AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 09 مهر 1401 ساعت 16:47

لبنان جدید بدون شیعیان؛ آمریکا این بار چه خوابی دیده است؟

روزنامه الاخبار در مقاله جدید خود با افشای یک پروژه آمریکایی به توطئه تازه‌ای که محور وابسته به ایالات متحده برای لبنان و سوءاستفاده از بحران سیاسی این کشور طراحی کرده‌ است پرداخت.

خبرگزاری تسنیم نوشت: بعد از شکست جنگ‌های مختلف و محاصره اقتصادی خفقان‌آور آمریکا برای از بین بردن حزب‌الله در لبنان، مزدوران اطلاعاتی آمریکا در واشنگتن معادله جدیدی برای لبنان ترسیم کرده‌اند با این عنوان «لبنان=مسیحیان+سنی‌ها+دروزی‌ها-شیعیان»!

طبق این معادله به جای انداختن شیعیان در دریا می‌توان دیوار جداکننده‌ای به وجود آورد که «لبنان آنها» از «لبنان ما» جدا شود. در همین راستا 6 آوریل گذشته این پروژه جدید آمریکا برای لبنان طی سمیناری در یکی از دفاتر ساختمان کاپیتول ایالات متحده تحت عنوان پروژه «منطقه آزاد» مطرح شد. در آن سمینار برخی از گروه‌های لبنانی در تلاش برای بسیج نیروهای خود جهت جلب موافقت کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز آمریکا برای چنین ایده‌هایی بودند. «ولید فارس» با ملیت لبنانی و یکی از مسئولان اداره اطلاعات آمریکا از جمله کسانی است که در راستای اجرای چنین پروژه‌هایی در لبنان تلاش می‌کند.

ولید فارس در وبسایت مخصوص خود اعلام کرده که کارشناس، نویسنده، تحلیلگر تلویزیونی و استاد دانشگاه و نیز مشاور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده است. ولید فارس کسی است که از مطرح کردن پروژه‌ها و تکاپو برای بازاریابی آنها در راهروهای کنگره ایالات متحده خسته نمی‌شود و آخرین پروژه‌ای که ارائه داده همین پروژه «منطقه آزاد» برای لبنان است.

وی در پروژه‌ای که برای لبنان طراحی کرده گفته است: بعد از شکست دولت لبنان در اثبات موجودیت خود به عنوان کشوری با حاکمیت مستقل به دلیل سقوط همه نهادهای آن، مداخله فوری بین‌المللی برای مهار فروپاشی اقتصادی و کشتار جمعیتی این کشور مسئله‌ای ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. منطقه آزاد لبنان از لحاظ جغرافیایی شامل مناطق «تحت اشغال» جبل به اضافه عکار در شمال به استثنای بندر المارونی بین صیدا و بیروت است. البته در مرحله دوم پروژه می‌توان صیدا و الدامور و عنجر و قسمت‌هایی از مرجعیون را نیز به این منطقه آزاد اضافه کرد. علاوه بر آن، طرف‌های بین‌المللی باید سریعاً انبار سلاح‌ها و مهمات در این مناطق را تحت کنترل خود درآورده و از شرّ «سلاح غیرقانونی» در آنجا خلاص شوند.

ولید فارس در توضیح این پروژه خود می‌گوید: این پروژه نه برای تجزیه است و نه ایجاد سیستم فدرال و نه بازسازی ساختار قدرت، بلکه پروژه مذکور برای محافظت از لبنان در برابر تهدیدهای اقتصادی و جمعیتی و امنیتی می‌باشد و درواقع به نوعی شبیه یک مرحله انتقالی است که در آن نیازی به درگیری با حزب‌الله نیست؛ بلکه این حزب مناطق خود را ترک و در مناطق دیگر مستقر می‌شود.

لبنان , کشور آمریکا ,

پروژه و خواب تازه‌ای که آمریکایی‌ها با مهره‌ای به نام ولید فارس برای لبنان دیده‌اند 6 اصل دارد:

ـ ایجاد «منطقه آزاد شبه نظامیان» از جمله حزب‌الله که از بیروت تا مرزهای شمالی لبنان و جبل و طرابلس و عکار گسترش پیدا می‌کند و همچنین شامل مناطق دیگری که تحت سیطره حزب‌الله نیستند نیز می‌شود.

ـ ارتش لبنان مسئول محافظت از این منطقه «آزاد» بوده و رئیس جمهور و نخست‌وزیر و سایر وزرا در آن زندگی می‌کنند و مقر بانک مرکزی لبنان نیز در آنجاست.

ـ تأسیس دو فرودگاه، یکی در منطقه القبیات المارونیه و دیگری در منطقه حامات که یکی از فرودگاه‌های نظامی ارتش لبنان نیز در آن قرار دارد و باید مسئولیت کامل بندرهای بیروت و طرابلس را نیز بر عهده بگیرد.

