تاریخ انتشار: شنبه, 01 آبان 1395 ساعت 14:48

"نمک دریا" بهتر است یا "نمک یددار تصفیه شده" ؟!

آیا بنابر توصیه ی پزشکان طب امروزی؛ واقعا نمک برای انسان ضرر دارد؟ نظر طب اسلامی در این باره چیست؟

به گزارش خبرنگار سلامت آخرین نیوز،  پیامبر (ص) می‌فرمایند: «عليك بالملح فانه شفاء من سبعين داء ادناها الجذام والبرص والجنون»[1]: «بر شما باد خوردن نمک، زیرا درمان هفتاد بیماری است که کمترین آن جذام و برص و جنون است.»

اینکه امروزه تأکید می‌شود نمک خورده نشود یا کمتر خورده شود از طرفی درست است زیرا نمک تصفیه‌شده خاصیتی ندارد بلکه ضرر هم دارد ولی در مورد نمک‌های طبیعی مانند نمک دریا درست نیست زیرا این نمک مفید است و برای فشارخون ضرر ندارد، بسیاری هستند که هنوز دچار بیماری تیروئید هستند و معلوم است که این نمک تصفیه‌شده یددار نتوانسته مشکل کمبود ید را برطرف کند.

کسانی که می‌گویند نمک (نمک طبیعی و سالم) مصرف نکنید دقیقاً خلاف توصیه پیامبر (ص) را می‌گویند و این امر یا ناشی از جهل است و یا ...

همانند منع کردن حجامت برای سالیان طولانی در ایران.

فایده ی آغاز کردن غذا با نمک

یک دکتر آلمانی می‌گفت ما به این نتیجه رسیدیم که این توصیه پیامبر (ص) که می‌فرمایند غذا را با نمک آغاز کنید، چه فایده‌ای دارد، نمک به دلیل تندی مانند هشدار عمل می‌کند و با تحریک ترشحات، بدن را آماده پذیرش غذا می‌کند.

چند روایت در مورد نمک

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «ثلاث لقمات بالملح قبل الطعام تصرف عن ابن آدم اثنين وسبعين نوعا من البلاء منه الجنون والجذام والبرص.»[2] : «سه لقمه با نمک قبل از غذا هفتادودو نوع بلا را از بنی‌آدم برطرف می‌کند.»

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «عَلَيكُم بِالأَبيَضَينِ الخُبزِ وَالرُّقَّةِ، يَعنِي المِلحَ . . . وإنَّ فِي الرُّقَةِ أمانا مِنَ الجُذامِ، والبَرَصِ، وَالجُنونِ.»: «بر شما باد این دو سفید، نان و نمک، زیرا در نمک ایمنی از جذام و پیسی و جنون است.»

مقدار استفاده از نمک

در مورد مقدار استفاده از نمک، در روایت‌هایی آمده سه لقمه البته اگر نمک طبیعی باشد و حتی خوردن نان و نمک هم جایز است مانند خوراک حضرت امیرالمؤمنین (ع).

بهترین نمک

بهترین نمک، نمک دریا است و در درجه دوم سنگ نمک یا نمک معدنی ولی نمک تصفیه‌شده(ید دار شیمیایی) مضر است. نمک طبیعی ازنظر ظاهر دارای دانه‌های ریزودرشت و زبر است و کمی چسبندگی دارند و رنگ آن‌هم کدر دارد.

منابع:

[1]عيون أخبار الرضا (ع)، الشيخ الصدوق، ج۱،ص۴۶.

[2]طب النبي، ابو العباس جعفر بن محمد المستغفري، ص۲۲.

[3]دانشنامه احاديث پزشكي، محمد محمدی ری شهری، ج۱، ص۴۸۰.

دراسة في طب الرسول المصطفی، جلد 3، آیت الله تبریزیان

7662 نمایش

نظر دادن