AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 خرداد 1395 ساعت 11:54

طب سنتی: به این علت ها زولبیا و بامیه نخورید!

خرما از گذشته های دور بهترین گزینه برای افطار بوده و هست . از دیدگاه طب سنتی بهتر است علاوه بر خرما از شیرینی های طبیعی مانند عسل ، کشمش، مویز و ... برای بازکردن روزه استفاده شود در خصوص اطلاعات بیشتر در مورد بخور و نخورهای وعده سحری و افطاری با یک متخصص طب سنتی به گفتگو نشسته ایم .

محمد دریایی متخصص طب سنتی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: افطار باید با یک لیوان آب گرم و چند عدد خرما آغاز شود .زیرا آب سرد مشکلات گوارشی زیادی را برای معده بوجود می آورد.علت انتخاب خرما براساس روایات اسلامی و اصول علمی است چرا که خرما به همراه آب گرم جلوی اشتهای بیش از حد را می گیرد تا انسان نتواند معده اش را در زمان افطار مملو از غذا کند .

وی در ادامه گفت : از دیدگاه طب سنتی ابتدا پیشنهاد می شود آب ولرم و خرما مصرف شود و سپس نماز مغرب را بجا بیاورند و پس از این که معده کم کم به غذا عادت کرد یک غذای سبک مانند سوپ را میل کنند .تا جایی که می توانید از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید چون این کار باعث درد معده خواهد شد. موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان سبب سوءهاضمه می‌شود.غذاهای چرب را در وعده افطار کنار گذاشته و از نان ، پنیر ، سبزی و گردو برای باز کردن روزه استفاده کنید .

این متخصص طب سنتی در رابطه با مصرف زولبیا و بامیه متذکر شد : از دیدگاه طب سنتی زولبیا و بامیه مردود است ، چون با روغن و شکر فراوان تهیه می شود و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.زولبیا و بامیه نه تنها عطش را زیاد می کند بلکه مشکلات گوارشی و غلظت خون را هم افزایش می دهد . به عبارتی ترشح انسولین را بالا می برد برای همین دلیل است که خرما به دلیل دارا بودن ماده گیاهی به نام انسولین گیاهی در وعده افطار بسیار توصیه می شود . زیرا خون را بصورت متعادلی تنظیم می کند و از ایجاد ترشح زیاد انسولین جلوگیری می شود و بهترین گزینه برای افراد دیابتی است .

وی افزود: به جای زولبیا و بامیه می توان از حلوایی که با روغن کنجد یا روغن حیوانی پخته شده است استفاده کرد ، کشمش ، توت و مویز بهترین خوراکی هایی هستند که می توان در این ایام مصرف کرد . عرقیاتی نظیر بید مشک همراه با تخم شربتی ، عرق کاسنی و شاتره ، عرق نعنا و زینان هم باعث کاهش تشنگی می شود و هم برای دستگاه گوارش و هضم غذا بسیار مفید است .
دریایی در خصوص مصرف مایعات بیان کرد: ما معتقد نیستیم که در افطار تا سحر فقط آب مصرف شود ، آب میوه ها( هندوانه ، طالبی و...) ، شیر ،خاکشیر ، سکنجنین ، تخم شربتی و سرکه شیره بهترین مایعات در این ایام است . چای پر رنگ و قهوه غلیظ موجب دفع آب بدن می شود و احساس عطش را در طول روز افزایش می دهد .

وی یادآور شد : در وعده سحر از مواد غذایی فیبر دار مانند سبزیجات به همراه برنج و کمی گوشت استفاده شود تا انرژی بدن را برای یک روز طولانی تامین کند . گوشت به مقدار کم و برنج به همراه سبزیجات و کاهو مصرف شود زیرا در غیر این صورت روزه داران دچار تشنگی فراوان و یبوست می شوند .

وی در خصوص نخوردن وعده سحری یادآور شد : بدن و سلول های بدن به شدت نیاز به مواد غذایی دارد ، در صورت عدم خوردن سحری مواد پروتینی عضلات از موادی که در بافت ها و اندام ها قرار دارد استفاده می کنند بنابراین اگر وعده سحری میل شود از همان مواد غذایی خورده شده استفاده می شود در غیر این صورت بشدت به بدن آسیب وارد می کند .

این متخصص طب سنتی در مورد جلوگیری از یبوست در روزه داران نیز گفت : توصیه ما برای جلوگیری از یبوست در افراد در این ایام مصرف خاکشیر ، تخم شربتی همراه با عسل و شکر قهوه ای است زیرا این مواد دارای ژله هستند و یک لعابی را در معده درست کرده که از یبوست جلوگیری می کند . روزه داران در این ایام از برنج کم تر استفاده کنند اما در صورت مصرف همراه با سبزیجات که دارای فیبر بالایی هستند توصیه می شود .

این کارشناس تغذیه گفت: غذای مغز از لیستین و گلوکز تشکیل شده است ، سردرد های روزه داران در این ماه بخاطر نرسیدن گلوکز به مغز ،کثیف بودن خون و عدم مصرف شیرینی های طبیعی نظیر خرما ، توت ، بادام درختی ، مویز و عسل است.

وی در پایان متذکر شد : روزه داران به هیچ عنوان از کله پاچه در سحر استفاده نکنند زیرا نه تنها عطش را افزایش می دهد بلکه سبب غلظت خون هم می شود . در صورت مصرف باید همراه مصلحات آن آبلیمو ، دارچین و سرکه بالزامیک استفاده شود .

5697 نمایش