ـ حفظ و رعایت کامل آزادی سیاسی و آزادی بیان در منطقه آزاد؛ به گونه‌ای که هیچ گروه مسلحی تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند مانع رفت و آمد مردم شود.

ـ باید درهای لبنان برای احیای اقتصاد خود و فعال‌سازی بانک‌ها و توسعه جامعه، به روی کشورهای خارجی به ویژه کشورهای عربی جهت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد باز گردد.

ـ لبنانی‌ها می‌توانند بدون درگیری با حزب‌الله در منطقه آزاد این پروژه خود را اجرا کنند و روش آغاز این طرح در آینده‌ای نزدیک بررسی می‌شود.

بر اساس مقاله الاخبار و سندی که به دست آورده، این پروژه جاه‌طلبانه به محض تصویب طرح منطقه آزاد توسط کنگره، نیازی به رأی اضافی از سوی سازمان ملل ندارد، زیرا ایجاد این منطقه در چارچوب اجرای قطعنامه 1559 صادر شده توسط سازمان ملل متحد است.

نویسنده این پروژه می‌گوید: مسیر طبیعی پروژه منطقه آزاد از طریق هماهنگی میان احزاب داخلی لبنان و منطقه و جامعه بین‌المللی آغاز می‌گردد. به عنوان مثال شاید ابتکار کویت (که سال گذشته به مقامات لبنانی ابلاغ شد) از نظر متن و محتوا بهتر باشد اما بدون حمایت مردم لبنان ثمری نخواهد داشت. درواقع حمایت داخلی از چنین پروژه‌ای مستلزم هماهنگی مشترک مسیحی، سنی و دروزی و نیز هماهنگی تلاش‌های جامعه مدنی، مهاجران لبنانی، احزاب، رهبران معنوی و رسانه‌ها است.

جالب توجه است که صاحبان این پروژه انتظار دارند حزب‌الله با این پروژه موافقت و اسرائیل با آن مخالفت کند؛ چرا که از نظر آنها پروژه منطقه آزاد هیچ تهدید مستقیمی علیه حزب‌الله محسوب نمی‌شود و حزب‌الله در برابر این طرح 2 گزینه پیش روی خود دارد: اینکه باید پروژه منطقه آزاد را به منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع لبنان بپذیرد یا اینکه وارد یک جنگ داخلی گردد که از آنجایی که اغلب لبنانی‌ها با زندگی در منطقه آزاد موافق خواهند بود، حزب‌الله در این جنگ پیروز نمی‌شود!

اما طراح پروژه مشکوک منطقه آزاد لبنان مشکلاتی را نیز پیش روی پروژه خود می‌بیند که به شرح زیر است:

ـ دو برابر کردن تعداد نیروهای یونیفل (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل) در جنوب لبنان تا بتوانند همه مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند؛ چرا که ارتش مشغول مأموریت‌های ویژه خود در منطقه آزاد می‌گردد.

ـ پایان دادن به هرگونه نقش دولت لبنان در خصوص امنیت مرزها با فلسطین اشغالی.

ـ انجام تحرکات متقابل نظامی و اقتصادی و اجتماعی در مناطق خارج از محدوده منطقه آزاد توسط مخالفان این پروژه.

بر اساس این گزارش، شاید پروژه منطقه آزاد خواسته‌ها و آرزوهای شماری از طرف‌های داخلی لبنان را برآورده کند اما منافع اسرائیل را که تنها هدف مستقیم همه قوانین صادر شده توسط کنگره آمریکا درباره خاورمیانه است محقق نمی‌سازد. با این وجود خطر اجرای چنین طرحی در گرو موافقت برخی گروه‌ها در لبنان است که با توهمات ولید فارس همسو شده‌اند. این مسئله تنها محدود به افرادی همچون «سمیر جعجع»، رئیس حزب نیروهای لبنانی نیست و شامل برخی از مراجع مذهبی و امنیتی نیز می‌شود؛ آن هم در سایه حضور دولت‌های آمریکا که از آزمایش کردن چیزهای جدید در لبنان بدشان نمی‌آید.

در پایان گزارش الاخبار آمده است: با توجه به تحولات پیچیده لبنان، از پایان دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» گرفته تا فعال شدن پرونده ترسیم مرزهای دریایی، بازخوانی پروژه موسوم به منطقه آزاد و خوابی که آمریکایی‌ها برای لبنان دیده‌اند ضروری است. همچنین به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها و فرانسوی‌ها و مهره‌های آنها در لبنان بعد از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون اجازه نفس کشیدن به لبنانی‌ها بدهند و زمانی که لبنان دچار خلأ ریاست‌جمهوری شود سناریوهایی مشابه آنچه که در پروژه «منطقه آزاد» آمده است برای لبنان ترسیم می‌شود.

308 نمایش