تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 بهمن 1391 ساعت 14:14

ناراحتی آمریکا از فرستادن میمون به فضا توسط ایران

شفاف: آمریکا اعلام کرد ایران با ارسال میمون به فضا، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،"ویکتوریا نولاند" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب جدید موشک به فضا در ایران که حامل میمون بود گفت: تصاویر این میمون کوچک بیچاره را مشاهده کردم که برای رفتن به فضا آماده می شد. هیچ وسیله ای در اختیار نداریم که به شیوه ای بتواند تایید کند چه اتفاقی در این باره افتاده است.

مقامات ایران  روز دوشنبه اعلام کردند توانسته اند یک موشک به نام پیشگام را به ارتفاع 120 کیلومتری پرتاب کنند که حامل میمون بود. این میمون به سلامت توانست به زمین برگردد. این برای نخستین بار است که در ایران، حیوانی مانند میمون به فضا پرتاب می شود. ایران این اقدام را مقدمه ای برای ارسال انسان به فضا در سال 2020 می داند.

نولاند ادامه داد: همه با نگرانی های آمریکا درباره گسترش فناوری هایی در ایران که بتواند محموله هایی به فضا بفرستد، آشنا هستند. هر اقدامی برای قرار دادن کالایی در مدار زمین، به صورت مستقیم با پیشرفت موشک های بالستیک دور برد مرتبط است. قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت هر گونه فعالیت ایران در زمینه موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای را ممنوع می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: پرتاب موشک حامل میمون به فضا در چارچوب قطعنامه شورای 1929 شورای امنیت است.

مقامات ایران هدف از این عملیات پرتاب موشک کاوشگر به فضا را "دسترسی به ارتفاع بیش از 120 کیلومتری، ارسال موجود زنده ( میمون) با فیزیولوژی شبیه انسان، بومی سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زیستی، بازیابی سالم محموله، تله متری ثبت داده‌های محیطی، زیستی و تصاویر در تمامی مراحل پرتاب و تعیین بارهای اکوستیکی محفظه" اعلام کرده اند.

6613 نمایش

نظر دادن