تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 خرداد 1402 ساعت 10:02

وزیر کشور: پاسخ طالبان داده شد/ مرز باز است

وزیر کشور درباره تنش مرزی ایران و افغانستان گفت: این درگیری‌ها مختصر بود که پاسخ لازم به طالبان داده شد و اکنون مشکلی در نقطه مرزی برای تردد وجود ندارد.

العالم: احمد وحیدی در زمینه تنش های مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی های انجام شده، اظهار داشت: یک تیراندازی از طرف مرزداران افغانستانی صورت گرفت و طبیعتا پاسخ آنها هم به شکل مقتضی داده شد.

وی با بیان اینکه این درگیری مختصر بود، اضافه کرد: درگیری‌ها در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت.

وزیر کشور گفت: در زمان حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش قرار دارد.

روز گذشته (شنبه ششم خرداد) به دنبال وقوع این حادثه، مرکز اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی فراجا نیز با صدور اطلاعیه ای در باره درگیری مرزی نیروهای طالبان با نیروهای مرزی ایران اعلام کرد: در این درگیری که با آتش پرحجم مرزبانان همراه بود تلفات شدیدی نیز به افراد تحت امر طالبان وارد شده است.

این بیانیه به نقل از جانشین فرمانده کل انتظامی کشور خاطرنشان کرد، نیروهای طالبان از سمت افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

در این درگیری ۲ نیروی مرزبان کشور شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند.

وحیدی در ادامه با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در زمینه حقابه هیرمند نیز بیان کرد: پیش تر مسوولان مختلفی در زمینه حقابه هیرمند صحبت کرده اند. از این رو ما منتظر تیم مشترکی هستیم که به اتفاق طالبان و نیروهای ایرانی و متخصص تشکیل شود تا این تیم وضعیت آب را در سدهای منطقه و وضعیت فعلی هیرمند را با توجه به حقابه ایران بررسی کنند.

وی افزود: اگر آب در سدها موجود بود، طرف طالبانی باید سهم ایران را بدهد و اگر نبود این مسئله باید برای ما روشن شود چراکه متخصصان ما معتقدند در این سدها آب موجود است.

وزیر کشور گفت: طرف طالبانی می گوید در هیرمند آب موجود نیست. با این حال تشکیل کمیته مشترک از طرف ایران پیش بینی شده و این کمیته باید تشکیل و از محل مذکور بازدید کند.

166 نمایش

نظر دادن