تاریخ انتشار: جمعه, 25 آذر 1401 ساعت 15:23

دستور اژه‌ای برای تعیین تکلیف همه کالاهای متروکه در کشور

رئیس قوه قضاییه از وزیر دادگستری و نمایندگان دستگاه قضا در سازمان اموال تملیکی خواست در اسرع وقت گزارشی از همه کالا‌های قاچاق و متروکه که به علل مختلف قابل فروش یا ترخیص نیستند، تهیه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای قضایی استان زنجان به وزیر دادگستری و نمایندگان قوه‌قضاییه در سازمان اموال تملیکی دستور داد تا در اسرع وقت به تهیه گزارشی از کلیه کالا‌های قاچاق و متروکه که به دلایل مختلف قابل فروش یا قابل ترخیص نیستند مبادرت ورزند و در راستای پیگیری وضعیت این کالاها، گزارش مزبور را در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار دهند تا یک بار برای همیشه وضعیت این کالا‌ها که در انبار‌ها مانده‌اند مشخص شود. این کالا‌ها با توجه به تعیین تکلیف نشدن در حال از بین رفتن است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود بر رسیدگی هرچه سریع‌تر مسئولان ذی‌ربط به نامه‌ها و درخواست‌های مردمی در جریان سفر هیئت عالی قضایی به زنجان تاکید کرد و گفت: مردم هنگامی که مشاهده می‌کنند یک هیئت از مقامات عالی قضایی به شهر و دیار آن‌ها سفر کرده‌اند، نامه و درخواست خود را با امیدواری به رشته تحریر درمی‌آورند لذا مسئولان مربوطه باید تمام تلاش خود را به کار ببرند که امید این افراد به ناامیدی تبدیل نشود؛ چنانچه امکان رسیدگی و اجابت قانونی درخواست این افراد نیز وجود نداشت، حتماً ضرورت دارد که توجیهات و تبیینات لازم برای آن‌ها صورت بگیرد.

کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به بازدید خود از ۴ شعبه قضایی زنجان که دادرسی‌های تمام الکترونیک انجام می‌دادند، گفت: قضات این شعب با اختیار و انتخاب خود اقدام به برگزاری جلسات دادرسی الکترونیکی می‌کردند و طبق آنچه ما شاهد بودیم، به طور کلی استفاده از کاغذ در این شعب حذف شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح نیز در این جلسه با اشاره به افتتاح بزرگراه شهید سلیمانی زنجان گفت: این بزرگراه که کلنگ ساخت آن ۱۲ سال پیش بر زمین خورد و به سبب بروز اختلافات میان شهرداری و ارتش کار ساخت آن متوقف شده بود، سرانجام روز پنجشنبه ۲۴ آذر در پی حکمیت سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و با مساعدت استانداری زنجان، به بهره‌برداری رسید؛ برای ساخت این بزرگراه مجموعاً ۷۰ هزار متر از اراضی پادگان تیپ ۲۱۶ زرهی ارتش به خیابان تبدیل شد و معضل ترافیک در یکی از کمربندی‌های زنجان به میزان قابل توجهی مرتفع گردید.

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز با اشاره به موقوفه بودن شش‌دانگ عرصه شهرستان خدابنده گفت: با توجه به اینکه تمام نقل و انتقال‌های املاک در شهرستان خدابنده به صورت اسناد عادی است، حدود ۳۰ درصد از پرونده‌های حقوقی دادگستری این شهرستان نیز مربوط به همین زمین‌های وقفی می‌باشد.

وی افزود: مقرر گردید با تشکیل کارگروه تخصصی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با همکاری فرمانداری و تایید نقشه از سوی شهرداری، موضوع افراز اسناد موقوفه‌ای را از شهرستان خدابنده شروع کنیم تا مالکین اعیانی، سند مفروزی وقفی داشته باشند. وی همچنین با اشاره به پیگیری یک پرونده کثیرالشاکی مربوط به شرکت تعاونی مسکن آموزش و پرورش در شهرستان خدابنده گفت: مقرر گردید دادستان شهرستان خدابنده رسیدگی به این پرونده که دارای هزار و ۲۰۰ شاکی است را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد؛ البته ما تاکید کردیم که در عین رسیدگی کیفری، به موضوع صلح و سازش هم در این پرونده توجه شود.

بابایی با اشاره به بازدید خود از زندان شهرستان خدابنده، از آزادی پنج نفر از محکومان مالی این زندان طی روز گذشته در نتیجه کمک‌های خیرین خبر داد.

رفاهی رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه نیز در این جلسه از ملاقات چهره به چهره ۳۵۲ نفر از مردم استان زنجان با رئیس دیوان عالی و سخنگوی قوه قضاییه به مدت ۱۰ ساعت خبر داد.

وی همچنین با اشاره به دریافت دو هزار و ۵۴۰ فقره درخواست مردمی در جریان سفر هیئت عالی قضایی به استان زنجان، اظهار کرد: ۳۳۰ فقره از این درخواست‌های مردمی مربوط به شهرستان‌های استان زنجان و مابقی متعلق به مرکز استان بودند؛ البته ۷۶۴ مورد از مجموع درخواست‌ها نیز غیرمرتبط با دستگاه قضایی بودند که در اولین فرصت به سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه ارسال خواهند شد.

رفاهی با اشاره به اسکن و ثبت کلیه درخواست‌های مردمی در استان زنجان و ارسال پیامک برای متقاضیان این درخواست‌ها گفت: از رئیس کل دادگستری استان زنجان تقاضا داریم که با تشکیل یک کارگروه حداکثر ظرف مدت یک ماه به کلیه درخواست‌ها و نامه‌های مردمی واصل شده در جریان سفر هیئت عالی قضایی به این استان رسیدگی کنند و چنانچه امکان ترتیب اثر دادن به این درخواست‌ها وجود نداشت، دلیل آن برای فرد درخواست‌کننده تبیین شود.

در این جلسه محمدی رییس سازمان زندان‌ها نیز گفت: همزمان با حضور رئیس قوه قضاییه در استان زنجان به‌منظور ارزیابی فعالیت‌های مرتبط با تحول و تعالی زندانبانی، طی مراسمی ۷۰ زندانی با بهره‌مندی از ارفاقات قانونی از زندان آزاد شدند.

259 نمایش

نظر دادن