تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 بهمن 1401 ساعت 12:54

محمد اسلامی: تعهدات ایران با آژانس برقرار است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که اقدامات برای سفر مدیرکل آژانس در دست بررسی است.

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هیئت دولت، گفت: هدف از دروغ‌گویی‌ها علیه فعالیت هسته ای ایران، اعمال فشار است.

اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز به لطف الهی و با همت جوانان دانشمند و پر تلاش ما در سازمان انرژی اتمی یکی از کشورهای مطرح تولید و عرضه رادیوداروهاست؛ نکته حائز اهمیت این است که رادیوداروهای تولیدی در داخل کشور با توجه به تمرکز بر افزایش ضریب دقتی برای داروهای تشخیصی و همینطور اثربخشی بالاتر برای داروهای درمان در حوزه سرطان توانسته است تراز و جایگاه کشور را در زمره ۵ کشور اول دنیا قرار دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جراحی‌های الکتیو در ۲۰۶ مرکز درمانی با ظرفیت یک میلیون نفر انجام می‌شوند؛ ما همه نیازهای کشور را پاسخگو هستیم؛ منتهی این امر ضوابط و ترتیباتی دارد که این ترتیبات براساس درخواست بیمارستان و روی نوبت دهی صورت گرفته برای بیماران، دارو به نام بیمار و بیمارستان تولید و به صورت سفارشی عرضه می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: تا قبل از شیوع کرونا صادرات به ۹ کشور برقرار بود ولی در پی شیوع کرونا و قطع پروازهای واجد شرایط به دلیل عمر کوتاه رادیوداروها، صادرات با رکود مواجه شد ولی مجددا امروز صادرات به همان ۹ کشور ادامه دارد.

اسلامی در پاسخ به تغییر موضع آشکار اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: تفکری در میان صهیونیست‌ها وجود دارد مبنی بر این که دروغی را آنقدر تکرار کنید تا خودتان هم راستی آن را باور کنید؛ آن‌ها خودشان هم می‌دانند که این اتهاماتی که به ایران می‌زنند، دروغ بزرگسیت؛ آن‌ها از دروغ پردازی به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کردند.

وی با اشاره به این که برای اعمال فشار علیه فعالیت هسته‌ ای ایران از دروغ استفاده می‌شود، اظهار کرد: واحدهای اطلاعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسات رسمی خود گزارش دادند که هیچ نشانه‎ای از انحراف در فعالیت‌های هسته‎ای ایران وجود ندارد.

اسلامی همچنین افزود: تعهدات ایران با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس هم در دستور کار قرار داشته و ما درحال پیگیری آن هستیم.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به تازگی اعلام کرد که احتمالا در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد.

گروسی گفت که برای برقراری مجدد گفت‎وگو با ایران احتمالا به رایزنی‌های سیاسی بیشتری نیاز باشد.

274 نمایش

نظر دادن