تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 آبان 1401 ساعت 12:46

سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۳ آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی درباره تحولات یک هفته گذشته بیان کرد: دستگاه دیپلماسی هفته پرکاری را پشت سر گذاشته است. در هفته گذشته میزبان نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران بودیم. دومین نشست هماهنگی وزرا و مسئولان دستگاه های ذیربط درباره حضور تیم ملی ایران در جام جهانی قطر نیز برگزار شد. امیدواریم تیم ملی ایران هم با اقتدار در بازی‌های جام جهانی قطر وارد شود و نتایج درخشان و پیروزمندانه‌ای کسب و موجبات شادی و خرسندی دل همه ایرانیان را فراهم کند. حتما برای تیم ملی بهترین‌ها و نتایج درخشان را آرزو و برای موفقیت‌شان دعا می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: تیم ملی ما پرچم ما در آنجاست و مردان جوان ایران زمین هستند. دستگاه دیپلماسی کما فی السابق نقش برجسته خود را برای کمک به هر چه موفق‌تر مسابقات ایفا و امکان حضور مناسب و مقتدرانه تیم را فراهم کند در ظرفیت‌های خود همکاری‌های نزدیکی با وزارت ورزش و جوانان و همه دستگاه‌های ذیربط داخلی داشته است.

کنعانی افزود: سفارت ایران در قطر با تمام قوا در این ارتباط فعال است و کمیته خاصی نیز در آنجا مستقر شده و ان‌شاءالله با کمک هم و در مسیر تحقق شعار همه با هم برای پیروزی تیم ملی کمک کنیم تیم ملی هم مقتدرانه حضور و هم نتایج درخشانی کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای هم در سفارت ایران به عنوان کمیته کنسولی مستقر است و کانال‌های اطلاع رسانی و شماره‌های تماس اطلاع رسانی شده است و اگر هموطنان ایرانی نیازمند خدمات کنسولی هستند و مشکلاتی دارند می‌توانند با این کمیته ارتباط برقرار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه به گفت‌وگوی برخط وزیر خارجه با سفرا و سرکنسول‌های ایران در اروپا و همچنین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با برخی همتایان اشاره کرد و گفت: امیدواریم در تحقق اهداف دیپلماتیک ایران نتایج اثرگذار خودش را داشته باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه اسناد برخی عوامل خشونت طلب در اغتشاشات اخیر را به مجامع بین‌المللی ارائه کرده است؟ گفت: رفتار و گفتار کشورها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد و پایش و عکس العمل و واکنش دستگاه دیپلماسی ایران بوده و در این ارتباط عمل کرده و همچنان عمل می‌کند. در ارتباط با مداخلاتی که منجر به خسارت در ایران شده یا در ارتباط با عملکرد اتباع کشورهایی که در ایران مرتکب جرایم شده‌اند یا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده و بازداشت شده‌اند هم مشخصا در ارتباط با این شهروندان اقدام قضایی صورت گرفته و ادامه دارد و هم دستگاه دیپلماسی در تماس‌ها با این کشورها اقدام لازم را انجام داده است. هم نمایندگی‌های ایران و سفرا و روسای نمایندگی‌های ما در ارتباط با وزارت خارجه‌های کشورهای حوزه ماموریت موارد را منتقل کرده‌اند و مواردی که نیاز به ارائه شواهد داشت انجام دادند و مواردی که نیاز به صدور یادداشت رسمی بود این اقدام صورت گرفت و دستگاه دیپلماسی در مرکز همین اقدام را در ارتباط با سفارتخانه‌های مقیم که این اقدامات ساختارشکنانه را صورت دادند. سفرای برخی کشورها احضار و شواهد و در مواردی اسناد لازم به آنها ارائه شده و در این ارتباط هم اعتراض و هم درخواست پیگیری شده و خواسته شده پاسخ مراکز خود را بگیرند. در تعدادی ملاقات‌ها و احضارها در ارتباط با شهروندان تعدادی از کشورها که اقدام به رفتارهای مجرمانه کرده و منجر به دستگیری و بازداشت آنها شده اطلاع لازم داده و شواهد و مدارک ارائه شده است.

