تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 تیر 1402 ساعت 12:41

معروف‌ترین لباس‌های ممنوعه در فوتبال! +عکس

برخی از لباس‌ها در دنیای فوتبال به دلایل متعدد ممنوع اعلام و از تن بازیکنان درآورده شد.

قبل از شروع هر فصل، هواداران از رونمایی لباس‌های جدید تیم‌هایشان هیجان‌زده می‌شوند و منتظرند ببینند تیمشان برای فصل جدید چه پیراهنی را به تن خواهد کرد. هر کیت یادآور خاطرات گذشته است. برخی طرح‌ها روشن و جسورانه و برخی طرح‌ها سنتی است. در این بین طرح‌ها و لباس‌هایی نیز بودند که ممنوع اعلام شدند.

در ادامه قصد داریم نگاهی به معروف‌ترین لباس‌های ممنوعه بیندازیم و ببینیم چرا این لباس‌ها قدغن اعلام شدند.

تیم ملی فوتبال کامرون

تیم ملی فوتبال کامرون

پس از ماه‌ها بحث و بررسی، پوما برای جام ملت‌های آفریقای سال ۲۰۰۲ لباس عجیبی برای کامرونی‌ها طراحی و تولید کرد. جوراب‌های زرد، شورت قرمز و پیراهن سبز. همه چیز عادی به نظر می‌رسد تا زمانی که به آستین‌ها برسیم. نداشتن آستین جنجال زیادی ایجاد کرد. این پیراهن بر تن ستاره‌هایی، چون ساموئل اتوئو، ریگوبرت سانگ، جرمی، لورن و پاتریک ام‌بوما بود. ابتدا به نظر می‌رسید این لباس یک تاپ تمرینی است و کامرون اتفاقا با این لباس قهرمان جام ملت‌های آفریقا هم شد. با این حال فیفا استفاده از این لباس را ممنوع اعلام کرد و خواستار تعویض آن برای جام جهانی شد.

اشتباه بارسا

اشتباه بارسا

اگر یک قانون برای طراحی لباس تیمی وجود داشته باشد، آن است که از رنگ تیم رقیب در پیراهن استفاده نکنید. با این حال اشتباه بزرگ طراحان نایک در فصل ۲۱-۲۰۲۰ رخ داد و پیراهنی را ارائه کردند که بیشتر شبیه رئال مادرید بود تا بارسلونا. بعد از آن طراحان نایک سرشان را پایین انداختند. یک صلیب قرمز روی زمینه سفید این پیراهن بود. بارسلونا شانس آورد که این پیراهن راهی به فروشگاه‌ها پیدا نکرد در این صورت باید منتظر خشم هوادارانش می‌ماند.

 اژد‌های مخوف

 اژد‌های مخوف

خیلی اطلاعاتی نیست که چرا پیراهن مشکی چین برای تیم ملی فوتبال چین ممنوع و جلوی آن گرفته شد. چین به پوشیدن لباس‌های قرمز، درست مانند پرچمش مشهور بوده است. با این حال نایک شجاعانه تصمیم گرفت داستان را تغییر دهد و پیراهنی تمام مشکی را طراحی کند که با اژد‌ها تزئین شده بود. موجودات افسانه‌ای و اژد‌ها در فرهنگ چین بسیار گسترده‌ند. ظاهراً دولت چین مداخله و از فروش آن در مغازه‌ها در آخرین لحظه جلوگیری کرده است بدون اینکه دلیلی را ارائه کند. از آن زمان این تئوری مطرح شد که اژدها‌ها نباید در پس‌زمینه این پیراهن‌ها قرار می‌گرفتند و به این نماد توهین شده و دولت معتقد است که نماد ملی آن‌ها نباید روی پیراهن فوتبال نشان داده شود.

فیورنتینا

فیورنتینا

در نهایت بدنام‌ترین لباس برای فیورنتیناست. پیش از فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲ فیورنتینا از پیراهن جدیدش رونمایی کرد. بیشتر نشان کلاسیک، سفید و بنفش روی آن نقش بسته بود. پس از انجام چهار بازی، هواداران برخی جزئیات نگران‌کننده را در طراحی مشاهده کرده و بازیکنان در نهایت از پوشیدن آن‌ها منع شدند. طرفداران فیورنتینا متوجه شدند صلیب شکسته نازی‌ها روی این پیراهن نقش بسته است. باشگاه ایتالیایی بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن مدعی شد که این طراحی و الگو اتفاقی بوده است. به دلیل خشم هواداران، تیم به‌سرعت لباسش را تغییر داد و مجبور شد بقیه بازی‌های خارج از خانه را با لباسی کاملا متفاوت انجام دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

230 نمایش

نظر دادن