تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 آبان 1401 ساعت 19:30

رکورد ۳۷ ساله‌ی نرخ تورم در فرانسه شکسته شد!

نرخ تورم اکتبر ۲۰۲۲ فرانسه هم زمان با ادامه اعتراض ها و اعتصاب ها به وضع اقتصادی این کشور و سراسر اروپا به ۶.۲ درصد رسیده که از ۳۷ سال پیش به این سو بی سابقه است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از ایرنا؛ ارزیابی ها نشان می دهد که نرخ تورم فرانسه از ۵.۶ درصد در سپتامبر به ۶.۲ در اکتبر سال جاری رسیده که بسیار بالاتر از ۵.۷ درصد پیش بینی بازار بوده و از ژوئن ۱۹۸۵ تاکنون سابقه نداشته است.

این در حالیست که به گفته یک مقام اتحادیه کارگری "سی جی تی"، اعتصاب در پالایشگاه توتال انرژیز در فیزین در شمال فرانسه ادامه یافته است.

نزدیک به ۴۵ درصد از ظرفیت پالایشی نفت خام فرانسه در روز دوم نوامبر در پی اعتصاب ماه گذشته، خالی بوده است.

افزایش بهای نفت و انرژی در پی وقوع جنگ اوکراین و به ویژه در شرایط آغاز فصل سرما، بسیاری از کشورهای اروپایی را با مشکلات حاد مواجه کرده و مدت هاست خیابان های بسیاری از شهرهایی اروپایی، صحنه تظاهرات اعتراضی مردم به کمبود سوخت و افزایش بهای آن شده، هر چند روند افزایش قیمت ها و افزایش تورم، صرفا محدود به سوخت و انرژی نیست و افزایش نرخ تورم، امروز اعتراض اصلی مردم اروپا به دولت های متبوع است.

بسیاری از کشورها اروپایی به شدت نیازمند انرژی و به طور خاص نیازمند نفت خام و منابع گاز هستند و تحریم های گسترده غرب علیه روسیه باعث شده این کشور به عنوان یکی از مهم ترین قطب های انرژی جهان، نخواهد یا نتواند مثل گذشته روند صادرات نفت و گاز خود به کشورهای مختلف از جمله اروپا را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، اطلاعات مجمع جهانی اقتصاد که حدود یک هفته قبل از برگزاری اجلاس گروه ۲۰ منتشر شد، نشان می دهد که تورم افسارگسیخته بزرگ‌ترین نگرانی کشورهای عضو گروه ۲۰ طی دو سال آینده است. پس از تورم، بحران بدهی و بحران افزایش هزینه‌های زندگی در این کشورها بیشترین توجه و نگرانی را به خود جلب کرده است. ‌

بر اساس یک نظرسنجی انجام‌ شده توسط مرکز اقتصادها و جوامع جدید مجمع جهانی اقتصاد، تورم در کشورهای گروه ۲۰ به قدری افزایش یافته که در چندین دهه گذشته بی‌سابقه بوده و باعث شده تا یک سوم کشورهای عضو گروه ۲۰ روند افزایش قیمت‌ها را به عنوان بزرگ‌ترین نگرانی خود عنوان کنند.

صندوق بین المللی پول با ترسیم دورنمایی تاریک برای اقتصاد جهان اعلام کرد که در ماه های اخیر شاخص تولید و خدمات مدام بدتر شده و اقتصاد جهانی با چالش های سهمگینی مواجه است.

183 نمایش

نظر دادن