تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 بهمن 1391 ساعت 07:57

دفاع رئیس سازمان بازرسی از ادبیات و منش عسگراولادی

 حجت‌الاسلام پورمحمدی با انتقاد از موافقت دولت و مجلس مبنی بر پرداخت نقدی گفت: «اگر خواهان این هستیم كه چرخ اقتصادی كشور را فعال كنیم، راه حلش پرداخت نقدی به مردم نیست. چرا كه این كار به سرعت باعث افزایش نقدینگی و در نهایت افزایش قیمت كالاها و خدمات می‌شود.»

به گزارش آخرین نیوز به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در جمع اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان قزوین با اشاره به میلاد پیامبر اكرم(ص)، روایتی از ایشان نقل كرد و گفت: «توصیه پیامبر به ما این است كه در همه تصمیم گیری‌هایمان به مثلث علم، عمل و عقل پایبند باشیم و با توجه به این سه مؤلفه امور جامعه خویش را به سامان رسانیم.»

رئیس سازمان بازرسی كل كشور در ابتدای سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی كشور گفت: «شغل ما اقتضاء می‌كند كه همیشه شنونده مشكلات باشیم و برای حل آن‌ها قدم برداریم. اكنون نیز كه اقتصاد به مهم‌ترین مسئله كشور تبدیل شده است، در اولویت بازرسی‌های ما نیز قرار دارد و ما وظیفه خود می‌دانیم كه با عملكرد خویش در عرصه نظارتی، در راستای اشتغال زایی، كمك به تولید و كاهش تورم به دولت كمك كنیم. البته مسئولان دولتی باید بیش از همه گوش شنوایی را برای شنیدن مشكلات كشور داشته باشند و از نزدیك با فعالان اقتصادی و تولیدكنندگان كشور دیدار و در رابطه با حل مشكلات آنان اقدام كنند»

وی با تشریح اوضاع كشور در عرصه تجاری و اقتصادی و مشكلات پیش روی این عرصه گفت: «واقعیت این است كه دشمنان شرایط سختی را برای ما به وجود آورده‌اند و خودشان هم گفته‌اند كه شدیدترین و سخت‌ترین تدابیر در حوزه اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران را اندیشیده و وارد فاز اجرایی كرده‌اند و پس از آن نیز نظارت دقیقی بر اجرای تحریم‌ها داشته‌اند.» پورمحمدی با بیان اینكه امروزه دقیق‌ترین نظارت بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های تجاری ایران صورت می‌گیرد افزود: «گسترده‌ترین بازرسی جهانی در ارتباط با پیگیری روند اجرایی شدن تحریم‌های غرب علیه كشور ما در جریان است و در همین راستا بیش از 24 صفحه از لایحه بودجه ایالات متحده كه به تازگی ابلاغ شده است، در خصوص تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران است»

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، داستان برخورد دنیای غرب با جمهوری اسلامی را بسیار فراتر از موضوع هسته‌ای دانست و گفت: «دنیای استكبار به این نكته معترف شده است كه نفوذ جمهوری اسلامی و فرهنگ انقلابی آن در سرتاسر جهان را مانعی در مسیر گسترش هژمونی خود می‌داند. چرا كه جمهوری اسلامی داعیه‌دار یك فرهنگ و منش در عرصه بین‌المللی است و هر روز بر تعداد هواداران پیام و ندای انقلاب اسلامی در دنیا افزوده می‌شود و این چیزی است كه دنیای غرب تاب تحملش را ندارد.» وی علت عدم توفیق جبهه استكبار در پیشبرد اهداف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای‌اش را اقتدار جمهوری اسلامی دانست و افزود: «عدم وقوع طرح‌ها و نقشه‌های مخرب غرب در منطقه به دلیل قدرت و اقتدار نظام اسلامی است و شما امروزه می‌بینید كه كارشناسان آمریكایی می‌گویند همه هزینه‌های مالی و جانی جنگ علیه افغانستان و عراق بر دوش ایالات متحده و دستاوردهای آن متعلق به جمهوری اسلامی بود.» پورمحمدی افزود: «پس از ناكامی غرب در پیاده سازی طرح‌های خود در افغانستان و عراق، اكنون نوك حمله خود را به طرف سوریه نشانه رفته است و تلاش دارد تا با بهره گیری از همه تجارب گذشته اعم از اعزام نیروهای مخفی و فشارهای سیاسی و اختصاص پول و اسلحه برای معارضین، نظام سوریه را ساقط كند و از این طریق در ساختار منطقه تغییرات اساسی را پیگیری كند. اما باید گفت آن‌ها در سوریه نیز شكست خورده‌اند. چرا كه به گفته هنری كیسینجر استراتژیست سیاست خارجی ایالات متحده، این رسوایی برای همیشه همراه آمریكا خواهد بود كه در جبهه جنگ علیه نظام سوریه، با گروه تروریستی القاعده هم سنگر شد.»

رئیس سازمان بازرسی كل كشور اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران را به خاطر بر هم خوردن نقشه‌های شوم استكبار جهانی در منطقه دانست و افزود: «موضوع اصلی، جایگاه مقتدر جمهوری اسلامی است و موضوع هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست. چه اینكه اگر روزی موضوع هسته‌ای بر طرف شود، موضوع حقوق بشر یا مبارزه با فساد را مطرح می‌كنند تا از آن طریق بر ما فشار سیاسی وارد آورند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به مشكلات پیش روی اقتصاد كشور اشاره كرد و گفت: «بخشی از مشكلات كشور ناشی از عدم پرداخت بدهی‌ها است. حال این بدهی می‌تواند بدهی دولت به بانك‌ها یا بدهی بخش خصوصی به بانك‌ها و یا بدهی بانك‌ها به فعالان اقتصادی باشد كه باید فكری به حال آن كرد.»

