تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 اسفند 1391 ساعت 07:25

شرط احمدي‌نژاد براي حضور در اختتاميه تئاتر فجر!

به گفته مديرکل مرکز هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد، رئيس‌جمهوري اعلام کرده بود که يا در اختتاميه جشنواره تئاتر فجر حضور مي‌يابد يا در جلسه‌اي اختصاصي که به انتخاب احمدي‌نژاد تصميم بر حضور در اختتاميه شد.


به گزارش مهر، نشست رسانه‌اي بررسي سي و يکمين جشنواره تئاتر فجر با رويکرد به برگزاري سي و دومين دوره 8 اسفندماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در اين نشست خبري که بدون حضور سعيد کشن‌فلاح دبير جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، قادر آشنا مديرکل مرکز هنرهاي نمايشي، پيمان شريعتي دبير اجرايي جشنواره و اسماعيل عالي‌زاد دبير دوره بعد جشنواره حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.قادر آشنا پس از شنيدن صحبت‌هاي خبرنگاران در پاسخ به انتقادات مطرح شده به بيان اينکه جشنواره امسال را با سال‌هاي قبل قياس نمي‌کنيم، اما نقاط ضعف و قوت آن را به درستي مي‌دانيم و تابحال مورد بررسي قرار گرفته است گفت: يکي از نقاط ضعف اين دوره از جشنواره اين بود که فراخوان با تاخير منتشر شد. چون از ابتدا قرار بود شوراي سياست گذاري فراخوان جشنواره تئاتر فجر را دو ماه زودتر اعلام کند تا گروه‌ها بتوانند کارهايشان را به سرعت به سرانجام برسانند. اما اين تاخير باعث شد که تکليف برخي از کارها مشخص نشود. همچنين کسرت کارها يکي ديگر از اشکالاتي بود که در جشنواره وجود دارد نکته ديگر حضور يک بازيگر در چندين کار متفاوت بود که اين کار ستاد اجرايي را با دردسرهاي فراواني روبرو کرد. بسياري از بي نظمي‌هاي جشنواره و تاخير در اجراها و داوري‌ها و همچنين از دست دادن برخي سالن‌هاي مناسب به همين دليل بوجود آمد.وي ادامه داد: يکي ديگر از نقاط منفي اين دوره از جشنواره اين بود که ما از کانون‌هاي تخصصي چون کانون منتقدين، کانون تئاتر دانشجويي، کانون تئاتر خياباني و آييني سنتي نتوانستيم بهره مناسب را ببريم و از پتانسيل اين کانون‌هاي تئاتر به درستي استفاده کنيم. نکته مورد انتقاد ديگر بخش ويژه جشنواره بود که شفافيت لازم را نداشت و به برخي از تعاريف ما لطمه زد. همچنين ترکيب داوري‌ها که گاها در حين بازبيني و داوري‌ها مشکلاتي بوجود مي‌آورد البته به دليل مشغله کاري اين دوستان.
مشکلات و ايرادهاي بخش‌ بين‌الملل به روايت قادر آشنا
آشنا با اشاره به بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر افزود: نکته منفي که در بخش بين‌الملل وجود داشت اين بود که در فراخوان ما کليات را بيان مي‌کنيم و عدم بيان جزئيات باعث مي‌شود گروه‌هاي خارجي از اينکه چگونه بايد در جشنواره ما حضور پيدا کنند اطلاع کافي نداشته باشند. همچنين مشکل سالن مناسب براي برخي اجراها نيز مدنظر بود که البته تقريبا همه مي‌دانيم به دليل کمبود سالن‌هاي تئاتر اين مساله که براي هر گروه سالن مناسبي را اختصاص دهيم محال است. همچنين من با اين نکته موافقم که کارهاي امسال از لحاظ محتوايي مشکل داشتند. در واقع آثاري که قبلا اجراي عمومي رفته بودند و در بخش مرور و مناطق حضور داشتند جزو بهترين آثار جشنواره به حساب مي‌آمدند.