تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 اسفند 1402 ساعت 11:14

آیا زن می تواند پس از طلاق صیغه شود؟【1403】

یکی از مباحث حقوقی طلاق و سایر مسائل مربوط به آن می باشد. حقوق زن، حضانت فرزندان، ازدواج مجدد زوجه و بسیاری از موارد دیگر در چنین شرایطی مطرح خواهد شد. ممکن است برای برخی افراد چنین سوالی مطرح شود که آیا زن بعد از طلاق می تواند صیغه شود؟ می توان جهت دریافت مشاوره در این خصوص به بهترین وکیل یزد مراجعه نمود و شرایط صیغه برای این افراد را جویا شد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی همه جانبه این موضوع بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید، تا انتهای این مقاله در سایت وکیل تو با ما همراه باشید.

آیا زن می تواند پس از طلاق صیغه شود

 

صیغه شدن بعد از طلاق

صیغه یا همان عقد موقت نوعی عقد نکاح است که در صورت داشتن شرایط می تواند انجام شود. زوجه ای که بنا به دلایل مختلف از همسر خود جدا شده و قصد ازدواج با فرد دیگری را دارد با این سوال رو به رو می شود که آیا از نظر شرعی امکان صیغه وجود دارد؟ باید بگوییم که زن پس از جدایی از همسر خود می تواند مجددا به صورت دائم و یا موقت با فرد دیگری ازدواج نماید. در این خصوص محدودیتی وجود ندارد، اما باید شرایط عقد جدید فراهم باشد.

بهترین وکیل طلاق در یزد، نسبت به کلیه مسائل طلاق، صیغه شدن بعد از آن و شرایط لازم آن آگاه است و می تواند به بهترین نحو افراد را راهنمایی نماید. شروطی که برای جاری شدن صیغه موقت زن بعد از طلاق وجود دارد به شرح زیر است:

 

  • بالغ بودن زن و مرد در هنگام صیغه
  • به پایان رسیدن دوران عده زن بعد از طلاق
  • مدت زمان صیغه و تاریخ شروع و خاتمه آن باید مشخص شود
  • در صورتی که زوجه باکره باشد، اجازه پدر یا جد پدری الزامی است
  • زن و مرد نباید قبل از جاری شدن صیغه با یکدیگر رابطه نامشروع داشته باشند

نحوه صیغه پس از طلاق

ازدواج زوجه پس از جدا شدن از همسر خود به این موضوع بستگی دارد که زن قصد ازدواج با همسر خود را داشته باشد و یا این که بخواهد با فرد جدیدی ازدواج نماید. اگر زوجه قصد ازدواج با فرد دیگری به جز همسر سابق خود را داشته باشد باید شرایط لازم برای صیغه یعنی گذشتن دوران عده، اهلیت زوجین و سایر شرایط لازم را داشته باشد تا بتواند صیغه مرد دیگری شود.

در صورتی که زن قصد ازدواج با همسر سابق خود را داشته باشد نیز دو حالت ایجاد می شود. اول این که دوران عده به پایان نرسیده باشد، در این شرایط در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد، زوجین به یکدیگر رجوع نموده و زندگی مشترک خود را دوباره آغاز می کنند. در این حالت نیازی به خواندن خطبه عقد جدید و تعیین مهریه نمی باشد. اما در صورتی که دوران عده به پایان رسیده باشد و یا طلاق از نوع بائن باشد،  برای ازدواج مجدد چه به صورت موقت و چه به صورت دائم، باید دوباره به دفترخانه ازدواج مراجعه نموده و خطبه عقد موقت و یا دائم خوانده می شود.

نحوه صیغه پس از طلاق

 

دوران عده برای صیغه شدن زوجه

یکی از مهم ترین مواردی که در صیغه شدن زن پس از طلاق اهمیت دارد، به اتمام رسیدن دوران عده او است. ناگفته نماند این دوران چه برای عقد موقت و چه برای عقد دائم باید سپری شود. دوران عده برای احترام به مدت زمان زندگی مشترک و احتمال برگشت زوجین به یکدیگر در نظر گرفته شده است. این دوران با توجه به شرایط مختلف زوجه متفاوت می باشد.

در صورتی که زن باکره باشد، نیازی به نگه داشتن عده ندارد و می تواند بلافاصله پس از جدایی، مجددا ازدواج نماید. در شرایطی که زن باردار باشد، دوران عده تا زمان زایمان و به دنیا آمدن فرزند ادامه دارد. زنان پس از دوران یائسگی نیز برای ازدواج موقت نیازی به سپری کردن دوران عده ندارند. در صورتی که زن باکره نباشد و میان زن و شوهر، رابطه زناشویی برقرار شده باشد، زوجه موظف به رعایت دوران عده است. مدت زمان عده برای این زن، سه طهر یعنی برابر با سه بار حیض و پاک شدن او می باشد.

باید توجه نمود که ازدواج چه به صورت موقت و چه به صورت دائم در دوران عده، مخالف قوانین شرعی است و عقدی که در چنین شرایطی جاری شود، باطل خواهد بود.

آیا به زنی که پس از طلاق صیغه می شود مهریه تعلق می گیرد؟

زن در شرایطی که طلاق بگیرد و قصد داشته باشد دوباره ازدواج کند، می تواند مهریه مشخصی را برای خود در نظر بگیرد. از نظر مهریه، محدودیتی برای این زنی وجود ندارد و تفاوتی میان مهریه زنی که برای بار اول ازدواج می کند با زنی که طلاق گرفته است، وجود ندارد.

نکته ای که در این شرایط وجود دارد این است که مهریه باید مورد توافق طرفین و مخصوصا زوج باشد. این که زوجه در ازدواج قبلی خود مهریه دریافت کرده است یا نه و این که مهریه او چقدر بوده است ارتباطی با مهریه او برای ازدواج جدید ندارد.

آیا به زنی که پس از طلاق صیغه می شود مهریه تعلق می گیرد؟

 

کلام آخر

در این مقاله در خصوص این موضوع صحبت نمودیم که آیا زن بعد از طلاق می تواند صیغه شود؟ امکان ازدواج مجدد برای زنی که از همسر خود جدا شده است وجود دارد و منعی برای او وجود ندارد. اما شرایط و نحوه این ازدواج به این موضوع وابسته است که او قصد ازدواج با همسر سابق خود را دارد و یا می خواهد با فرد جدیدی ازدواج کند. آن چه اهمیت دارد این است که برای ازدواج مجدد باید شرایط لازم فراهم باشد از جمله این که دوران عده زن به پایان رسیده باشد. امیدواریم اطلاعات جمع آوری شده در این مقاله برای شما عزیزان مفید و آموزنده بوده باشد. از همراهی شما تا پایان مقاله صمیمانه سپاسگزاریم و در سایت وکیل تو پذیرای انتقادات و پیشنهادات ارزنده شما هستیم.

169 نمایش

نظر دادن