وی افزود: بخش دیگری از اقدامات هم در چارچوب ارتباطات و تماس ها و همکاری‌های دستگاه‌ها و سرویس های امنیتی بین نهادهای ذیربط ایران با همتایان کشورهای ذیربط انجام شده است.

کنعانی افزود: ایران هم در چارچوب دیپلماسی و هم وظایف دستگاه های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده و به پیگیری های لازم ادامه خواهد داد و در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی اقدامات لازم در زمان مقتضی انجام خواهد شد و به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر هیأتی از ایران به وین و دیدار با مقامات آژانس و اظهارنظر گروسی مبنی بر اینکه هیأت ایرانی چیزی ارائه نداده است و از سوی دیگر قرار است قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام صادر شود گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس ادامه دارد. هیأتی از ایران هفته گذشته به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند. ایران به تلاش‌های سازنده خودش در ارتباط با آژانس به منظور حل و فصل سؤالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و گفت‌وگوها با آژانس ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توافق صورت گرفته هیأتی از آژانس به ایران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با هم ادامه دهند. متاسفانه برخی طرف هایی هستند که تلاش می کنند بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیرات منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. این رفتار غیرسازنده، جدید نیست و قبلا شاهد چنین رفتارهایی بودیم.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با آمریکا و سه کشور اروپایی به‌رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس، متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که مجددا در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر ایران هستند. جای تعجب و تاسف است که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیأت عالی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیأت ایران به آژانس انجام و قرار است سفر هیأت آژانس انجام شود شاهد این رویکرد هستیم

کنعانی بیان کرد: اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل مسائل پادمانی نمی‌کند و مخالف چنین روندی هستیم. این کشورها نیز قبلا دست به چنین اقدام غیرسازنده‌ای زدند و قطعنامه‌ای را در خرداد ماه گذشته صادر کردند و ایران مبتنی بر مصوبه مجلس اقدامات لازم را نشان داد. طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم نه حرکت به سمت رفتارهای غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه خواهد کرد.

وی گفت: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله سپاه به اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: ایران تأکید کرده بود نسبت به امنیت سرزمینی خود و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای یکی از روزنامه‌ها مبنی بر تهدید عربستان از سوی ایران اظهار داشت: ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب در خصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند. ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و رفتارهای مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه‌ای داشته است. مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که صورت گرفته زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند و در ارتباط با رفتارهای غیردوستانه ایران تلاش می‌کند در مسیر دیپلماسی رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند. این گونه اخبار را تایید نمی‌کنیم. دولت آمریکا در راستای ایران هراسی و ایجاد خلل در روند گفت‌وگوهای سازنده ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکاست و برخی رسانه‌ها به این چارچوب دامن می‌زنند.

وی قطع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان را تأیید نکرد و افزود: دولت عراق در مسیر مذاکرات دو کشور نقش سازنده‌ای داشته است و دولت عراق آمادگی خود را برای ایفای نقش مثبت اعلام کرده است. در ارتباط با دولت روسیه،‌ از نقش سازنده‌ هر کشوری که در چارچوب حسن نیت برای ایجاد فضای مثبت در مناسبات کشورهای منطقه ایفای نقش کند، استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت:‌ در خصوص اوکراین ایران بارها مواضع خود را در سطوح مختلف صریح و واضح بیان کرده است. در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بیطرفی فعال هستیم به این معنا که یک طرف جنگ نیستیم و از ابتدای بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه با دو طرف بحران تلاش کنیم طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ادعاهایی که در این خصوص مطرح شده ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است. همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه کشورها می‌گذارد و اوکراین از این اصل مستثنا نیست. رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک با خویشتنداری عمل کرد.