وی با انتقاد از موافقت دولت و مجلس مبنی بر پرداخت نقدی گفت: «اگر خواهان این هستیم كه چرخ اقتصادی كشور را فعال كنیم، راه حلش پرداخت نقدی به مردم نیست. چرا كه این كار به سرعت باعث افزایش نقدینگی و در نهایت افزایش قیمت كالاها و خدمات می‌شود. فرمول‌های اقتصادی و تجربه ما نیز نشان داده است كه هر نوع توزیع منابع نقدی به صورت مستقیم در میان مردم موجب تورم می‌شود. حتی در فضایی كه احساس ناامنی اقتصادی القا شده است، خبر پرداخت نقدی نیز باعث گرانی می‌شود، چه رسد به پرداخت آن.» وی توجه نشان دادن به دهك‌های پایین جامعه را از ضروریات اقتصادی كشور دانست و افزود: «اگر خواهان بسط عدالت اجتماعی هستیم باید از طبقات ضعیف جامعه حمایت‌های غیر نقدی یا كمك نقدی غیر مستقیم به عمل آوریم و برای طبقات متوسط و مرفه جامعه فضای كسب و كار مهیا كنیم.»

پورمحمدی از نمایندگان مجلس خواست تا با دقت بیشتری در مورد پرداخت نقدی مستقیم به مردم تصمیم بگیرند و ادامه داد: «ما در سال تولید ملی داریم به مصرف دامن می‌زنیم. به جای حمایت از تولید، از مصرف حمایت می‌كنیم و به جای سرمایه گذاری، به فكر برداشت سرمایه‌ها از صندوق توسعه ملی هستیم. این موضوع بسیار مهمی است كه باید دولت و نمایندگان مجلس به آن توجه نشان دهند. چه اینكه مجلس نیز نمی‌تواند خود را از آنچه كه امروز بر اقتصاد ایران می‌رود، مبرا بداند بلكه باید پاسخگو باشد.»

وی با تأكید بر لزوم گذشتن از این پیچ تاریخی كه روبروی نظام اسلامی و ملت ایران قرار دارد گفت: «ما باید طوری رفتار كنیم كه دشمن را از ادامه شیطنت خسته و ناامید كنیم و كاری كنیم كه همه راه‌ها بر او بسته شود نه اینكه به گونه‌ای رفتار كنیم كه به دشمن فضا دهیم تا جبهه جدیدی را علیه ما باز كند.» پورمحمدی با اشاره به ظرفیت‌های بالا و منابع گسترده كشور افزود: «این ظرفیت‌ها به ما حكم می‌كند كه مجال را از دشمن بستانیم نه اینكه به او مجال دهیم. چرا كه دشمن همیشه در پی دشمنی است. حتی با مذاكره نمی‌توانیم دشمن را از دشمنی منصرف كنیم. بلكه باید با دشمن از پایگاه و جایگاه اقتدار و قدرت صحبت كرد تا بتوان او را خلع سلاح كرد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پایان گفت: «با وجود همه مشكلاتی كه وجود دارد، فضای داخلی را باید با فرهنگ عاقلانه مدیریت كرد و در برخورد با فضای بین‌المللی باید بر تكیه بر ظرفیت‌های قدرت آفرین كشور رفتار كرد تا بتوان از پیچ تاریخی عبور كرد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور در پایان سخنرانی خود در جمع خبرنگاران استان قزوین نیز حضور یافت و به برخی پرسش‌های آنان پاسخ گفت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: «از اینكه مجلس و دولت در مورد اجرایی شدن فاز دوم به بحث و گفتگوی كارشناسی روی آورده‌اند، قابل ستایش است و باید این گفتگو تداوم داشته باشد. اما قطعاً زمان مناسب برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری و سپری شدن فضاهای هیجانی و سیاسی است.»

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی در مورد پرداخت نقدی پایان سال به مردم نیز گفت: «این نسخه همانند اغلب نسخه‌هایی كه برای اقتصاد كشور تجویز می‌شود، مسكنی است و برای درمان كوتاه مدت كاربرد دارد. این در حالی است كه باید برای مشكلات اقتصادی كشور درمان قطعی و بلند مدت تجویز كرد »

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات اخیر حبیب الله عسكر اولادی گفت: «من در خصوص مواضع شخصی و موردی نظر نمی‌دهم، ولی فكر می‌كنم این مدلی كه آقای عسگراولادی تعقیب كرده بسیار خوب، تحسین برانگیز و ارزشمندی است باید این مدل در جامعه تشویق و تقویت شود».

وی افزود: «با ادبیات و منش آقای عسكراولادی موافق هستم. ما باید در جامعه سعی كنیم این منش و نقدپذیری را نهادینه كنیم و اجازه دهیم كه همه دیدگاه‌ها مطرح شود. اینكه ما اجازه بازگشت هم بدهیم و فضا را برای بازگشت برخی افراد فراهم كنیم، نكته مثبتی است. نباید همه مسائل را با بدبینی و قضاوت‌های یك‌جانبه تعقیب كنیم. به همین دلیل با این فضا و ادبیات موافق هستم.»

1243 نمایش

نظر دادن