تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 بهمن 1391 ساعت 17:03

واکنش محمدجوادلاریجانی به‌ دعواهای اخیر

 

محمدجواد لاریجانی گفت: دموکراسی های غربی چندین برابر کشور ما از این موضوعات دارند حال اینجا تنها یک نوار مطرح شده در حالیکه در بسیاری کشورهای غربی تعداد زیادی از این نوارها پخش شده است.

فارس: به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محمد جواد لاریجانی در مراسمی که به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد در جمع کارکنان این مرکز اظهار داشت: خدا را شاکرم که نظام جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی رویش‌های خوبی دارد، چراکه وقتی امروز که به مجلس شورای اسلامی نگاه می‌کنیم، نمایندگان چهره‌های جدیدی هستند، اما نه تنها هیچ از نسل ما کم ندارند، بلکه زرنگ‌تر و با انگیزه‌تر هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها با رشد خود به منبع بزرگی برای کشور تبدیل می شود، افزود: زمانی که صحبت‌های تأسیس مرکز پژوهش‌ها مطرح شد در جمع هیئت رئیسه مجلس گفتم کار ما قیام و قعود است، ولی نمایندگان باید بدانند که با قیام و قعود خود چه کار می‌کنند که لازمه این کار ایجاد مرکز پژوهش های مجلس به عنوان پشتوانه تحقیقاتی بود.

وی با بیان اینکه مناقشات مطرح شده در مجلس بد نیست، تصریح کرد: اینها نشانه سرزندگی سیستم سیاسی کشور است چراکه در دموکراسی های غربی چندین برابر کشور ما از این موضوعات دارند حال اینجا تنها یک نوار مطرح شده در حالیکه در بسیاری کشورهای غربی تعداد زیادی از این نوارها پخش شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش ها موتور فکری مجلس و نظام خواهد بود، توضیح داد: دل من همواره با این مرکز است و امروز خوشحالم که کاظم جلالی به عنوان رئیس این مرکز انتخاب شده است.

معاون بین الملل قوه قضائیه با بیان اینکه انقلاب ما حادثه عظیمی در قرن بیستم بود، تاکید کرد: این حادثه سرمنشا دو تجربه بزرگ شد که این تجربه ها در حال جریان هستند و مورفوژنز یا تطور خود را دارند که تجربه اول تاسیسی نظام کامل مدنی سیاسی در سرزمین ایران بر اساس عقلانیت سیاسی است که غرب آن را تاسیس مدنی بر اساس عقلانیت سکولار لیبرال دارد و ظرف این تجربه میهن ماست و تجربه دیگر بیداری اسلامی است که با انقلاب ما راه افتاد ظرف آن مرزهای ایران یا کشورهای اسلامی نیست بلکه هرجا امت اسلامی هست این تجربه به راه افتاده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بین این دو تجربه ارتباط وسیعی وجود دارد، تصریح کرد: بیداری اسلامی یک جریان فکری است که باید به جریانی اجتماعی تبدیل شود که از آن حکومت زائیده می شود.

وی با بیان اینکه بیداری اسلامی همزاد با انقلاب است، ادامه داد: ما باید نگاه کنیم این دو تجربه چگونه تطور پیدا کرده اند و به چشم انداز آنها توجه کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه تجربه انقلاب اسلامی ایران را از یک کشور عقب افتاده به کشور قدرتمند تبدیل کرده است، گفت: توفیقات ایران بسیار چشمگیر است به طوری که هیچ کشور نمی تواند در منطقه سطح علمی و فنی ایران را ندارد در حالیکه افراد ناباور می گفتند جمهوری اسلامی نمی تواند ایران را پیشرفته کند.

وی ادامه داد: از بیرون که نگاه می کنیم می بینیم که ایران پس از انقلاب به کشوری پیشرفته تبدیل شد و امروز میلیون ها خانه در ایران با برق اتمی روشن می شوند و این تجربه ای که از انقلاب اسلامی به دست آمده تجربه ساده ای نبود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه اکنون ایران از نظر مدنی هم نسبت به کشورهای منطقه پیشرفته تر است، افزود: در کشوری که شاهان حکومت می کردند بیش از سه دهه است که مسئولان با رای مردم انتخاب می شود که این در حال نهادینه شدن است در حالیکه در کل خاورمیانه حتی ترکیه هم مانند ایران نیست.