کنعانی ادامه داد: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم. در ارتباط با تهدیدها علیه ایران همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد. مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و مناسبات دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند. در ارتباط با اوکراین همواره تلاش کردیم نقش مثبتی در مسیر کمک به حل و فصل بحران و ممانعت از جنگ ایفا کنیم و در این مسیر عمل خواهیم کرد و امیدواریم اوکراین تحت تاثیر مطالبات خارجی و بازی طراحی شده طرف‌های دیگر قرار نگیرند. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این خصوص عمل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فلسطین اظهار داشت: در بحث فلسطین جزو حامیان درجه یک موضوع فلسطین بودیم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و در ارتباط با حمایت قانونی این ملت همواره از همه فرصت‌ها به ویژه در مجامع بین‌المللی استفاده کردیم. ایران در هر موضوع و چارچوبی که منفعت و منافع ملت فلسطین و احقاق حقوق قانونی این مردم مظلوم اقدامی انجام شود و طرحی باشد ایران حتما در چارچوب حمایت از حقوق قانونی این ملت عمل کرده و در این ارتباط عمل خواهد کرد. ایران هزینه‌های سنگین حمایت از فلسطین در طول سالیان متمادی پرداخت کرده چون معتقد است مسئله فلسطین مسئله جهانی و مصداق بارز نقض حقوق بشر است.

وی درباره ابلاغ قانون انتقال محکومان بین ایران و بلژیک به وزارت دادگستری از سوی رئیس جمهور کشورمان و اینکه می‌توانیم شاهد آزادی اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک باشیم، گفت: آزادی دیپلمات ایرانی از مطالبات جدی ما از دولت بلژیک بوده است. بازداشت آن به بهانه‌های واهی را خلاف کنوانسیون وین می‌دانستیم. امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های انجام شده شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مطلع هستید که موضع دستگاه دیپلماسی به صورت رسمی اتخاذ شد و در این ارتباط واکنش رسمی نشان دادیم و سفیر آذربایجان بلافاصله به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این مواضع و همچنین مواضع غیرسازنده رسانه‌های این کشور به وی ابلاغ شد. تأکید می‌کنم که سیاست اصولی ایران مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان از این قاعده مستثنی نیست و کسی حق ندارد از این سیاست حکیمانه و مسئولانه ایران سوءبرداشت کند. سکوت ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و یا اظهارات ناشی از محاسبات غلط و عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی نیست. برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از رفتار مسئولانه یک کشور مقتدر و بزرگ و دارای احساس مسئولیت به همسایگان است. ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. تاریخ کشورهای منطقه شفاف و گویاست و قابل تحریف نیست و بهتر است تاریخ را درست خوانده و قرائت کنیم. سیاست ما در ارتباط با همسایگان توأم با حسن همسایگی و حفظ حرمت‌ها و پیوندهای برادرانه بین ایران و همسایگان به ویژه با کشور و مردم آذربایجان است . تأکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. اعلام مواضع در پشت تریبون‌ها و در چارچوب رسانه‌ها درباره دو کشور که همسایه مرزی هستند کمک کننده نیست. می‌توانیم در چارچوب دیپلماتیک با هم گفت‌وگو کنیم.

وی تأکید کرد: قطعا دست‌هایی از خارج منطقه که نقش آنها در مناسبات بین کشورهای منطقه سازنده نبوده است برای تخریب روابط ایران با برخی همسایگان تلاش می‌کنند. به کشورهای منطقه توصیه می‌کنیم در چارچوب بازی‌های آنها قرار نگیرند. بر سیاست حسن همسایگی تأکید داریم و در این چارچوب تلاش خواهیم کرد و امیدواریم دوستان در همسایه مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها عمل کنند.

تحویل سوخو از سوی روسیه به ایران سؤال دیگری بود که در نشست مطرح شد که کنعانی گفت: موضوع خاص نظامی است و در صلاحیت من برای اظهارنظر نیست.

وی در ارتباط با مواضع کشورهای اروپایی و مشخصا چند کشور اروپایی خاطرنشان کرد: مواضع این کشورها مواضع همه کشورهای اروپایی نیست. این رفتارها سیاسی و واهی است. ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد. کشورهای محور در حوزه اروپا را توصیه می‌کنیم از همه ابزارهای غیرسازنده برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنیم به منافع مناسبات سازنده مشترک عمل کنند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی استفاده نکنند.

236 نمایش

نظر دادن