تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 ارديبهشت 1402 ساعت 11:56

تصویر| نقشه مناطق تحت کنترل طرف‌های درگیر در سودان

منابع رسانه‌ای به کانون درگیری در کشور جنگ زده سودان پرداخته‌اند.

به گزارش تسنیم، سودان از یکماه قبل شاهد درگیری میان نیروهای ارتش به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای واکنش سریع است. از 15 آوریل گذشته،  کانون درگیری شهرهای خارطوم، بحری و ام درمان و دارفور در غرب بوده است.مساحت سودان بالغ بر 1،879،358 کیلومتر مربع است و یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است که 45 میلیون نفر از ترس و بحران غذایی رنج می‌برد که در حد گرسنگی می‌رسد. این جنگ تاکنون بیش از 750 کشته و هزاران زخمی و نیز حدود یک میلیون آواره برجای گذاشته است.

اما با گذشت یکماه از جنگ نقشه درگیری چگونه است

کشور سودان ,

مناطق تحت کنترل ارتش سودان با زنگ سبز به نمایش درآمده است.

مناطق تحت کنترل نیروهای واکنش سریع با رنگ قهوه ای به نمایش درآمده است.

مناطقی که هر کدام بر بخشهایی از آن مسلط هستند هم به رنگ آبی به نمایش درآمده است.

علت تمرکز درگیری در خارطوم

علت تمرکز درگیری در خارطوم علاوه بر اینکه پایتخت سیاسی سودان است، مقرهای مهم دولتی از جمله کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش و فرودگاه بین المللی خارطوم در آن قرار دارد.

درباره اوضاع میدانی نیروهای واکنش سریع از تسلط کامل بر 95 درصد از خارطوم می‌گویند، اما برخی منابع بر این باورند که آنها بر هشتاد درصد خارطوم مسلط هستند.

درگیری در داخل خارطوم هدفش قطع امداد نیروهای واکنش سریع است و در مقابل نیروهای واکنش سریع به دنبال حفظ حضور خود در مناطق مسکونی و مقرهای دولتی در پایتخت است.

حملات هوایی ارتش سودان کار را برای نیروهای واکنش سریع سخت کرده است و در مقابل نیروهای واکنش سریع به مقابله با نیروهای ارتش سودان برخاسته و یک بالگرد آنها را هم ساقط کرده اند.

ارتش سودان سعی کرده است که نیروهای پلیس را وارد نبرد کند اما با توجه به ضعف آموزشی و کمبود سلاح آنها کاری از پیش نبردند و همچنان نیروهای واکنش سریع قدرت مانور خود را حفظ کرده اند.

نیروهای واکنش سریع همچنان از سمت «دارفور» و شهر «الابیض» تغذیه می شوند و ارتش سودان هم به دنبال قطع خط امداد اصلی نیروهای واکنش سریع است.

نیروهای واکنش سریع بر کاخ ریاست جمهوری و برخی ساختمان‌های فرماندهی نیروهای مسلح در بخش شمالی و جنوبی خارطوم و نیز مناطق متفرقه در بخش جنوبی خارطوم مسلط هستند.

در «ام درمان» نیروهای واکنش سریع ساختمان رادیو و تلویزیون را در اختیار دارند. آنها همچنین مناطق جنوبی و مرکزی ام درمان را در اختیار دارند.

آنها مناطق جنوبی و شرقی شهر بحری را هم در اختیار دارند. ارتش سودان به دنبال بیرون راندن نیروهای واکنش سریع از مناطق «کافوری و شمبات» در خارطوم بحری است.

ارتش سودان که میدان را در خارطوم از دست داده است به دنبال این است که با بمباران هوایی و حملات توپخانه دست بالا را داشته باشد که سرعت نیروهای واکنش سریع و نماندن آنها در یک منطقه برای زمان طولانی کار را برای ارتش سودان سخت کرده است.

ضعف ارتش سودان در نبرد زمینی

از حیث تحرکات زمینی ارتش سودان آنگونه که فرانس 24 گزارش داده است، این نیروها قبل از رسیدن به خارطوم هدف قرار گرفته و زمین گیر می‌شوند. از سوی حرکت خودرهای زرهی در داخل شهرها آنها را به هدف آسان برای نیروهای واکنش سریع تبدیل می‌کند.

در واقع نیروی زمینی که بتواند با نیروهای واکنش سریع در خارطوم مقابله کند وجود ندارد.

استراتژی ارتش سودان برای وارد کردن نیروهای پلیس و فرستادن آنها به جنگ نیروهای واکنش سریع نتیجه معکوس داشت و این نیروها از سوی نیروهای واکنش سریع تار و مار شدند و ادوات آنها به چنگ نیروهای واکنش سریع افتاد.

اینکه ارتش سودان از نیروهای پلیس در جنگ استفاده می کند نمایانگر کمبود نیروی زمینی است.

جنگ پل‌ها در خارطوم

جنگی در خارطوم به منظور تسلط بر پل‌ها به علت موقعیت مهم آنها وجود دارد. طبق گزارش فرانس 24، پل‌های «حلفایا»، «نیل سفید»، «انقاذ» و «کوبر» از سمت بحری در کنترل ارتش سودان است و پل‌های «شمبات» و «المنشبه» تحت کنترل نیروهای واکنش سریع است.

به طور کلی ارتش سودان بر بیشتر شهرهای شمالی و شرقی و جنوب شرقی مسلط است و نیروهای واکنش سریع بر بیشتر شهرهای غربی و جنوب غرب سودان مسلط هستند.

در شهرهای «الابیض و الفاشر» در مرکز سودان هم مناطقی است که هر دو طرف حضور دارند.

رسانه‌ها روز شنبه 15 آوریل از درگیری شدید بین نظامیان سودان در شهر ورزشی در جنوب خارطوم، پایتخت سودان خبر دادند.

چندی است که اختلاف میان ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» شعله‌ور شده‌‌ است، ریشه این اختلاف کاهش قدرت و اختیارات فرمانده نیروهای واکنش سریع و حتی مطرح شدن بحث ادغام این نیروها در ارتش سودان است، به‌علاوه، این دو فرمانده درباره توافقنامه چارچوب (تشکیل دولت مدنی و خروج نظامیان از صحنه سیاست) اصلاح ساختار ارتش و تشکیلات امنیتی، روابط خارجی سودان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

با اوج گرفتن اختلافات ژنرال البرهان و سرلشکر حمیدتی، سیاستمداران سودانی احتمال بروز جنگ میان ارتش و نیروهای واکنش سریع را مطرح کردند لذا به‌همراه شماری از شخصیت‌های اجتماعی و نظامی در مسیر میانجیگری میان این دو فرمانده نظامی گام برداشتند.

البرهان و حمیدتی در نشست مشترکی توافق کرده بودند که یک کمیته مشترک امنیتی تشکیل دهند که اعضای آن متشکل از نظامیان، گروه‌های مسلح و نهادهای حاکمیتی ذی‌ربط باشد، وظیفه این کمیته نظارت بر وضعیت امنیتی سودان بود.

173 نمایش

نظر دادن