تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 بهمن 1401 ساعت 08:48

زلزله بزرگ در بورس تهران!

در سه روز کاری گذشته، نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از چرخه معاملات خارج شده و احتمالا به بازار‌های موازی نظیر سکه یا خودرو و ارز هجوم برده است.

روزنامه اعتماد نوشت: یکشنبه سیاه بورس، با ریزش نزدیک به ۵۸ هزار واحدی شاخص کل و از دست رفتن کانال مهم ۱.۶ میلیون واحدی رخ داد.

دیروز بورس تهران یکی از سخت‌ترین روز‌های خود طی چند سال اخیر را سپری کرد و بازار یکدست قرمزپوش شد. دو هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان نیز از طرف کد‌های حقیقی (سرمایه‌های خُرد) از بازار خارج شد که یک رکورد از شهریور سال گذشته محسوب می‌شود. در سه روز کاری گذشته، نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از چرخه معاملات خارج شده و احتمالا به بازار‌های موازی نظیر سکه یا خودرو و ارز هجوم برده است.

در همین حال، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که «نامه بدون هماهنگی شورای رقابت باعث خسارت ۱۰۰ هزار میلیاردی تومانی به سهامداران شده است.» اشاره مجید عشقی به نامه رییس شورای رقابت به شورای عالی بورس است که هفته گذشته ارسال شده و عرضه برخی از خودرو‌ها در بورس کالا را غیرقانونی دانسته بود. اتفاقی که از جانب بازار سهام به عنوان یک سیگنال منفی دیده شده و فشار فروش بورس تهران را بیش از پیش افزایش داده است.

رییس سازمان بورس در نامه خود در نامه‌ای به سیدمحمدرضا سیدنورانی، رییس شورا و مرکز ملی رقابت اضافه کرده «یکی از مصادیق آسیب در اقتصاد تصمیمات خلق‌الساعه و بدون هماهنگی با ذینفعان بازار است که موجب نااطمینانی در اقتصاد و توزیع رانت می‌شود.

نامه جنابعالی در همان لحظات ابتدایی انتشار (ساعت ۱۱ صبح) موجب افت ناگهانی قیمت در صنعت خودرو و ساخت قطعات و در ادامه بازار، باعث منفی شدن جو عمومی بازار سرمایه شد، اثر این خبر به گونه‌ای بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار براساس قیمت‌های لحظه‌ای با افت قابل ملاحظه ۲۵ هزار واحدی مواجه شد و این جو منفی برای روز بعد نیز ادامه یافت.

همچنین ارزش بازار سرمایه به واسطه تاثیر مستقیم این خبر در همان روز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایه‌گذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کرده بودند وارد نمود. بدیهی است اعلام سیاست‌های بازار قبل از تصمیم‌گیری نهایی، عدم هماهنگی نهاد‌های عالی تصمیم‌گیری پیش از مداقه لازم و تصمیم‌گیری قطعی به نحوی که کلیه جوانب امر در نظر گرفته نشود، در نهایت به ضرر نظام حکمرانی خواهد بود.» او همچنین از رییس شورای رقابت خواسته «تا نهایی شدن موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو در آن شورا، از اظهار نظر در این خصوص ممانعت به عمل آید.»

شامگاه شنبه یکی از رسانه‌های داخلی خبری را منتشر کرد که گویا محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، دستور لغو عرضه خودرو در بورس کالا را صادر کرده است. مدت زمان زیادی به طول نینجامید تا این رسانه خبر را از صفحه خود پاک کرد و دقایقی بعد امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، طی پیامی عنوان کرد که در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا نه جلسه‌ای تشکیل شده و نه دستوری صادر شده است و به این شایعات پایان داد. با این حال، اما به نظر می‌رسد که بورسی‌ها طبق تجربه خود، وزن زیادی به این شایعات داده‌اند و با قدرت بیشتری نسبت به قبل به فروش سهام خود اقدام کرده‌اند.

254 نمایش

نظر دادن