تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 بهمن 1401 ساعت 10:09

پرویز مشرف درگذشت

رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند رئیس‌جمهور پیشین این کشور امروز یکشنبه بر اثر ابتلا به بیماری درگذشت.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین این کشور در بیمارستانی در امارات درگذشت.

پرویز مشرف از ماه‌ها پیش به دلیل ابتلا به یک نوع بیماری نادر (آمیلوئیدوز) تحت درمان قرار داشت که امروز یکشنبه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

دستگاه قضایی پاکستان در سال ۱۳۹۸ مشرف را به جرم «خیانت و تخلف از قانون اساسی پاکستان» به اعدام محکوم کرد، اما بعد از مدتی دادگاه این حکم را باطل کرد.

مشرف دوازدهمین رئیس‌جمهوری پاکستان بود. او همچنین رئیس ستاد ارتش پاکستان و نیز چهارمین ژنرال پاکستانی بود که در پی کودتا، به مدت ۹ سال بر این کشور حکومت کرد.

مشرف در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ با برکنار کردن نواز شریف نخست‌وزیر منتخب به قدرت رسید و به این وسیله عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را تصاحب کرد. پس از آن و در پی انجام یک همه‌پرسی که در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ برگزار شد، خود را رئیس‌جمهوری پاکستان اعلام کرد.

او سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری وی از مقام ریاست جمهوری در ۱۸ اوت ۲۰۰۸ استعفای خود از پست ریاست جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد.

211 نمایش

نظر دادن