تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 فروردين 1402 ساعت 10:35

پل ورسک کجاست؟

پل ورسک واقع در سوادکوه مازندران یکی از شاهکارهای معماری در جهان است و هر ساله نیز افراد بسیار زیادی از شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهای مختلف برای بازدید از این بنای تاریخی و شاهکار به مازندران سفر می‌کنند. اغلب توریست‌ها و مسافران نیز از هتل ‌های سواد کوه در این منطقه برای اقامت امن و مطمئن خود استفاده می‌کنند.

 https://akharinnews.com/images/1401/11/08/z1.jpg

تاریخچه و سال ساخت پل ورسک

پل ورسک در سال 1312 در زمان پهلوی ساخته شده و در نهایت در سال 1315 نیز به مرحله بهره‌برداری رسید. در واقع احداث این پل باشکوه منجر به رونق اقتصادی و آبادانی شهر مازندران به خصوص منطقه سواد کوه شد؛ حتی هتل های سواد کوه که بسیار مجلل و معروف هستند نیز پس از بنای این پل ساخته شدند. این پل در سال 1356 به عنوان اثر ملی ثبت شده و حتی نام آن در کتاب رکوردهای بزرگ گینس تحت عنوان بلندترین پل دنیا ثبت شده است.

در حقیقت در سال 1305 خورشیدی مجلس شورای ملی طرح بزرگ احداث راه‌آهن سراسر در داخل کشور را بیان کرد. در این طرح باید یک مسیر دسترسی سریع و آسان بین بخش شمالی و جنوبی کشور احداث می‌شد. این طرح بزرگ و البته هزینه‌بر توسط یک کمپانی خارجی با نام شرکت کامپساکس انجام شد.

 https://akharinnews.com/images/1401/11/08/z2.jpg

مسیرهای دسترسی به پل ورسک

در حقیقت پل ورسک دقیقا در روستای عباس‌آباد مازندران واقع شده است. این روستا از جمله روستاهای توابع منطقه بزرگ و جنگلی سواد کوه است؛ البته یکی از جالب‌ترین نکات در رابطه با روستای عباس‌آباد این است که نام این روستا پس از ساخت بنای باشکوه پل ورسک به روستای ورسک تغییر یافت. این پل دقیقا در شهر مازندران، جاده فیروزکوه، سواد کوه و روستای ورسک واقع شده است.

در صورتی که از سمت تهران قصد دارید به سمت این پل حرکت کنید باید در جاده فیروز کوه حرکت کرده و به مسیر خود در این جاده به سمت قائم شهر ادامه دهید؛ البته در هر یک از مسیرهای مختلف حرکت به این پل جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها لذت کافی را ببرید.

ولی اگر از سمت خود مازندران به سمت این پل می‌خواهید حرکت کنید، بهتر است ابتدا به قائم شهر رفته و مسیر فیروزکوه را ادامه دهید. بعد از رد شدن از پل سفید به روستای مقصد یعنی ورسک خواهید رسید.

معماری بی‌نظیر و زیبای پل ورسک

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد، هتل های سواد کوه در نزدیکی این بنای زیبا و تاریخی مستقر شده‌اند تا توریست‌ها و گردشگرانی که قصد رزرو هتل دارند فاصله زمانی بسیار کمی با این مکان داشته باشند. خالق اثر معماری زیبا و منحصر‌به‌فرد پل ورسک شخصی به نام لادیسلاوس فون رابسویچ است.

این مهندس خلاق توانست با قدرت خلاقیت بسیار بالای خود یک پل با معماری زیبا و همچنین مهندسی بسیار اصولی طراحی کند؛ به گونه‌ای که از آن زمان تا به امروز کوچک‌ترین خطری برای گردشگران نداشته و همواره پابرجا است.

پل ورسک ترکیبی از مصالح باکیفیت و بسیار مستحکم آجر، سیمان، شن و ملات بوده و هیچ گونه سازه فلزی آرماتور و فولادی در آن دیده نمی‌شود. این پل حتی بعد از گذشت 80 سال باز هم زیبایی و شکوه اولیه خود را حفظ کرده و این امتیاز بسیار بزرگی از نظر گردشگری برای ایران است.

جاذبه ‌های گردشگری اطراف پل ورسک

اطراف این پل مرتفع و زیبا همواره مناطق جنگلی و پوشیده از درختان سرسبز را فرا گرفته است؛ البته نباید از رودخانه‌های زلال و خروشان این منطقه غافل شد.آبشار ورسک نیز از جمله زیباترین آبشارهای موجود در اطراف پل ورسک است؛ این آبشار با نام آبشار چشمه علی نیز شناخته می‌شود.

 https://akharinnews.com/images/1401/11/08/z3.jpg

رزور هتل های سواد کوه در فلای تودی

اگر تا به حال به منطقه بکر و بسیار زیبای سواد کوه سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت از این منطقه و زیبایی‌های آن دیدن کنید؛ البته همان‌طور که می‌دانید اقامت چند روزه در مناطق سرسبز و جنگلی این منطقه به خصوص اطراف پل ورسک شرایط سختی را دارد. البته علاوه بر هتل های سواد کوه، برخی کلبه‌های زیبا و چوبی نیز در سراسر این منطقه گردشگری برای اقامت مسافران و گردشگران قرار داده شده‌اند که زیبایی خاصی به طبیعت بخشیده‌اند.

هتل های سواد کوه که در نزدیکی این پل و همچنین پل سفید واقع شده‌اند، در واقع بهترین گزینه انتخابی برای اقامت هستند؛ چراکه در عین داشتن قیمت مناسب و به‌صرفه، امکانات مطلوبی نیز در اختیار گردشگران و مسافران قرار می‌دهند؛ البته شما با توجه به بودجه خود می‌توانید سوئیت ها یا هتل های سواد کوه سه ستاره، پنج ستاره و لوکس را رزرو کنید.

برای رزرو هتل های سواد کوه وارد سایت فلای تودی بزرگ‌ترین و معتبرترین مرجع خدمات سفر شوید. اگر شما هم قصد دارید به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن یکی از بهترین هتل های سواد کوه را با بهترین قیمت رزرو کنید، این سایت مناسبترین انتخاب است. با هر بودجه و سلیقه ای که باشید می‌توانید محل اقامت خود را به راحتی در این سایت پیدا کنید. فلای تودی ارزانترین مرجع خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل با پشتیبانی 24 ساعته حتی در روزهای تعطیل پاسخگوی شما خواهد بود.

464 نمایش

نظر دادن