تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 خرداد 1402 ساعت 10:55

ماهواره «کپستون» ناسا اولین عکس خود را از ماه گرفت

ماهواره «کپستون» ناسا که به دور ماه می‌چرخد، اولین عکس خود را از نزدیک‌ترین همسایه زمین گرفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماهواره کوچک ناسا موسوم به «کپستون»(CAPSTONE) که توسط شرکت «ادونسد اسپیس»(Advanced Space) برای این آژانس فضایی ساخته شده و مدیریت می‌شود، برای کمک کردن به ایجاد پایه و اساس ایستگاه فضایی آینده «دروازه ماه»(Lunar Gateway) طراحی شده است که به عنوان بخشی از برنامه «آرتمیس»(Artemis) به دور ماه خواهد چرخید.

کپستون در حال آزمایش کردن یک مدار منحصربه‌فرد موسوم به «NRHO» به دور ماه است که مورد استفاده ایستگاه فضایی دروازه ماه قرار خواهد گرفت.

مدار NRHO بسیار بیضوی است و در نقطه تعادل دقیقی در گرانش زمین و ماه قرار دارد. ماندن در این مدار به انرژی کمی نیاز دارد و مدار می‌تواند پایداری بلندمدت را برای ایستگاه‌های فضایی مانند دروازه ماه فراهم کند.

در مدار NRHO، کپستون هر هفت روز یک بار به یک قطب ماه نزدیک می‌شود و پس از آن، هر هفت روز تا ۷۰ هزار کیلومتر از قطب دیگر فاصله می‌گیرد. این ماهواره که به اندازه مایکروویو است، نخستین بار در سوم مه از سطح ماه تصویربرداری کرد زیرا در حال عبور از قطب شمال آن بود.

شش روز بعد، گروه کپستون از یک کیوب‌ست برای آزمایش کردن یک فناوری ناوبری مشابه GPS به نام «سیستم موقعیت‌یابی خودکار سیسلونار»(CAPS) استفاده کرد.

طی آزمایش موفقیت‌آمیز ۹ مه، کپستون با «مدارگرد شناسایی ماه»(LRO) ناسا که از سال ۲۰۰۹ دور ماه می‌چرخد، همکاری کرد. کپستون یک سیگنال را به مدارگرد شناسایی ماه فرستاد که به اندازه‌گیری فاصله و سرعت نسبی بین دو کاوشگر کمک کرد.

ماهواره «کپستون» ناسا اولین عکس خود را از ماه گرفت

مقامات ناسا در مورد این ماموریت نوشتند: این آزمایش، توانایی جمع‌آوری اطلاعاتی را اثبات کرد که توسط نرم‌افزار کپستون برای تعیین موقعیت هر دو فضاپیما استفاده می‌شود. این توانایی می‌تواند اطلاعات مسیریابی خودکار را برای ماموریت‌های آینده ماه فراهم کند.

آزمایش ۹ مه فقط چند روز پیش از ششمین ماه ورود کپستون به مدار ماه انجام شد. نقطه عطف شش ماهه که در ۱۳ مه محقق شد، مأموریت اصلی کیوب‌ست کوچک را رسما به پایان رساند اما این آزمایش نشان می‌دهد که کپستون هنوز هم می‌تواند به تلاش‌های ناسا برای رسیدن به ماه کمک کند.

222 نمایش

نظر دادن