AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 اسفند 1401 ساعت 10:17

بایدن از اوکراین به لهستان رفت

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از سفری از پیش اعلام نشده به کی‌یف، دوشنبه شب وارد لهستان شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، در آستانه یک سالگی جنگ روسیه – اوکراین، جو بایدن دیروز به نشانه همبستگی در سفری اعلام نشده به پایتخت اوکراین سفر کرد و سپس کی‌یف را به مقصد لهستان ترک کرد.

در بیانیه‌ای در رابطه با سفر بایدن به اوکراین و لهستان آمده است: بایدن گفت که او مشتاق است به لهستان سفر کند تا دیداری با همتای لهستانی خود و رهبران متحدان جبهه شرقی داشته باشد. همچنین، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است سخنرانی خود را با تمرکز بر اهداف خاصی ایراد کند؛ از جمله اینکه چگونه ایالات متحده از جهان می‌خواهد تا از مردم اوکراین، ارزش‌های حقوق بشر و منشور سازمان ملل که ما را در جهان متحد کرده، حمایت کنند.

رئیس‌جمهور بایدن امروز (سه‌شنبه) قرار است با آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان دیدار و پیرامون همکاری آمریکا با لهستان و تلاش‌ها نسبت به حمایت از اوکراین و ناتو گفت‌وگو و رایزنی کند. بایدن و دودا در مارس ۲۰۲۲ زمانی که این رئیس‌جمهوری آمریکا به لهستان سفر کرده بود، با یکدیگر دیدار کرده بودند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت، بایدن صبح روز سه شنبه با دودا دیدار خواهد کرد تا در مورد همکاری دوجانبه، تلاش‌های جمعی برای حمایت از اوکراین و تقویت بازدارندگی ناتو صحبت کند.

کربی خاطرنشان کرد، بایدن از دودا و مردم لهستان برای حمایت از اوکراین، از جمله با استقبال از بیش از ۱.۵ میلیون پناهنده اوکراینی، تشکر می‌کند و افزود که دو رهبر همچنین درباره نقش مهم لجستیکی لهستان در تسهیل ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین از سوی ایالات متحده و دیگر حامیان غربی گفتگو خواهند کرد.

این سخنگو گفت، بایدن در شامگاه سه‌شنبه سخنانی در مورد اینکه چگونه ایالات متحده «جهان را برای حمایت از اوکراین جمع کرده است» ارائه خواهد کرد و بر قصد واشنگتن برای ایستادن در کنار اوکراین «تا هر زمانی که طول بکشد» تاکید خواهد کرد.

کربی افزود، بایدن همچنین بخشی از سخنرانی خود را خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و مردم روسیه اختصاص داده است.

به گفته کربی، بایدن روز چهارشنبه با رهبران بخارست ۹ ،کشورهای در امتداد جناح شرقی ناتو دیدار و بر حمایت آمریکا از امنیت ائتلاف ناتو تاکید خواهد کرد.

لهستان که عضوی از ائتلاف نظامی ناتو است، از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، حمایت‌های بی‌دریغی را از جمله کمک‌های امنیتی و بشردوستانه به کی‌یف فرستاده است. این کشور همچنین از میلیون‌ها پناهجوی اوکراینی که از مرز رد شدند، استقبال کرده و میلیاردها دلار تسلیحات و سایر کمک‌ها را به دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین فرستاده است.

سفر بایدن در آستانه اولین سالگرد آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه و مصادف با سخنرانی سالانه پوتین در ۲۱ فوریه انجام می شود.

236 نمایش