تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 خرداد 1402 ساعت 10:34

این تفریحِ "خطرناک" را کنار بگذارید!

یک متخصص قلب و عروق، با اشاره به رواج مصرف تفریحی قلیان در میان جوانان گفت: نیم ساعت قلیان کشیدن برابر مصرف ۶۰ نخ سیگار است و همین مصرف تفریحی قلیان، آسیب های جبران ناپذیری برای سلامت افراد به دنبال خواهد داشت.

دکتر اسدالله امیری پور به مناسبت هفته بدون دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه خطر اصلی سیگار و قلیان به سم "نیکوتین" موجود در آن مربوط می شود، گفت: این سم به محض ورود به بدن در طول مسیر موجب آسیب بافت‌ها شده و به تدریج آنها را تخریب می کند.

وی افزود: این سم روی لب ها، مخاط دهان، مسیر تنفسی فوقانی، کیسه های هوایی و سرانجام روی کل ریه اثر منفی و زیان باری گذاشته و به تدریج موجب نابودی آنها می شود.

امیری پور گفت: همچنین این سم وارد گردش خون شده و به تدریج زمینه سکته های قلبی و مغزی را در افراد فراهم کرده و سالانه تعداد بسیاری از افراد سیگاری را به کام مرگ می کشاند.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: این سم به تدریج موجب التهاب عروق می شود و در آنها شکاف ایجاد می شکند و چربی در شکاف ها نفوذ کرده و ایجاد لخته می کند که در نهایت منجر به سکته های قلبی و مغزی می شود.

وی به ارتباط مستقیم مصرف سیگار با برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه اشاره کرد و افزود: علاوه بر سرطان، مصرف سیگار و قلیان موجب بروز انواع عفونت در بدن افراد سیگاری می شود.

امیری پور با بیان اینکه مصرف قلیان با مضرات بیشتری نسبت به سیگار همراه است، گفت: مصرف نیم ساعت قلیان برابر مصرف ۶۰ نخ سیگار است و می تواند آثار به مراتب زیان بارتری برای سلامت بدن داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش مصرف قلیان گفت: متاسفانه بسیاری جوانان و ورزشکاران و حتی بانوان به بهانه تفریح و سرگرمی اقدام به مصرف قلیان می کنند و بصورت ماهانه و هفتگی و یا حتی هر روزه قلیان می کشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همین تفریح خطرناک به تدریج و ظرف چند سال به راحتی می تواند احتمال سکته های قلبی و مغزی را تا سه برابر افزایش دهد و بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال خسارت جبران ناپذیری به سلامت افراد وارد کند.

وی افزود: علاوه بر نیکوتین، خطری که مصرف قلیان دارد مربوط به ذغال آن است که تولید گازمنوکسیدکربن کرده که یک گاز بسیار سمی محسوب شده و آسیب دو چندانی به ریه افراد وارد می کند.

امیری پور تصریح کرد: هرچه مدت قرار گیری در معرض سم نیکوتین موجود در سیگار و قلیان بیشتر باشد، به تبع اثرات زیان بار آن بیشتر خواهد بود و نیاز است افراد هرچه سریعتر مصرف این مواد سمی را کنار بگذارند.

این متخصص قلب و عروق گفت: متاسفانه برخی ورزشکاران به بهانه اینکه ورزش کرده و مصرف قلیان نمی تواند به آنها آسیب برساند به سمت آن گرایش دارند، درحالیکه سم نیکوتین انباشته شده در بدن با ورزش از بین نمی رود و آسیب خود را به مرور زمان به بدن خواهد رساند.

امیری پور گفت: تنها راه مقابله با این سم قطع مصرف سیگار و قلیان است و بعد از ترک این دو، بدن ظرف چند سال (بسته به مدت مصرف) تقریبا به شرایط عادی برگشته و بسیاری از عوارض آن کم می شود.

179 نمایش

نظر دادن