تاریخ انتشار: شنبه, 23 مهر 1401 ساعت 14:17

مهناز افشار؛ بازیگر جدید وزارت خارجه امریکا

این اقدام مهناز افشار می‌تواند او را به کانون عملیات‌های رسانه‌ای ضدایرانی، یعنی دولت امریکا نزدیک کند و برای او آورده‌های مالی قابل توجهی داشته باشد. بی‌راه نبودن چنین ادعایی تأیید خواهد شد اگر نگاهی به منابع مالی آموزشکده توانا و نیز جهت‌گیری آن داشته باشیم.

روزنامه جوان نوشت: مهناز افشار، بازیگر سابق سینمای ایران که چند سالی است ترجیح داده یک کنشگر سیاسی باشد، در توئیتی خبر داد که از این پس در استوری اینستاگرامش، مطالب آموزشکده توانا منتشر خواهد شد. این امر نشان می‌دهد که این بازیگر، فراتر از یک فعال مجازی سیاسی، بازیگری سیاسی خود را علیه ایران دنبال خواهد کرد.

این اقدام مهناز افشار می‌تواند او را به کانون عملیات‌های رسانه‌ای ضدایرانی، یعنی دولت امریکا نزدیک کند و برای او آورده‌های مالی قابل توجهی داشته باشد. بی‌راه نبودن چنین ادعایی تأیید خواهد شد اگر نگاهی به منابع مالی آموزشکده توانا و نیز جهت‌گیری آن داشته باشیم.

مؤسسه یا آموزشکده توانا در هلند مستقر است و در سال ۸۹ تأسیس شده است. مؤسسان این آموزشکده ابایی ندارند که بگویند آن را با کمک‌های مالی وزارت خارجه امریکا تأسیس کرده‌اند و با بودجه مستمری که وزارت‌های خارجه دو دولت امریکا و هلند در اختیارشان قرار می‌دهند، آن را اداره می‌کنند. مریم معمارصادقی، یکی از مؤسسان این آموزشکده اذعان کرده که نه تنها ارتباط مالی با وزارت خارجه امریکا را پنهان نمی‌کند، بلکه با افتخار آن را بیان می‌کند. معمارصادقی در واقع اصلی‌ترین مؤسس تواناست. او دانش آموخته ایالات متحده امریکاست و تابعیت این کشور را هم از افتخارات خود می‌داند. معمارصادقی به لحاظ سیاسی دنباله‌رو نئوکان‌های جنگ طلب در امریکا و از همکاران آیپک و از اعضای فرقه ضاله بهائیت است.

دیگر مؤسس توانا همسر معمار صادقی، یعنی اکبر عطری از محکومان امنیتی فتنه ۷۸ است. او در سال ۱۳۸۴ از کشور متواری شده و ضمن همکاری با شبکه‌های ضد انقلاب خارج کشور موفق به ایجاد ارتباط با سیا در امریکا و ایفای نقش در پروژه توانا شده است.

کلاس‌های آموزشی مؤسسه توانا به شکل اینترنتی و رایگان برگزار می‌شود. روشن است که این آموزشکده برای جذب مخاطب بیشتر، کلاس‌ها را رایگان کرده و البته آن‌قدر از نهاد‌های مختلف زیرمجموعه دولت امریکا تأمین مالی می‌شود تا نیازی نباشد با پولی کردن کلاس‌های خود، مخاطب را کم کند یا به زحمت بیندازد! این آموزشکده در مورد موضوعات مورد آموزش خود، ادعا دارد که «توانا بر آن است به ایرانیان فرصت دهد که از راه مطالعه موضوع‌های ممنوعه توسط نظام حاکم، از جمله دموکراسی، حقوق زنان، رهبری، جدایی دین و دولت، درمان آسیب‌ها، امنیت دیجیتالی، روزنامه‌نگاری و ... با نبود آزادی آموزشی در ایران مقابله کنند.»

توانا همچون یک مؤسسه امنیتی و همانند سرویس‌های اطلاعاتی، آموزش خود را در بستر مجازی به شکل پنهان پی می‌گیرد و تأکید دارد که هویت و مسیر ارتباطی دانشجویانش با این مؤسسه محرمانه خواهد ماند.

هیئت علمی مؤسسه توانا تماماً از محکومان امنیتی متواری از کشور و اعضای ضد انقلاب نظیر کامیار علایی، لادن برومند، رامین جهانبگلو، مهرانگیز کار، مهدی خلجی، ایوان مارویچ، مجید محمدی، آرش نراقی، محمدرضا نیکفر، منصور اسانلو، سعید پیوندی، نانسی پیرسن، نیما راشدان، محسن سازگارا، کتلین شیفر و حسن شریعتمداری تشکیل شده‌است.

گرایشات صهیونیستی مؤسسه توانا از نکات جالب توجه است؛ گرایشی که در خروجی مطالب و آموزش‌های آن آشکارا مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه تبلیغات برای موضوع هولوکاست و گرامیداشت این موضوع، تبلیغ رژیم صهیونیستی و ساختار‌های حاکم بر آن به عنوان یک جامعه مدرن و الگو، سعی در ایجاد مطالبه در مخاطبان و کاربران برای مخالفت علیه کمک‌های مادی و معنوی ایران به مخالفان رژیم صهیونیستی و از جمله ملت مظلوم فلسطین از جمله این موارد است.

وضعیت مالی آموزشکده هم به لطف دولت‌های امریکا و هلند خوب است: «مریم معمارصادقی، رئیس این مؤسسه که از حامیان تندرو نئوکان‌ها و همکاران آیپک است صرفاً در سال ۲۰۱۵ به خودش ۱۳۰ هزار دلار و به همسرش اکبر عطری ۱۱۰ هزار دلار حقوق داده است.»

حمایت از تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران و حتی حمله نظامی به ایران از مواضع مؤسسان این مؤسسه است.
حال می‌توان قضاوت کرد که آیا مهناز افشار آن‌طور که ادعا کرده برای آنکه «بیش از پیش در خدمت انعکاس صدای مردم قرار بگیرد» این همکاری نزدیک را با توانا آغاز کرده یا نگاه مالی در این همکاری مؤثر بوده است. شاید هم او صرفاً مشغول درس پس دادن به استادان خود در این مؤسسه باشد. در هر حال می‌توان ورود او به جرگه بازیگران سناریوی امریکا علیه ایران را خوشامد گفت!

459 نمایش

نظر دادن