تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 آذر 1401 ساعت 10:55

علی باقری کنی در هند: جامعه ایران یک جامعه آزاد است

معاون وزیر خارجه فعالیت غنی سازی سطح بالا را کاملا در چارچوب منشور آژانس انرژی هسته‌ای ملل متحد و حقوق ایران دانست.

به گزارش آخرین نیوز، باشگاه خبرنگاران نوشت: علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که به هند سفر کرده است در گفتگو با شبکه خبری ویون هند درباره تحولات ایران و جهان از جمله برجام، تبادلات تجاری ایران و هند، جنگ روسیه و اوکراین و ... صحبت کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم در سطح بالا به دیدارش با وزیر خارجه هند و رایزنی درباره آن اشاره کرد و گفت: درباره فعالیت‌های غنی سازی باید بگویم این غنی سازی به طور کامل در چارچوب حقوق ایران و نیز اصول بین المللی تدوین شده در پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای یا همان ان پی تی و نیز منشور آژانس انرژی هسته‌ای ملل متحد و نیز توافق‌های صورت گرفته با آژانس است بنابراین به هیچ وجه نقض موارد ذکر شده نیست و ما بر اساس منافع ملی خود در حال پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب اسناد و توافق‌ها و نیز اسناد بین المللی هستیم و همزمان تلاش می‌کنیم که حقوق ملت ایران نیز برآورده شود.

باقری کنی: جامعه ایران یک جامعه آزاد است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه که درباره ناآرامی‌های ایران پرسید گفت: جامعه ایران یک جامعه آزاد است و مردم در بیان دیدگاه‌های خود آزاد هستند؛ و زنان و مردان از گروه‌های سنی مختلف در چارچوب قوانین و قانون اساسی ایران برای بیان دیدگاه‌های خود آزاد هستند.

باقری کنی درباره نخواندن سرود ملی در بازی‌های قطر، فریبکاری‌های رسانه‌های غربی عنوان کرد و ادامه داد: شما به تیم ملی فوتبال ایران اشاره کردید؛ فکر می‌کنم این عادی و مرسوم است که برخی بازیکنان سرود ملی را زمزمه می‌کنند و برخی اوقات زمزمه نمی‌کنند و من فکر نمی‌کنم که خواندن یا نخواندن این سرود نشانه خاصی باشد. شما می‌بینید که بازیکنان تیم‌های کشور‌های مختلف برخی سرود را زمزمه می‌کنند و برخی دیگر نه، و این یکی از فریبکاری‌های رسانه‌های غربی است که خوانش و برداشت‌های خود را از اتفاقات در ایران دارند.

مانعی برای از سرگیری صادرات انرژی به هند وجود ندارد

معاون وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش به معاملات تجاری و نفتی میان تهران و دهلی نو پرداخت و اعلام کرد هیچ مانعی برای از سرگیری صادرات انرژی به هند وجود ندارد و ایران آماده احیای معاملات مربوط به صادرات نفت به هند و کمک به امنیت انرژی در این کشور است.

وی درباره چشم انداز تجارت دو کشور با استفاده از ارز بومی دو کشور به ریال و روپیه در زمینه معاملات نفتی و نیز تبادل کالا‌ها میان دو کشور گفت: یکی از زیرساخت‌های مهمی که در زمینه تجارت دو جانبه در کنار تقویت چندجانبه گرایی در جهان باید تقویت شود، تقویت سازوکار مالی و بانکی است که مبتنی بر سازوکار‌های بانکداری و مالی غربی نباشد و به این منظور می‌توان به تجارت دوجانبه به واحد پولی دو کشور به عنوان یک راه حل نگاه کرد؛ بنابراین ما از فعال سازی این گونه سازوکار‌های بانکی و مالی حمایت می‌کنیم با این حال طبیعی است که پیش از برقراری و راه اندازی چنین سازوکار‌هایی باید تبادلات تجاری دو کشور از جمله صادرات انرژی از ایران به هند از سرگرفته شود.

موضع ایران در جنگ روسیه و اوکراین بی طرفانه است

باقری کنی درخصوص جنگ روسیه و اوکراین بر موضع بی طرفی ایران و حل دیپلماتیک مسئله تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که مخالف جنگ است و از هیچیک از طرف‌های این درگیری حمایت نمی‌کند. ما از حل و فصل سیاسی براساس ابتکارات حمایت می‌کنیم و آن را راه حل معقول می‌دانیم.

وی همچنین ضمن رد هر گونه دخالت در امور داخلی سوریه، از تمامیت ارضی سوریه و منافع مردم سوریه و نیز تحقق منافع ملی این کشوربراساس قوانین بین المللی حمایت کرد.

335 نمایش

نظر دادن