تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 اسفند 1401 ساعت 10:18

تعیین ساز و کارهای جدید وصول مطالبات ایران از عراق

شمخانی با اشاره به سفر امارات گفت که تعیین سازو کارهای اجرایی جدید برای استفاده از منابع حاصل از مطالبات ایران از عراق برای خرید کالاهای اساسی و رفع مشکلات ارزی تجار ایرانی، وضعیت بازار ارز کشور را بهبود خواهد داد.

به گزارش تسنیم، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که روز دوشنبه 28 اسفندماه در راس هیئتی سیاسی،اقتصادی و امنیتی به عراق سفر کرد در پایان سفر یک روزه خود به این کشور، دستاوردهای حاصل از ملاقات با مسئولین عالی عراق را تشریح نمود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: خوشبختانه سفرهایی که به چین و امارات عربی متحده با دستور رییس جمهور و با اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی انجام شد دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای بدنبال داشته و بر این اساس تصمیم گرفته شد که این روند با سفر به عراق ادامه پیدا کند.

او افزود: در جریان این سفر یک روزه و فشرده که در معیت مسئولین بخشهای اقتصادی، بانکی، سیاسی و امنیتی کشور انجام شد ضمن گفتگو با مقامات عالی عراق موفق شدیم به راه حلهای مشترک و موثری در خصوص رفع برخی موانع موجود در مسیر همکاری های همه جانبه برسیم.

شمخانی با اشاره به توافقاتی که در جریان سفر به امارات پیرامون تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور با استفاده از ارز درهم به عمل آمد افزود: تعیین سازو کارهای اجرایی جدید برای استفاده از منابع حاصل از مطالبات ایران از عراق برای خرید کالاهای اساسی و رفع مشکلات ارزی تجار ایرانی، گام دیگری بود که در کنار توافقات انجام شده با مقامات اماراتی وضعیت بازار ارز کشور را بهبود خواهد داد.

او افزود: در کنار گفتگوهای اقتصادی و سیاسی بسیار مهمی که در این سفر با روسای قوای مجریه، مقننه، قضاییه و بانک های مرکزی و تجارت عراق انجام شد، موافقتنامه همکاری های امنیتی میان مقامات امنیت ملی دو کشور بامضاء رسید که به طور قطع رخداد بسیار مهمی تلقی می شود.

او گفت: با امضاء این موافقتنامه که ابعاد مختلفی دارد دو کشور با برنامه ای مشخص تلاش خواهند کرد که زمینه شرارت گروههای ضد انقلاب که تاکنون از اقلیم کردستان دست به اقدامات ضد امنیتی بر علیه ایران می زدند را از میان بردارند.

دریابان شمخانی در پایان این گفتگو ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان، سال آینده را سال توسعه مناسبات همه جانبه با همسایگان عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود که در سایه افزایش همدلی، مودت و انسجام ملی و تداوم تلاش موثر دولت و سایر قوای کشور، مسیر توسعه و پیشرفت با سرعتی بیش از گذشته طی شود.

298 نمایش

نظر دادن