AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 20 اسفند 1401 ساعت 09:26

واکنش سازمان ملل به توافق ایران و عربستان

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اظهار داشت: ظرفیت بسیاری در بهبود روابط میان ایران و عربستان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تاثیر توافق ایران و عربستان بر منطقه گفت: ما قطعا ظرفیت بسیاری در بهبودی روابط میان ایران و عربستان می بینیم.

دوجاریک تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که که ما شاهد تنش ها و چالش های زیادی بین این دو کشور بوده ایم که بر کل منطقه تأثیر گذاشته است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: در یمن وضعیت شکننده است اما با وجود اینکه آتش بس رسمی وجود ندارد، روند تحولات مثبت است و امیدواریم توافق میان ایران و عربستان تاثیر مثبتی بر یمن و سایر نقاط داشته باشد.

دوجاریک درباره تاثیر این توافق بر روند مذاکرات احیای برجام، با بیان اینکه در این باره گمانه زنی نمی کند، تصریح کرد: ایران و عربستان دو کشور بسیار مهم در منطقه هستند و این امر که در دو ماه آینده شاهد احیای روابط دیپلماتیک خواهیم بود، به وضوح مثبت است.

به گزارش ایرنا، پیش از این، دبیر کل سازمان ملل از بیانیه عربستان, ایران و چین که از توافق امروز میان عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف دو ماه خبر می دهد، استقبال کرد.

دوجاریک تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل از چین به خاطر میزبانی مذاکرات میان ایران و عربستان قدردانی می کند. دبیرکل همچنین از نقش سایر کشورها از جمله عمان و عراق در این زمینه قدردانی می کند.

سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت: روابط حسن همجواری و همسایگی میان ایران و عربستان برای ثبات منطقه خلیج فارس حیاتی است.

دوجاریک ادامه داد که دبیرکل سازمان ملل برای استفاده از دفاتر خود جهت تضمین ثبات و صلح بیشتر در منطقه خلیج فارس اعلام آمادگی می کند.

163 نمایش