تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 دی 1401 ساعت 11:14

تحریف حضرت زهرا(س) توسط معصومه ابتکار

معصومه ابتکار، فعال اصلاح‌طلب و معاون رئیس‌جمهور سابق اخیراً در یادداشتی به مناسبت تولد حضرت فاطمه زهرا(س) که سایت جماران آنرا منتشر کرد؛ تصویری از آن بانوی گرانقدر ارائه کرده که مطابق با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب است نه با مطابق با واقعیت!

ابتکار در یادداشت خود می‌نویسد:

"او (حضرت زهرا) نسبت به آگاهی بخشی جامعه حساس و فعال بود. از جمله می‌دانیم در برابر اتفاقات پس از رحلت پدر گرامی‌اش، واکنش مناسب نشان داد و از موضع حق طلبی برای زدودن پیرایه هایی که با سرعت به نام اسلام در حال گسترش بود، اقدام کرد. می‌دانیم که همه تلاشش را به خرج داد تا از شکل گیری جریانی معیوب در حکومت جلوگیری کند. با امام علی (ع) می رفت و با انصار و دیگر گروهها گفتگو می‌کرد چرا که. اعتقادش به گفتگو با جامعه در مورد بحران ها و چالش های موجود بود و اینکه باید مسائل تبیین و حل شود.

او در مقابل اجبار حاکمیت برای گرفتن بیعت و روش‌های نادرستی که اعمال می شد، به عنوان دختر پیامبر واکنش نشان داد و ساکت ننشست. سخنرانی حضرت در مسجد مدینه موید این ادعا و نماد تاریخی ایستادگی در مقابل انحراف و ژرف اندیشی است.

سخنان زهرا (س) با مباحث فلسفی که نشانگر تسلط، درک و اشراف او نسبت به مفاهیم عالی مانند عالم وجود و خلقت بود، آغاز شد و با هشدار نسبت به سرنوشت جامعه و عبرت های تاریخی ادامه یافت. اینکه انسان ها و جوامع باید از اشتباهات گذشتگان درس بگیرند و نسبت به وقایع پیرامونی حساس و آگاه باشند.

او نگران بود و در این خطبه هشدار داد که اگر بخواهند به نام دین، مسیر دنیاطلبی و قدرت پرستی را دنبال کنند، و در واقع دین را برای مقاصد خودخواهانه سپر کنند، در مسیر خطرناکی گام نهاده اند، زیرا عدالت و شرافت آسیب خواهد دید.

این سخنان مهم و تاریخ ساز از زبان آن بانوی جوان، لرزه بر اندام متعصبانی انداخت که خود را سردمدار دین دانسته و البته تحمل شنیدن صدای یک زن را هم نداشتند؛ کسانی که نسبت به حضور زن و مشارکت زنان در مسایل اجتماعی و سیاسی موضع داشته و دارند. اما فاطمه (س) جسورانه و شجاعانه می آید و در مسجد مدینه حرف هایش را می زند و ترسی از تهدیدها، تخریب ها و آسیب هایی که ممکن است برای خود و خانواده اش پیش آید، ندارد.

می خواهم بر این نکته تاکید کنم که شخصیت حضرت زهرا (س)، شخصیتی جامع و الهام بخش بوده که مقابل استبداد، جهل مقدس و پیرایه هایی که سعی می شد بر اسلام زده شود، همچنین انحرافات در رفتار و افکار مسلمانان ایستاد و آگاهی بخشی کرد. ایشان با شناخت، درک عمیق، قدرت تحلیل و بیان قوی که داشت مسائلی را مطرح کرد که بیانیه و مانیفستی برای همه بشریت و آیندگان است.

باید وارث اندیشه او بود، که نیازمند نگاه و روش او هستیم؛ ما که بعد از ۱۴ قرن تلاش کردیم رویکرد دینی را در حوزه های سیاسی و اجتماعی تجربه کنیم و پس از مدتی به مشکلات، آزمایش ها و چالش هایی دچار شدیم که حضرت مورد اشاره قرار دادند."[۱]

 

*تصویر چپ‌روانه‌ و تحریف‌گونه‌ای که خانم ابتکار از بانوی دو عالم(س) ارائه کرده در حالی است که حضرت فاطمه(س) هرگز یک فعال سیاسی در جامعه خود نبود و بلکه مدافع ولایت بود.

حضرت زهرا(س) در بیان دقیق تاریخ و در الگوی اسلامی یک همسر و یک مادر نمونه است که عنداللزوم و صرفا برای دفاع از ولایت نیز وارد عرصه شد و مجاهدانه و بصیرانه جهاد سیاسی و جهاد تبیین کرد و البته مظلومانه به مقام والای شهادت رسید.

جالب است که می‌بینیم در یادداشت خانم ابتکار نه تنها هیچ اشاره‌ای به قطب‌نمای "ولایت" در مسیر حرکت فاطمه زهرا(س) وجود ندارد بلکه مادری و همسری حضرتش نیز کاملا در حاشیه قرار گرفته و اگر اسم حضرت زهرا(س) در این یادداشت نباشد؛ چیزی شبیه به خانم آذر منصوری یا شخص خانم ابتکار در ذهن مخاطب بیچاره تداعی می‌شود تا حضرت زهرا(س)!

همچنین ابتکار در حالی مدعی شده حضرت زهرا(س) برای مبارزه با قانون بیعت وارد صحنه شد که گویا خانم ابتکار نمی‌داند امیرالمؤمنین علی(ع) نیز اقدام به اخذ بیعت از مردم کرد و این رسم، سنت آن زمان بوده است.

جدای از این تحریف آشکار در قبال روایت تاریخی از حضرت زهرا(س) و ندیدن بخش اعظم جهاد حضرتش در عرصه خانه و همسرداری در مقابل بخش کوچک سیاست‌ورزی آن بانوی بزرگ؛ اما بایستی این نکته را هم در محضر خانم ابتکار مطرح کرد که افرادی از جمله شخص شما که به دنبال اسلام رحمانی و به قول خودتان "اسلام فراشیعه"(!) بودید آیا می‌توانید آیینه‌ی خوبی برای انعکاس عقلانیت‌های شیعه و نمادهای آن باشید!؟

کسی که حضرت فاطمه(س) را بعنوان الگوی تامّ و تمام قبول دارد؛ چه لزوم که مثل خانم ابتکار به دنبال طرح اسلام فراشیعه باشد!؟

منبع: مشرق

210 نمایش

نظر دادن