تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 خرداد 1402 ساعت 20:47

قیمت روز ورق استیل 304 (خرداد 1402)

انواع فولاد ضدزنگ 1.4301 و 1.4307 با نام رده‌های 304 و 304L شناخته می‌شوند. ورق استیل 304 به‌عنوان پرکاربردترین و متنوع‌ترین ورق فولادی ضدزنگ، شناخته می‌شود. در برخی مواقع، این ورق با نام قدیمی خود یعنی 18/8 شناخته می‌شود که این نام از ترکیب اسمی نوع 304 با %18 کرومیم و %8 نیکل گرفته شده است. فولاد ضدزنگ 304، از رده آستینیتی است که می‌توان روکش آن را به‌صورت عمیق کشید. این خصوصیت موجب شده است تا ورق استیل 304، بیشترین کاربرد را در محصولاتی مانند سینک‌ها یا تابه‌ها داشته باشد. در این مقاله، قصد داریم تا راهنمای جامع خرید ورق استیل 304 را بیان کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قیمت روز ورق استیل 304 (خرداد 1402)

ترکیب شیمیایی و خصوصیات ورق استیل 304

در جداول زیر، ترکیب شیمیایی و خصوصیات ورق استیل 304 ارائه شده‌اند:

ترکیب شیمیایی ورق استیل 304

 

ترکیب شیمیایی ورق استیل 304

خصوصیات فیزیکی ورق استیل 304

خصوصیات فیزیکی ورق استیل 304

کاربرد ورق استیل 304

در این راهنمای جامع خرید ورق استیل 304، قصد داریم تا با کاربردهای این ورق آشنا شویم. برخی از کاربردهای ورق استیل 304 عبارت است از:

  • سینک‌ها و اجاق‌گاز
  • تابه‌ها
  • کارد و چنگال و ظروف مسطح
  • روکش‌های مورد استفاده در عناصر معماری
  • چینی‌های بهداشتی و ناوه‌ها
  • لوله‌سازی و لوله‌کشی
  • تجهیزات تولید و آماده‌سازی لبنیات، مواد غذایی و دارو
  • فنرها، سرپیچ‌ها، پیچ‌ها و میخ‌ها

مقاومت در برابر خوردگی و حرارت

ورق استیل 304 مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی در بسیاری از محیط‌ها و در تماس با محیط‌های خورنده دارد. ممکن است خوردگی در محیط‌هایی که در آن‌ها کلرید وجود دارد، رخ دهد. ترک‌خوردگی ناشی از خوردگی در دمای بالاتر از 60 درجه رخ می‌دهد.

ورق استیل 304 مقاومت بسیار مناسبی در برابر اکسیداسیون در سرویس‌های متناوب تا دمای 870 درجه و در سرویس پیوسته تا دمای 925 درجه دارد. باوجوداین، در صورت لزوم استفاده از مقاومت در برابر خوردگی در آب، استفاده پیوسته در دمای 860-425 درجه توصیه نمی‌شود. در این حالت، می‌توان از ورق 304L به دلیل مقاومت بالای آن در برابر رسوب کربید استفاده کرد. درصورتی‌که مقاومت بالا در دماهای بالاتر از 500 درجه تا 800 درجه موردنیاز باشد، می‌توان از ورق رده 304H استفاده کرد.

خرید ورق استیل 304

راهنمای جامع خرید ورق استیل 304

ازآنجایی‌که ورق استیل 304 دارای گرید های آلیاژی متفاوتی است، بنابراین قیمت انواع اینگرید ها نیز متفاوت خواهد بود. پس در حین خرید ورق استیل 304، باید به مشخصات موردنظر خود و همچنین خصوصیات ورق استیل توجه ویژه‌ای داشت. همچنین می‌توان در حین خرید، آزمون‌هایی مانند خمش، کشش و دما را بر روی ورق استیل انجام داد تا از خرید آن، اطمینان بیشتری یافت. درنهایت، بررسی ظاهری ورق استیل نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا ظاهر ورق نشان‌دهنده کیفیت آن است. لازم است تا سطح ورق استیل، عاری از هرگونه خط و خش و یا زدگی باشد و همچنین ضخامت موردنظر، با استفاده از کولیس تائید شود.

محاسبه وزن و تشخیص مغایرت وزن

ورق استیل به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه می‌شود. همچنین معمولاً وزن ورق روی پلاک آن ثبت می‌شود. اگر شما قصد دارید تا ورق موردنظر خود را به‌صورت شیت خرید کنید، تعداد و وزن هر ورق پالت بندی شده، مشخص است، اما درعین‌حال می‌توانید آن را وزن کرده و سپس تسویه‌حساب را انجام دهید، اما اگر قصد دارید تا ورق استیل را به‌صورت رول خریداری کنید، می‌توان وزن درج شده روی کالا را معیار وزن ورق تشخیص داد.

نگهداری و حمل‌ونقل ورق استیل

ازآنجایی‌که ورق استیل ضدزنگ است و حساسیت خاصی در برابر رطوبت ندارد، لزوماً نیازی به نگهداری آن در انبارهای مسقف نیست. اما در مورد حمل‌ونقل ورق استیل، باید از برگه کاغذی بین شیت های ورق و ماشین حمل آن استفاده کرد تا صفحه ورق دچار خش و زدگی نشود. همچنین باید از حضور افراد مجرب و کارآزموده جهت حمل‌ونقل ورق استیل استفاده کرد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق استیل

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در قیمت استیل، خریدار عمده این محصول است، زیرا هزینه‌های حمل‌ونقل، گمرک و انبارداری توسط وی، تأمین می‌شود. همچنین همواره نرخ ارز، اثر مستقیمی بر بازار فولاد و به‌تبع آن، ورق استیل دارد، به‌نحوی‌که نوسانات نرخ ارز می‌تواند سبب تغییر پی‌درپی قیمت انواع محصولات فولادی شود. عامل مؤثر دیگر بر قیمت ورق استیل، میزان عرضه و تقاضا است. بی‌تردید کمبود موجودی و افزایش تقاضا می‌تواند سبب افزایش قیمت ورق استیل و سایر محصولات بازار فولاد شود.

در جدول زیر، قیمت برخی از انواع رایج ورق‌های استیل (خرداد 1402) به‌صورت رول و شیت، برحسب ابعاد ورق ارائه شده است.

انواع رایج ورق‌های استیل (خرداد 1402)

سخن پایانی

در این مقاله، تلاش کردیم تا راهنمای جامع خرید ورق استیل 304 را ارائه کنیم. ورق استیل 304 یکی از رایج‌ترین انواع ورق‌های استیل در بازار محسوب می‌شود که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. توجه به قیمت این ورق و عوامل مؤثر بر قیمت آن، اهمیت زیادی برای خریداران دارد.

205 نمایش

نظر دادن