AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: جمعه, 28 مرداد 1401 ساعت 21:31

اولیانوف: امیدواریم تا ۱۰ شهریور برجام را احیا کنیم

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین امروز اعلام کرد: امیدواریم تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور) برجام را احیا کنیم.

خبرگزاری دانشجو نوشت: «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی مستقر در وین امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌ ای (مذاکرات برچیدن تحریم های ضدایرانی) حاصل شده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی مستقر در وین در این باره ادامه داد: البته هنوز مسائل پیچیده ای هم برای احیای برجام وجود دارد. امیدواریم تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور ماه) توافق هسته ای را احیا کنیم.

«میخائیل اولیانوف» در این خصوص اضافه کرد: ۳ متن برای احیای توافق هسته ای وجود دارد و اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه ها پل ارتباطی ایجاد کرده و آن را به هم نزدیک کند. ما این تصور را داریم که واشنگتن می خواهد سایر مسائل باقیمانده غیرمرتبط با توافق هسته ای را حل و فصل کند. دولت ایالات متحده در دنیایی کاملاً متفاوت زندگی می کند.

وی در این ارتباط افزود: احدی نتوانسته ثابت کند ایران موشک‌ هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ ای دارد. درباره اورانیوم و غنی سازی ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی استعلام هایی وجود دارد؛ اما موضوع فوری به شمار نمی رود.

این مقام روسیه چهارشنبه نیز در پیامی توئیتری نوشته بود: قبلاً دلایلی برای خوش‌ بینی وجود داشت؛ اما در موقعیت‌ های قبلی، انتظارات برآورده نشد. این بار بیشتر از همیشه شانس داریم از خط پایان در مذاکرات وین عبور کنیم. نتیجه نهایی به نحوه واکنش آمریکا به پیشنهادات معقول ایران بستگی دارد.

در همین ارتباط، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه با تأیید دریافت پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ ها، از بررسی این پاسخ توسط اروپا و سایر طرف‌ های برجام خبر داد.

سخنگوی «جوزف بورل» با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ ها گفت: ما در حال بررسی آن (پاسخ ایران) و مشورت با سایر طرف‌ های برجام و آمریکا در مسیر پیش رو هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دوشنبه هفته جاری با اشاره به اینکه ایران آخرین جمع‌ بندی خود راجع به مسائل باقیمانده را به طور مکتوب به هماهنگ‌ ئکننده اتحادیه اروپا ارائه می‌ دهد، گفت: بعد از ارائه جمع‌ بندی، باید ببینیم که چه بازخورد و واکنشی می‌ بینیم. اگر طرف آمریکایی با انعطاف باشد در نقطه توافقنامه خواهیم بود و اگر واکنش آمریکایی تکرار مصیبت‌ های داخلی آمریکا باشد، باید بیشتر حرف بزنیم و گفتگو کنیم.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ ها و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بعد از حدود ۵ ماه وقفه، از پنجشنبه هفته گذشته در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد.

طرف‌ های اروپایی و غربی به ویژه آمریکا پیش از این مدعی شدند که متن توافق نهایی شده اما هیئت مذاکره‌ کننده کشورمان اعلام کرد که هنوز بر سر برخی موضوعات توافق حاصل نشده است؛ توافقی که واشنگتن در سال ۲۰۱۵ به طور یک طرفه از آن خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که پایدار بودن تضمینیِ رفع تحریم‌ ها، لازمه رسیدن به توافق است.

464 نمایش