تاریخ انتشار: شنبه, 19 فروردين 1402 ساعت 14:08

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان از دیدگاه طب سنتی

یک متخصص تغذیه و طب سنتی،به بیان اصول مهم تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت.

دکتر عین اله ولی زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تغذیه‌ی مناسب در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در قدم اول باید این ذهنیت که چند ساعت گرسنگی و تشنگی برای بدن مضرر است اصلاح شود، در این خصوص پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نیز فرمودند: «صوموا تصحوا» «روزه بگیرید تا سالم بمانید».

وی توصیه کرد: روزه داران، موقع افطار فقط در حد رفع نسبی عطش آب بنوشند و از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ معده و سوءهاضمه می شود، بپرهیزند، آب یخ برای کبد بسیار مضر است و عطش را بیشتر می کند،آب را با حجم کم و به تدریج (جرعه جرعه) بنوشند.

وی یادآور شد: آب و سایر نوشیدنی‏ های مورد نیاز بدن را باید یک ساعت بعد از خوردن افطار میل کرد چرا که در این فاصله آب مورد نیاز بدن توسط سوپ و آش و حتی همان نان و برنجی که خورده می شود تأمین می شود و جای نگرانی نیست، همچنین در وعده سحر نیز مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یک ساعت قبل از غذا مصرف کرده و بعد از خوردن سحری آب و چای نخورند.

ولی زاده ادامه داد: افراد مسن، ترجیحا از آشامیدنی‌های گرم مثل آب جوش،آب عسل و چای کم رنگ باشد ولی جوانانی که گرم مزاج هستند و عطش زیادی دارند، مایعات خنک(نه یخ)،و نوشیدنی هایی مانند خاکشیر و آبلیمو،سکنجبین،عرق کاسنی و شاهتره که عطش را کم می کند میل کنند.

ولی زاده در مورد اهمیت وعده سحری بیان کرد: شام جای سحری را نمی گیرد. روزه داران سحری را حتما میل کنند اگرچه چند لقمه باشد. نخوردن سحری باعث تحلیل قوا در طول روز می شود و در سحری از اغذیه تند و شور و شیرین همچنین غذاهایی مثل ماهی یا کباب یا سیر و پیاز،زیاد استفاده نکنند تا دچار عطش نشوند.

وی در مورد خوردن میوه جات گفت: زمان صحیح خوردن میوه بعد از هضم غذاست، بنابرین از خوردن بلافاصله میوه بعد از افطار یا سحر قبل از خواب یا یک ساعت قبل از سحری خوردن پرهیز کنید.

وی ادامه داد: روزه داران غذاهایی که باهم ناسازگار هستند را همزمان نخورند، برخی مواد غذایی وقتی هم زمان با برخی غذاهای دیگر خورده شوند ضرر می رسانند مثل خوردن ماست همراه گوشت یا پنیر یا ترشی یا باقلا، یا خوردن تخم مرغ همراه با ماهی،یا خوردن شیر همراه با ماهی و مرغ یا ترشی یا خربزه ،به عنوان مثال اگر شام مرغ یا ماهی است افطار را با شیر باز نکنید یا شیر برنج نخورید.

وی تاکید کرد: با معده پر از غذا نباید خوابید، یکی از عواقب فاصله زیاد ایجاد کردن بین افطار و شام، دیر وقت خوردن شام و در نتیجه خوابیدن با معده پر است که عوارض زیادی دارد.

این متخصص تغذیه برای پیشگیری از یبوست بیان کرد: به دلیل کم آبی بدن در ایام روزه داری، یبوست شایع می شود و افرادی که مبتلا به یبوست می شوند از خوردن چای پررنگ، غذاهای خشک و قابض مثل برنج، قهوه، رب انار، سماق، موز و نان بدون سبوس بپرهیزند و ابتدای افطار و 20 دقیقه قبل از سحری یک لیوان آب جوش با عسل بخورند، همچنین دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با آب گرم مخلوط و در فاصله افطار تا سحر بخورند.

ولی زاده افزود: زیاده‏ روی در مصرف چای و لبنیات موجب سنگ کلیه می شود و در مصرف زولبیا و بامیه نیز نباید زیاده روی شود، مصرف سه وعده غذا در شبانه روز برای سلامت جسم و جان مضر می باشد و دو وعده برای افراد سالم که فعالیت بدنی سنگین ندارند کافی است، لذا بهتر است خوردن ناهار ترک شود و بهترین زمان ترک این عادت انتهای ماه رمضان است که یک ماه ناهار نخورده ایم.

وی با تاکید بر اینکه در روزه های طولانی و در فصل گرما، گرسنگی و تشنگی ناگزیر است، گفت:افراد سالم که اجازه روزه گرفتن دارند نباید از روزه داری واهمه داشته باشند، همچنین نباید به پرخوری و بد خوراکی پرداخته و سلامت خود را به خطر اندازند.

916 نمایش

نظر دادن