تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 بهمن 1401 ساعت 12:24

تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته‌ای با روسیه

یک رسانه آمریکایی مدعی شد دولت این کشور معافیت برخی از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را تمدید کرده است.

به گزارش مهر، وب‌سایت فری‌بیکن مدعی شد به سندی دست یافته که نشان می‌دهد دولت بایدن برخی از معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید کرده است.

به نوشته فری‌بیکن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) تمدید این تحریم‌ها را امضاء کرده ولی تا ۳ فوریه (۱۴ بهمن) این تصمیم را به نمایندگان کنگره اطلاع نداده بود.

«ریچارد گلدبرگ»، مدیر سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید برای مقابله با سلاح های کشتار جمعی در گفت‌وگو با فری‌بیکن گفته است: «این معافیت‌ها به تهران و مسکو این پیان را ارسال می‌کند که واشنگتن همچنان می‌خواهد با توافق هسته‌ای ایران پیش برود که روسیه نیز حامی آن است. قراردادی که در آن پوتین و حکومت ایران هر دو میلیاردها درآمد کسب می‌کنند.»

تمدید معافیت این تحریم‌ها به شرکت‌های خارجی اروپایی و روسی اجازه می‌دهد بدون اینکه هدف تحریم‌های آمریکا قرار گیرند، با بخش‌هایی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشارکت و همکاری داشته باشند.

این معافیت‌ها در چارچوب توافق برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا در ۸ سال گذشته و به رغم خروج از برجام این معافیت های تحریمی را هر ۶ ماه یک بار تمدید کرده‌اند.

دولت بایدن آخرین بار این معافیت های تحریمی را در تابستان امسال (۲۱ مرداد) تمدید کرد.

 

169 نمایش

نظر دادن