تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 بهمن 1401 ساعت 08:54

آیا زلزله ترکیه ارتباطی با زلزله خوی داشت؟

معاون مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درباره زلزله ترکیه با بیان اینکه مشابه آن را در زلزله بم شاهد بودیم، گفت: این زلزله از زلزله سال ۱۹۹۹ ازمیت ترکیه قوی‌تر و منشا آن گسل آناتولی ترکیه بود.

بهزاد پور محمد معاون مرکز لرزه نگاری کشوری ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: همزمان با وقوع پس لرزه‌های زلزله خوی در این شهرستان در سحرگاه دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ شاهد وقوع زلزله مهیب ۷.۸ دهم آناتولی ترکیه بودیم. علت وقوع این زلزله فعالیت گسل معکوس آناتولی در جنوب کشور ترکیه بوده که باعث بروز خسارات فراوان و تلفات بی‌شماری در جنوب ترکیه و شمال سوریه شده است.

وی افزود: شدت این زلزله بسیار زیاد بوده و تقریبا یک دقیقه این زمین لرزه در منطقه احساس شده است که مشابه آن را در زلزله بم شاهد بودیم. این زلزله از زلزله سال ۱۹۹۹ ازمیت ترکیه قوی‌تر و منشا آن گسل آناتولی ترکیه بود و عملا منشا این گسل با زلزله‌های رخداده در ایران و به ویژه شهرستان خوی هیچگونه ارتباطی ندارد.

بهزاد پور ادامه داد: کشور ایران، ترکیه، سوریه، عراق،یونان،ایتالیا و.... در کمربند زلزله خیز و پر خطر آلپ ـ هیمالیا در مقیاس جهانی قرار دارد. زلزله آناتولی ترکیه علاوه بر سوریه در سایر کشورهای همسایه از جمله مناطق، شمال غربی ایران حس شده است ولی اثراتی نداشته است.

181 نمایش

نظر دادن