معاون بین الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه فرهنگ مدنی باید در کشور رشد پیدا کند، تصریح کند: ما در نحوه زندگی معقول عقب افتاده تر از ساختن خودرو هستیم و امروز باید هنر زندگی خوب را تمرین کرد تا در زندگی خوب دستمان روان شود.

لاریجانی تاکید کرد: در مرکز پژوهش ها باید کار کارشناسی انجام بگیرد تا نظام جمهوری اسلامی ایران روان کار کند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر رئیس جمهوری در کشور پس از مدتی می خواهد همه را نجات بدهد و کارهای بزرگ بکند، یادآور شد: من می گویم که اگر کارهای کوچک را خوب انجام دهیم بهتر از این است که کارهای بزرگ تر را بد انجام دهیم که در این میان معیار کارآمدی نیاز است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه حزب باید مقدم بر رئیس جمهور باشند، توضیح داد: باید از احزاب رئیس جمهور بیرون بیاید که این پدیده ها قابل مطالعه است.

وی با بیان اینکه دهه فجر برای مرکز پژوهش های می تواند محل یکسری از مطالعات و پژوهش ها جدید باشد، گفت: پیشرفت مدنی ایران نسبت به کشورهای منطقه بسیار بالاتر است و تجربه انقلاب برای ایران بسیار موفق بوده است.

لاریجانی در نگاه به تجربه درونی انقلاب اسلامی افزود: این تجربه نشان می دهد که برخی به آنچه که در آن بودیم واقف نیستند در حالیکه در کشورهای آمریکا یا فرانسه کتاب های درسی بخش زیادی از سیستم های دموکراسی این کشورها را نشان می دهند اما ما هیچ گاه به بچه های خود تجربه را یاد نمی دهیم و لذا مهم است که تجربه و نگاهی ساختاری از درون هم داشته باشیم.

معاون بین الملل قوه قضائیه با بیان اینکه تجربه بزرگ انقلاب ما معمار بزرگ و خوش فکری مانند امام خمینی ( ره) داشت، تصریح کرد: سه ایده اساسی موتور تجربه انقلاب است که ایده اول آن بر این اساس است که اسلام و عقلانیت مبتنی بر اسلام یک بخش جامع در حوزه خصوصی و عمومی است و این صحبت که سکولارها می زنند که دین اگر خوب است باید برای بخش خصوصی باشد به هیچ وجه در کتب و مکتب اهل بیت نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه اسلام زنده است، تاکید کرد: اسلامی بوی کهنگی نمی دهد و همواره تازه و جهانشمول است.

وی با بیان اینکه اسلام تنها در حد بخش های خصوصی زندگی نیست، یادآور شد: خصوصی ترین بخش زندگی دوست داشتن است و در مکتب اهل بیت و اسلام حب و بغض باید فی الله باشد چراکه اسلام در خصوصی ترین بخش ها را در عمومی ترین بخش ها و عمومی ترین بخش ها را در خصوصی ترین حوزه ها برده است و مرزبندی در این میان وجود ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه دین باید اقامه شود، گفت: اقامه دین در زندگی فردی و جمعی بوده و از ضروریات است و رسالت پیامبراکرم و اهل بیت این بوده که دین را اقامه کنند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره موضوع مدیریت جهانی افزود: مدیریت جهانی اصطلاح اهل بیت نیست و مدیریت جهانی اصلا معنایی ندارد چراکه جهان در تعارض با عوامل به سوی تعادل می رود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: وظیفه امام زمان ( عج) مدیریت جهانی نیست بلکه اقامه دین است و چون اسلام جهانشمول است این فراگیری در همه جای عالم می شود که این فراتر از مدیریت جهانی است.

وی با بیان اینکه مدعیان مدیریت جهانی، اول اسلام را کنار می گذارند، تاکیدکرد: اگر خود را در موضوع مدیریت جهانی بگذارید باید با تمام ادیان قرار مدیریتی بگذارید در حالی که این وظیفه امام زمان نیست ( عج) نیست و وظیفه امام عصر با سایر ائمه اطهار فرقی نمی کند و در ذیل وظیفه رسول اکرم قرار دارد.

