نام Adden Energy که وابسته به دانشگاه هاروارد آمریکا می‌باشد، باتری مخصوصی ویژه خورو‌های برقی طراحی کرده که تنها در ۳ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود و عمر بیش از ۲۰ سال را به کاربران ارائه می‌دهد که دو برابر عمر باتری‌های موجود در خودرو‌های برقی است.

به گزارش فرارو به نقل از rahnamato، این باتری که در اصل توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد ساخته شده، به جای لیتیوم یون موجود در باتری‌های فعلی، از فلز لیتیوم ساخته شده است. در حال حاضر، خودرو‌های برقی از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند که با گذشت زمان تحلیل می‌روند و بسته به میزان استفاده، نهایت بین هفت تا هشت سال دوام می‌آورند.

این باتری‌های لیتیوم یونی را می‌توان جایگزین کرد، اما آنقدر هزینه این تعویض بالاست که رانندگان اغلب بهتر است یک خودروی الکتریکی کاملاً جدید بخرند.

اما این باتری لیتیوم فلزی جدید حالت جامد می‌تواند طول عمر خودرو‌های برقی را به اندازه خودرو‌های بنزینی و دیزلی، تا ۲۰ سال و بدون نیاز به تعویض باتری در این مدت افزایش دهد. نمونه اولیه این فناوری جدید که توسط شین لی و همکارانش در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد ایجاد شده، در آزمایشات نشان داد که می‌تواند ظرف تنها سه دقیقه شارژ شود و این چرخه شارژ را می‌توان بیش از ۱۰۰۰۰ بار تکرار کرد. لازم به یادآوری است که باتری‌های فعلی حتی در بهترین کلاس خودرو‌های برقی، تنها ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ چرخه شارژ و دشارژ را ارائه می‌دهند.

باتری‌های لیتیوم فلزی در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون سنتی، انرژی بیشتری را در همان حجم نگه می‌دارند و در کسری از زمان شارژ می‌شوند. ویلیام فیتزهاگ، مدیر عامل شرکت ادن انرژی، می‌گوید: «وسایل نقلیه برقی یکی از مهمترین گام‌های ما برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است، اما این خودرو‌ها هزینه زیادی در زمینه باتری دارند که عمومیت دادن آن‌ها را با مشکل دچار می‌کند».

فناوری جدید، اما می‌تواند این معزل بزرگ را حل کند، زیرا از طرفی سرعت شارژ بالا لزوم قرار دادن درگاه شارژ در محل زندگی را کنار می‌زند و از طرف دیگر دوام بالای باتری‌های جدید، خرید خودرو‌های برقی را مقرون به صرفه می‌کند.

2534 نمایش

نظر دادن