تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 خرداد 1402 ساعت 14:36

موتور ژاپنی در دل ابرخودرو طالبان! + عکس و فیلم

طالبان اخیرا نمونه ابرخودروی بومی افغانستان را که توسط شرکت Entop مستقر در کابل ساخته شده است، رونمایی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مادا ۹ از کشوری جنگ زده و فقیر می آید که شبه نظامیان حاکم آن بیشتر به استفاده از پیک آپ ها و SUV های تویوتا برای پرسنل خود برای تردد در مناطق ناهموار کشور معروف هستند. حتی سال گذشته، زمانی که طالبان کنترل افغانستان را دوباره به دست گرفت، خودروهای تویوتا اسب جنگی آنها بود، نه خودروهای نظامی گران قیمت و پیشرفته.

فیلم | موتور ژاپنی در دل ابرخودرو طالبان!

عشق طالبان به تویوتا به اواسط دهه ۱۹۹۰ باز می گردد. در سال ۱۹۹۶، زمانی که کابل را تصرف کرد، پس از کشتن رئیس جمهور وقت، و تأسیس امارت اسلامی افغانستان، جنگجویان آن اغلب با پیکاپ های هایلوکس تویوتا رانندگی می کردند.

فهرست طولانی‌ای وجود دارد که نام تجاری را محبوب طالبان می‌کند؛ از هزینه‌های نگهداری کم تا ناهمواری جاده و قابل اعتماد بودن تویوتا. اما مهم‌تر از همه، شاید، طبق گفته نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۱، این وسایل نقلیه «سکوهای ایده‌آلی برای ارعاب و اعمال قانون» بودند.

فیلم | موتور ژاپنی در دل ابرخودرو طالبان!

عشق طالبان به تویوتا در مادا ۹ نیز مشهود است. خودروی جدید با موتور چهار سیلندر تعبیه شده است، همان موتوری که کرولا، یکی از محبوب ترین مدل های خودروساز ژاپنی را تامین می کند.

غلام حیدر شهامت، رئیس انستیتوت فنی حرفه ای افغانستان (ATVI) در آن زمان به طلوع افغانستان گفت: موتور کرولا اصلاح شده است.

مادا ۹ که توسط تیمی متشکل از ۳۰ مهندس از Entop و ATVI ساخته شده است، به زودی در یک نوع الکتریکی نیز در دسترس خواهد بود. این شرکت مستقر در کابل قصد دارد این خودروی جدید را ابتدا قبل از عرضه جهانی در افغانستان به فروش برساند.

211 نمایش

نظر دادن