وي تصريح کرد: در اين دوره مي‌توانستيم از خرد جمعي، حضور هنرمندان و پيشکسوتان بيشتر بهره ببريم در واقع آثار توليدي ما در اجرا و محتوا مشکلات فراواني داشتند و از نظر من برخي از آثار اصلا نبايد در جشنواره حضور مي‌يافتند که البته تعداد اين آثار اندک است. در اين دوره عمده آثار به لحاظ محتوايي مرتبط با زندگي امروزي و شهري بوده است و آثار روستايي با جغرافياي متنوع در جشنواره کم بود.مديرکل مرکز هنرهاي نمايشي ادامه داد: من معتقدم که تئاتر بايد همگاني شود و مساله اي که اين هنر از آن رنج مي‌برد نوع نگرش به تئاتر است. در اين دوره خوشبختانه ما توانستيم تئاتر را از سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فراتر ببريم و آن را عمومي کنيم تا همه مردم بدانند تئاتر چيست. بنابراين معتقدم که جشنواره امسال با همه نقاط ضعفش فراتر از دوره‌هاي ديگر بود.
احمدي‌نژاد گفت يا گفت وگوي اختصاصي يا حضور در اختتاميه
وي با اشاره به نقاط مثبت جشنواره عنوان کرد: در اين دوره تلاش کرديم با مسئولان کشوري درباره تئاتر رايزني‌هايي انجام دهيم و طي صحبت‌هايي که با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي انجام داديم قرار بر اين شد که با نمايندگان جلسه اي داشته باشيم که متاسفانه به دليل بيماري سعيد کشن‌فلاح دبير جشنواره اين اتفاق روي نداد. همچنين براي گفت وگو با محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري کشور نيز وقت اختصاصي گرفتيم که رئيس جمهور عنوان کرد يا در اختتاميه اين جشنواره مي‌تواند حضور يابد يا در جلسه اختصاصي که به انتخاب خودشان حضور در اختتاميه را برگزيدند.آشنا در ادامه درباره شوراي سياست گذاري دوره بعدي جشنواره عنوان کرد: ما تلاش مي‌کنيم که شوراي سياستگذاري را در بالاترين حد خود و با حضور وزير اجرا برگزار کنيم. البته در اين دوره حضور وزير ارشاد در دبيرخانه جشنواره و بررسي نکات مثبت و منفي و همچنين حضور وي در جشنواره امسال و ديدن آثار و رونمايي از کتاب جشنواره يکي از نقاط قوت بود.وي با اشاره به حضور رئيس جمهور در اختتاميه جشنواره بيان کرد: حضور رئيس جمهور در اختتاميه و شنيدن خواسته‌هاي هنرمندان توسط يک بازيگر پيشکسوت بسيار مثمرثمر بود که اين خواسته‌ها در حال پيگيري است. حميد شاه‌آبادي معاون هنري وزارت ارشاد نيز شخصا مطالبات هنرمندان را پيگيري مي‌کند. با وجود اينکه اين دوره از جشنواره يکي از سخت ترين دوره‌ها بود ما بدون هيچ بدهي و قرضي جشنواره را به پايان رسانده ايم. در اين دوره از جشنواره مديريت و صرفه جويي بسياري انجام گرفت و در بخش بين‌الملل توانستيم حدود 130 ميليون تومان صرفه جويي کنيم.آشنا توضيح داد: همچنين اعلام کرديم که اولويت اجراي سال 92 قرار است به آثاري که در جشنواره فجر حضور داشتند تعلق گيرد. بدين منظور به مديران تالارهاي مختلف اعلام کرده ايم که همه کارهاي جشنواره را ببينند و آثار مناسب را براي اجرا در سالن هايشان انتخاب کنند. مدير تئاتر شهر، تالار سنگلج، هنر و اداره تئاتر تا امروز آثار مورد نظرشان را به ما اعلام کرده اند. همچنين شوراي حمايت از آثار نمايشي و شوراي نظارت و ارزشيابي نيز همه آثار را مورد بررسي قرار دادند بنابراين تا امروز ما دو برابر سال گذشته تعهد اجرا به گروه‌ها داده ايم. دو نمايش شهرستاني نيز براي اجراي عمومي در تالار سنگلج اعلام شده است.

2180 نمایش

نظر دادن