لاریجانی با بیان اینکه اقامه دین اصل است، یادآور شد: وظیفه عمومی ما این است که برای اقامه دین در زندگی فردی و جمعی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه تاسیس حکومت برای اقامه دین از ضروریات است، توضیح داد: امکان ندارد دین بدون تاسیس حکومت اقامه شود که این سه فکر مبنای نظری تجربه ای است که ملت ما 34 سال در آن وارد شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه در چنین شرایطی باید درباره ایده حکومت کار شود، گفت: حکومت سه جزء اصلی دارد که جز اصلی آن مشروعیت سیطره است که در نظام ما بحث ولایت فقیه است یعنی تمام مسئولیت ها باید از مسیر ولایت فقیه مشروعیت پیدا کند حتی آنها که انتخاب می شوند و مشروعیت تبعیت از منتخب به تائید ولی فقیه نیاز دارد.

وی درباره صحبت یکی از مسئولان که من منتخب ملت هستم و باید حرف من را گوش کنید، افزود: این استدلال درست نیست و صحبت هر شخص را باید در حوزه مسئولیت باید گوش کرد.

لاریجانی در بیان رکن دوم حکومت، تصریح کرد: رکن دوم حکومت نحوه استقرار سیطره است که می توان در نظام ما دموکراسی و نمایندگان و انتخابات را نام برد و رکن سوم مربوط به کارآمدی نهادهاست.

وی ادامه داد: کارآمدی یعنی ما چگونه مسئولیت خود را با ضابطه های کارآمدی خوب انجام دهیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بهتر است در معاونت ها یک معاونت مخصوص حکومت باشد، تاکید کرد: بهتر است این معاونت شامل سه بخش باشد که یک بخش نظری آن روی مشروعیت کار کند و آن را عمومی کند چراکه مشروعیت یک قسمت فلسفی و یک قسمت اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه یک دپارتمان هم باید در بخش دموکراسی تشکیل شود، توضیح داد: این اصلاحیه قانون انتخابات قانون خوبی بود که روی آن کار شده است و البته خیلی هم کار لازم دارد و آن قسمتی که مربوط به احراز صلاحیت هاست نیاز به سازوکاری دارد و می توان آن را بهتر کرد و باید بگویم که مرکز پژوهش ها باید به طور دائم سنگری برای حفظ دموکراسی در کشور باشد.

لاریجانی با بیان اینکه انتخابات ما انتخابات خوبی است، یادآورشد: آنچه که مردم می خواهند از درون صندوق در می آید اما باید سازو کار آن را بهتر کنیم چراکه ما یک انتخاب خوب می خواهیم.

معاون بین الملل قوه قضائیه در تبیین انتخابات خوب، گفت: انتخابات خوب یعنی افراد شایسته خود را در معرض انتخاب قرار دهند و این افراد به خوبی معرفی شوند که در کل باید ساختاری در این زمینه داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه باید کمک کنیم فرهنگ انتخابات عمومی شود، افزود: نظارت بر انتخابات در کل خوب است و باید بهتر شود چراکه به طور مثال اگر در آمریکا کسی به نظام سکولار – لیبرال معتقد نباشد اجازه نمی دهند به انتخابات وارد شود اما در انتخابات ما در زمان انتخابات 1500 نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند و شورای نگهبان هم مجبور می شود آنها را رد صلاحیت کند.

وی ادامه داد: نظارت استصوابی در انتخابات بسیار خوب است اما باید مکانیسم های آن را هوشمندانه تر شود.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس لنگر دموکراسی در کشور است، تصریح کرد: مجلس لنگر مردم سالاری بر اساس عقلانیت اسلامی است.

وی در تبیین مسئله کارآمدی گفت: نبوغ ما باید در این زمینه باشد که نقاط ضعف خود را پیدا کنیم چرا که آدم باهوش شخصی است که خود را خوب می شناسد و خود را اصلاح می کند.

لاریجانی با بیان اینکه کارآمدی گمشده نظام مدیریتی ماست، یادآور شد: کارآمدی تئوری پیچیده ای است که مرکز پژوهش ها می تواند کارآمدی یک نهاد، مجلس و دولت را ارزیابی کند که البته باید شاخص های کارآمدی داشته باشیم و کارهای در مرکز پژوهش ها باید دقیق پیش برود.

معاون بین الملل قوه قضائیه با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه امیدواریم مرکز پژوهش ها به مرکز بالنده تبدیل شود، توضیح داد: امیدوارم در این مرکز کیفیت کار و تحقیق به یک اصل تبدیل شود به طوری که محقق محوری به یک اصل تبدیل شود.

3905 نمایش

نظر دادن