AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: جمعه, 04 شهریور 1401 ساعت 17:25

توصیه‌های طب سنتی برای پیاده‌روی اربعین

در ابتدا به توصیه های عمومی پیاده روی می پرداریم؛ و پس از بحث درباره تاثیرات مفید پیاده روی بر تن و روان، به درمان بیماری ها و مشکلات احتمالی که ممکن است در طول مسیر بدان دچار شویم را بررسی می کنیم.

توصیه های پیاده روی

در اولین توصیه بایستی تمرین پیاده روی داشته باشید و قدم زدن را تمرین کنید. برای این کار کفش مناسب تهیه کنید تا از تاول زدن و میخچه زدن پا جلوگیری کرده باشید.

در توصیه بعدی بایستی پوست پا و مچ پا را تقویت کنید برای این کار حنا را با آب شور (ترجیحا نمک دریا) درست کنید و هر 2 روز یکبار و نهایتا هر هفته یکبار، پا را حنا بگیرید. و یا پا را داخل محلول آب و نمک بگذارید که این محلول موجب استحکام مچ پا و مفاصل می شود.

توصیه سوم: خود را سبک کنید و بهترین روش برای این کار غذا را کامل بجوید. خوردن ناهار را ترک کنید، شام را زود میل نمائید، صبح زود برخیزید، صبحانه کامل بخورید، آب یخ ننوشید، آب دمای معمولی را جرعه جرعه و آرام بنوشید و در یک جمله کم غذاخوردن، آداب اول و اصلی سفر طولانی می باشد. با این روش معده و روده سبک می شود و احتیاج به دفع نیز کمتر می شود.

توصیه چهارم: به غیر از بلغمی های شدید قبل از سفر حجامت خود را انجام دهید. برای بلغمی ها بهترین راه تقویت بدنشان پیاده روی می باشد چرا که پیاده روی موجب تبدیل بلغم طبیعی به خون است.

توصیه پنجم: لباس سبک و متنوع بردارید تا هم در معرض سرما و هم در معرض گرما بتوانید استفاده کنید. پوشش سر و شانه ها را حتما به همراه داشته باشید تا عرق را خشک نمائید چرا که به سرعت عرق می کنید و به سرعت عرق سرد می شود که موجب سرماخوردگی و عوارض آن می شود.

توصیه ششم: خوارکی هایی مانند لیمو، نعنا (چه خشک آن و چه اسانس آن) پیاز، شلغم، اسفند، عسل، نمک طبیعی، شوید، خاکشیر، سیاه دانه و… به همراه داشته باشید که در بحث مشکلات احتمالی به شرح آن خواهیم پرداخت.

توصیه هفتم: علاوه بر کفش مناسب، دمپایی سبک نیز به همراه داشته باشید تا در امکان مقدس بهتر بتوانید زیارت کنید و اسیر کفش نشوید.

توصیه هشتم: پیاده روی را تقسیم کنید یعنی پس از چند ساعت پیاده روی مقداری استراحت کنید که با این مورد از گرفتگی عضلات و مفاصل پیشگیری کرده باشید. برای استراحت به پشت بخوابید و تا زمانی که ضربان قلب تنظیم شود استراحت کنید.

توصیه نهم: در این پیاده روی جمعیت انبوه با فرهنگ های مختلف و غذاهای گوناگون وجود دارد برای اینکه به مشکلات گوارش و عفونت دچار نشوید زندگی استریل نداشته باشید چرا که با زندگی نیمه استریل مقداری میکروب ضعیف شده قابل خوراک وارد بدن می شود و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

توصیه دهم: موکب داران بهتر است اسپند را دود کنند و زائران نیز مقداری اسپند بر آتشهای اطراف بپاشند چرا که دود اسپند برای استریل کردن هوای اطراف و رفع آلودگی و عفونت مفید است و گرمی نسبی به تن می بخشد.

برکات و تاثیرات پیاده روی

همان طور که اشاره شد، پیاده روی موجب تبدیل بلغم طبیعی به خون است و هرچه قدم زدن بیشتر شود بلغم بیشتری تبدیل به دم می شود. این خون در سراسر بدن به گردش در می آید و همچنین افسردگی که زمینه آن بلغم می باشد را از بین می برد  و موجب نشاط مغزی و توان فکری بالا می شود.

پیاده روی بلغم غیرطبیعی را نیز از طریق سیستم دفع فضولات، مسامات پوستی و… دفع می کند.

در کل پیاده روی موجب استحکام استخوان و مفصل، از بین برنده ی بلغم و رفع غم و افسردگی، قوت قلب و… می باشد.

مشکلات احتمالی در مسیر پیاده روی

برای رفع خستگی: مچ پا، زانو، ناخن های پا و همچنین پهلوها را با مقداری روغن سیاه دانه یا روغن زیتون چرب نمائید؛ و انجام بادکش به خصوص بلغمی ها.

