تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 ارديبهشت 1402 ساعت 11:18

ادامه بازداشت‌ها در باکو به بهانه ایران!

جمهوری آذربایجان اعلام کرد که چند شهروند این کشور را به اتهام آنچه همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی ایران عنوان کرده، بازداشت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور، دادستانی کل و سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای مشترک با ادعای اینکه تعدادی از شهروندان این کشور با سرویس‌های اطلاعاتی ایران همکاری داشته‌اند، اعلام کردند که ۹ نفر را به اتهام همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی ایران و برنامه‌ریزی کودتا و ترور بازداشت کرده‌اند.

در این بیانیه ادعا شده است که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای سرنگونی خشونت آمیز دولت و ترور شخصیت های برجسته و مقامات ارشد بوده است.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری آذربایجان در بیانیه مشترک خود از ۹ نفری که به تلاش برای کودتا متهم شده‌اند، نام برده و از بازداشت افراد دیگری نیز خبر داده‌اند.

این دستگیری‌ها در پی آن صورت می‌گیرد که شش تبعه آذربایجانی دیگر نیز در یک پرونده متفاوت در فروردین ماه با ادعای این‌که از سوی سرویس‌های مخفی ایران برای بی ثبات کردن اوضاع در جمهوری آذربایجان استخدام شده‌اند، بازداشت شدند.

 روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی در زمستان سال گذشته به ساختمان سفارت باکو در تهران حمله کرد با تنش‌هایی مواجه شده است.

در نتیجه این حمله یکی از کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان کشته و فرد ضارب نیز دستگیر شد اما مقامات آذربایجانی تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را برای وقوع این حادثه مقصر بدانند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله ضمن محکوم کردن آن، خواستار رسیدگی به ابعاد ماجرا و برخورد با فرد ضارب شدند.

اما جمهوری آذربایجان چند روز بعد به بهانه اینکه نگران امنیت و جان شهروندانش در ایران است فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد اما اعلام کرد که کنسولگری آذربایجان در تبریز کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اقدام آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در تهران و اینکه آیا ایران تصمیم دارد اقدام مشابهی انجام دهد؟ گفت: ایران به توسعه مناسبات با کشورها و اساس روابط دو جانبه و احترام متقابل و حس منافع پایبند است و این سیاست در خصوص همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حواث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.

کنعانی افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در این چارچوب حرکت می‌کند.

246 نمایش

نظر دادن