برای رفع سردی هوا و گرم نگاه داشتن بدن: خوردن خوراکی های گرم به خصوص خوردن 5 تا 7 دانه کشمش فلفلی (کشکش دانه دار را از دانه اش جدا کنید و به جای دانه فلفل بگذارید.) بدنتان گرم می شود.

پیشگیری از سرما خوردگی: میل نمودن جوشانده ی نعنا و ضماد کردن اسانس آن بر پیشانی، میل نمودن شلغم که موجب نرم شدن سینه می شود. (بهتر است موکب داران با شلغم از زوار پذیرایی نمایند.)؛ انجام بادکش

درمان سرماخوردگی: پیاز را با عسل یا به صورت خام میل نمائید. و همچنین جویدن آرام برگ اکالیپتوس در هر 4 ساعت که علاوه بر درمان سرماخوردگی برای رفع عفونت نیز مناسب است.

برای رفع سرفه، گلودرد و مسمومیت غذایی: شبانگاه با خمیردندان مرکب از عسل و نمک مسواک نمائید. (5 واحد عسل با 2 واحد نمک) که علاوه بر موارد فوق تمیز کننده دهان و دندان نیز می باشد.

برای رفع عفونت های شدید: برای رفع عفونت های شدیدی که شخص نمی تواند سرفه کند یا حتی نفس بکشد، شوید خشک را بجوشانید و با اضافه کردن عسل میل نمائید که مسمومیت و عفونت را برطرف و بدن را تقویت می کند. همچنین خوردن سیب یا آب سیب در برطرف نمودن مسمومیت مفید می باشد. در مرحله بعد حجامت عام بسیار مفید می باشد.

برای رفع عوارض آب غیر آشامیدنی: پس از خوردن آب، مقداری لیمو مزه کنید یا آب لیمو با خاکشیر بخورید تا از عوارض احتمالی آب جلوگیری کرده باشید.

درمان تاول و زخم تازه: تاول ها را باز کنید و با مقداری عسل ضماد کنید برطرف می شود.

درمان زخم عمیق عفونی: نمک برای دفع و بیرون آوردن عفونت از زخم های عمیق مناسب است. مقداری نمک را بر روی زخم بپاشید و سپس زخم را ببندید، حدود 5 الی 7 رقیقه زخم می سوزد ولی برای درمان مناسب است.

درمان کبودی های احتمالی بدن: با مقداری روغن زیتون ضماد کنید.

درمان عرق سوز: محل را با گلاب و عسل ضماد کنید.

درمان اسهال سرد: نشانه اسهال سرد، آبکی بودن آن است که با شربت آب شور که در آب مقداری نمک بریزد و با عسل شیرین نمائید برطرف می شود.

درمان اسهال گرم: با خوردن زیاد گرمی ها پدید می آید مثل زیاد خوردن حلوا، خرما، چای نبات و… که از علائم آن می توان به سوزش شدید در مجاری دفعی اشاره نمود که حتی ممکن است همراه با خون ریزی باشد که برای درمان آن بایستی خوراکی های سرد و خنک میل نمود مانند ماست، دوغ، برنج، کاهو و… گرمی ها موجب تشدید این نوع اسهال می شود.

درمان تهوع سرد: از علائم آن  میتوان به صدا کردن شکم، بد بو شدن دهان اشاره نمود که ناشی از سردی هاست و برای برطرف کردن آن سبزی های گرم بخورید. مانند شوید، نعنا، اسانس نعنا، همچنین میتوانید 14 الی 19 قطره عرق نعنا داخل آب بریزد و میل نمائید و همچنین خوردن آب شور برای درمان استفراغ مفید است.

درمان افت قند و فشار: خوردن خرما و عسل، افراد انسولینی در صورت افت قند دوز انسولین را کاهش دهند و شرینی های طبیعی میل نمایند.

درمان عفونت چشم: چشم را با عرق رازیانه شست وشو دهید و یا یک الی دو قطره عسل را در چشم بچکانید که هم چشم را شست و شو می دهد و هم موجب جلای چشم می شود.

درمان گرفتگی عضلات و مفاصل: عضله را دراز کنید و با ماساژ سبک دست، آن را نرم کنید.

تخلیه سینوزیت : برای تخلیه سریع سینوزیت مقداری آب جوش و عسل را با نمک استنشاق نمائید و یا سرتان را زیر دوش آب داغ به صورتی که داغ باشد ولی پوست سر را نسوزاند بگیرید، موجب تخلیه سینوزیت و زکام می شود.

رفع بوی بد بدن: با پیاده روی عرق می کنید و ممکن است بدن شما بوی بدی به خود بگیرد برای رفع این مشکل بدن خود را با سرکه بشوئید. بدین صورت که ابتدا تن خود را با صابون و … کامل بشوئید سپس لیف را از سرکه آغشته نمائید و بر بدن بکشید و پس از 5 دقیقه آبکشی نمائید.

5321 نمایش